ترس شاه از فعالیت های مبارزاتی شهیدمطهری مسجدالجواد(ع) را تعطیل کرد
۱۳۹۲/۰۱/۰۷
مسجد الجواد(ع) بهترین گزینه شهید مطهری برای تبدیل به پایگاه آموزشی و اعتقادی بود که قدیمی ترها خطبه های آتشین وی بر روی منبر این مسجد را خوب به خاطر دارند.
 مسجد الجواد(ع) تهران یکی از مساجد فعال است که تاریخچه فعالیت های این مسجد با نام یکی از بزرگمردان ماندگار انقلاب گره خورده، استاد شهید مرتضی مطهری که سال ها امام جماعت این مسجد بوده و قدیمی ها، خطبه های آتشین او را روی منبر مسجد الجواد(ع) خوب به خاطر دارند.
این روزها هر کس گذرش به میدان هفتم تیر بیفتد، تایید می کند که فعالیت های مسجد الجواد(ع) بسیار چشمگیر و قابل توجه است، جوانانی که امروز هدایت فعالیت های مسجد را بر عهده دارند، خوب می دانند وارث بزرگانی چون شهید مطهری هستند که نقش مساجد را در محله های بسیار پر رنگ می دانست.
در سال ۱۳۴۹ وقتی که استاد مطهری از مدیریت حسینیه ارشاد کناره گیری کرد، امام جماعت و هیئت امنای مسجد الجواد(ع) از او دعوت کردند تا در این مسجد فعالیت کند و کارهای تبلیغی مسجد را بر عهده بگیرد، استاد نیز پذیرفت، مدتی بعد آیت الله آقا سید رضا زنجانی به دلیل کهولت سن امامت مسجد را به شهید مطهری واگذار کرد و وی پیش نمازی مسجد را هم بر عهده گرفت. انتخاب این مسجد دو دلیل داشت، نخست این که در مسجد الجواد(ع) بیشتر مجالس تحریم برگزار می شد و غالباً مورد استفاده افراد غیر مذهبی قرار گرفت، در حالی که شهید مطهری معتقد بود در مسجد باید کارها مهم تری انجام شود و به همین دلیل تصمیم گرفت حال و هوای دیگری به این مسجد بدهد، دلیل دوم نیز کتابخانه غنی این مسجد بود، با توجه به اینکه استاد در نظر داشت فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی که در برنامه داشت، را اجرا کند، بنابراین این مسجد بهترین گزینه محسوب می شد تا به پایگاه آموزشی و اعتقادی تبدیل شود.
مبارزان بسیاری قبل از انقلاب به مسجد الجواد(ع) رفت و آمد داشتند، گاهی اوقات به دعوت شهید مطهری افرادی چون شهید مفتح، شهید باهنر، آیت الله فلسفی، آیت الله دوانی، ایت الله کاشانی، آیت الله خزعلی و حسن نوری به مسجد الجواد(ع) می آمدند و از منبر این مسجد برای آگاهی دادن به مردم به ویژه نسل جوان استفاده می کردند. حاج آقای مرتضایی فر نیز از مبارزانی بود که در همین مسجد فعالیت می کرد و مکبر مسجد بود ساواک از همان ابتدا به فعالیت های این مسجد حساس بود به طوری که چندین بار حاج آقای مرتضایی فر مکبر این مسجد را دستگیر و شکنجه دادند.
شهید مطهری مسجد الجواد(ع) را به کانون جذب دانشجویان انقلابی تبدیل کرد
مخاطبان شهید مطهری در مسجد الجواد(ع) دو گروه بودند، گروهی که از ویژگی های شخصیتی وی اطلاعاتی نداشتند و فقط پیشنماز او را می شناختند، گروه دوم افرادی بودند که از درجه علمی و شخصیتی شهید مطهری آگاه بودند و سعی می کردند با حضور در کلاس های درس از وی استفاده کنند، در نهایت با حضور شهید مطهری این مسجد به کانون جذب روشنفکران و دانشجویان انقلابی تبدیل شد. وجود شهید مطهری آثار و برکات خوبی برای مسجد داشت چون یکی از شلوغ ترین مساجد تهران در آن زمان بود البته هنوز نیز هم هست و مخاطبان بسیاری در مسجد الجواد(ع) با دیدگاه های مطهری آشنا می شدند.
