مبلغ و دعوت کننده باید مؤمن به آن چیزی باشد که دیگران را بدان دعوت میکند، دل او به آن چه میگوید، باید آرام باشد، دل میتواند دل را هدایت کند، دعوت و تبلیغ ما هنگامی مؤثر است که نشأت گرفته از درون باشد و این، نیاز به ایمانی دارد که در جان آدمی ریشه دوانده ست، بنابراین این یک هشدار است، برای دست اندرکاران این امر که اگر باوری راستین عامل حرکتشان نباشد، نخواهند توانست در دیگران نفوذ کنند
جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲
مساجد در دوران نهضت عظیم امام خمینی (ره) توانستند جایگاهی برتر همچون صدر اسلام بیایند. مساجد جلیلی، لرزاده، هدایت، قبا و مساجد بازار تهران هر یک در منطقه خود مرکز فعالیت های انقلابی بودند.
چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲
پیام مقام معظم رهبری به همایش پنجاهمین سالگرد شهادت سیدمجتبی نواب صفوی و یارانش
چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲
آمارها حکایت از آن دارد که رشد گرایش به اسلام در میان زنان غربی دو برابر مردان است و لیلا حسین، نام یکی از زنان تازه مسلمان شده است که به خاطر شیفتگی به زیبایی حجاب مسلمان می شود.
دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲
آیه ۱۱۴ سوره بقره پاسخ می دهد
دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲
جریانهای مختلف فرهنگی در برابر اسلام ناب محمدی۶ قرار گرفتهاند. این جریانها که در این نگاشته به عنوان «جریانهای ضدفرهنگ» یاد شده است، در صدد تخریب ایمان مؤمنان و اتحاد مسلمانان گام بر میدارند. استعمار و بیگانگان نیز در ترویج این تفرقهگرایی نقشی مؤثر داشته است. «مسجد» به عنوان نهاد درون دینی مهمترین مانع در برابر هجوم جریانهای انحرافی است. این مقال بر این است تا با معرفی برخی جریانهای انحرافی به ویژه «فراماسونری» و «تصوف فرقهای» به نقش مؤثر مسجد در مقابله با این جریانها بپردازد. مسجد، پایگاه مقابله با فراماسونری و کانون تقابل با تصوف فرقهای به شمار میآید. مسجد در برابر جریانهای دیگر انحرافی همچون جریانهای شیطانپرستی، جریان بهائیت، وهابیت، ناسیونالیسم، جریان ابتذال فرهنگی، کثرتگرایی دینی و جریان فمینیسم، به خوبی میتواند مقاومت کند و فعالانه به ترویج اندیشه ناب محمدی۶ بپردازد.
دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲
چکیده
مسجد پایگاه و کانون فعالیتهای متعددی است؛ ازجمله فعالیتهای آموزشی، سیاسی، علمی، نظامی، ورزشی، اقتصادی، فرهنگی. فعالیتهای فرهنگی در هر نهادی متفاوت با نهادهای دیگر است؛ برای مثال فعالیت فرهنگی در مسجد، متناسب با این مرکز، پیشینهی دینی دارد و درجهت تربیت و هدایت افراد گام برمیدارد. کانون زمانی موفق است که مدیری خوب داشته باشد؛ مدیر باید بتواند فعالیتهای مسجد را مدیریت کند. در قرآن، ۲۶ آیه پیرامون مسجد و ۲ آیه دربارهی مسجد آمده است که از مجموع آنها درمییابیم که مدیریت مسجد ویژگیهایی منحصربهفرد دارد. مقالهی حاضر مدیریت فرهنگی مسجد را بررسی میکند که یکی از مهمترین فعالیتهای مسجد است.
دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲
چکیده
مسجدالنبی درواقع کهنترین دانشگاه اسلامی و پایگاه اساسیترین تعلیمات در تاریخ آموزش اسلامی بوده است. نشر دعوت اسلامی بزرگترین نقش و مهمترین تأثیر را در ایجاد نهضت علمی و آموزشی در جامعهی عرب داشت. مسجد تا پایان سدهی اول هجری کارکردهای فراوانی داشت. در آغاز قرن دوم هجری، برای درک معانی آیات قرآن، زبان عربی در مساجد نوبنیاد سرزمینهای فتحشده آموزش داده میشد. در عصر خلفای نخستین و در دورهی حکومت امویان، در مساجد بزرگ علاوهبر مسائل دینی مسائل علمی نیز مطرح میشد. ازاینرو، مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد جامع بصره، مسجد جامع کوفه و... از مراکز مشهور آموزش در آن دوره بودند.
فاصلهی زمانی بین سدهی دوم تا پایان سدهی سوم عصر فعالیت آموزشی این دانشگاههای عمومی بوده است. خلفای نخست عباسی نیز به آموزش در مساجد توجه خاصی داشتند؛ برای نمونه منصور عباسی جامع منصور را در بغداد بنیان نهاد. همچنین، جامع اموی دمشق به دستور ولیدبنعبدالملک بنا گردید. در مصر، جامع ابنطولون در شهر قطائع و جامعالازهر مراکز مهم آموزشی جهان اسلام بودند. با آنکه مدرسه در قرن چهارم هجری بهوجود آمد و آموزش به آنجا منتقل شد، اما همچنان مساجد نقش آموزشی خود را حفظ کردند.
دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲
جدایی از مسجد عامل انحراف در سوگواریهاست
دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