اراده الهی بر این بود تا مردم از سخنان استاد بهره مند شوند، آن زمان سخنرانی هایی مختلف و جلسات اعتقادی بسیاری در مسجد برگزار می شد، برای همین مسئولان امنیتی رژیم گذشته نتوانستند در برابر ساواک روز به روز بر فعالیت های مسجد بیشتر می شد تا اینکه به دستور رییس ساواک ماموران کوچک ترین رفت و آمدها و جلسات مسجد را کنترل و گزارش می کردند و بعد از مدتی تصمیم گرفتند به هر طریقی که ممکن است کنترل و اداره مساجد فعال تهران را بر عهده بگیرد و در مرحله اول سراغ مسجد الجواد(ع) رفتند.
بنابراین سازمان اوقاف تشکیل شد تا رژیم از این طریق بتواند مساجد را کنترل کند و شهید مطهری هم مانند خیلی از روحانیون دیگر ساکت ننشست و در مقابل این حرکت ایستاد و رژیم هم سرانجام این مسجد را تعطیل کرد و در همان روزها به دلیل یورش نیروهای ساواک به مسجد تعدادی از نوارهای جلسات تفسیر قرآن استاد از بین رفت.
نمی گذارم مسجد الجواد(ع) به دست نااهلان بیفتد
شهید مطهری در یکی از سخنرانی هایش به دلایل انتخاب مسجد الجواد(ع) به عنوان پایگاه انقلابی اشاره و می فرمود:" به این دلیل مسجد الجواد (ع) انتخاب کردم که این مسجد دارای کتابخانه مهم، مسجد و تالار با شکوه است. نباید اجازه دهیم این مسجد به دست نا اهل بیفتد و دستگاه ظالم رژیم مدیریتش را به عهده بگیرد".
مسجد الجواد قطب مذهبی منطقه
برنامه های فرهنگی مسجد الجواد(ع) در حال حاضر آنقدر دقیق و حساب شده است که امام جماعت این مسجد برنامه های فرهنگی را به ۲ دسته مناسبتی و دائمی تقسیم می کند و می گوید: این مسجد در ایام های خاص مذهبی مانند اعیاد، ایام محرم و ماه مبارک رمضان برنامه های مفصلی دارد که طبق برنامه زمانبندی شده اجرا می شود و در بیشتر برنامه های مسجد با حضور سخنرانان و مداحان صاحب نام کشور در مسجد برگزار می شود.
حجت الاسلام علی اکبر آشتیانی، امام جماعت مسجدالجواد(ع) برگزاری نمایشگاه های مختلف، برپایی یادواره ها و جشن های متنوعی، برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی و دیدار از خانواده های ایثارگران را از جمله برنامه های مجتمع فرهنگی مسجد الجواد(ع) در مناسبت های ملی عنوان می کند و می گوید: علاوه بر این، یادمان شهدای مسجد نیز در مقابل مسجد نصب شده تا همیشه یاد شهدا در مسجد زنده باشد.
وی درباره برنامه های دائمی مسجد گفت: واحد فرهنگی این مسجد یکی از فعال ترین مساجد شهر است که در همه این سال ها برای عموم مخاطبان برنامه دارد و این برنامه ها با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در فصل تابستان به صورت ویژه برگزار می شود.
حجت الاسلام آشتیانی بر پایی مسابقات قرآنی را یکی دیگر از فعالیت های مسجد عنوان کرد و افزود: با همکاری سازمان اوقاف شرق تهران، بیشتر مسابقات قرآنی استان تهران در این مسجد بر پا می شود و استقبال گسترده ای از این مسابقات می شود.
حجت الاسلام آشتیانی که پس از شهید مطهری پیشنماز این مسجد شده درباره معماری مسجد الجواد(ع) حرف های فراوانی برای گفتن دارد. و می افزاید: با توجه به اینکه این مسجد در سال های قبل از انقلاب ساخته شده و اکنون یکی از مساجد فعال شهر تهران است، شاید درست نباشد که انتقاد صریحی به معماری آن شود.به هر حال گنبد و مناره یکی از نشانه های مساجد محسوب می شود که خوب بود در بنای مدرن این مسجد برای آن هم فکری می شد.
مسجد الجواد(ع) نخستین مسجد مدرن ایران
وی با بیان اینکه معماری مساجد باید مطابق با شأن مسجد باشد، ادامه داد: تنوع معماری مساجد ایران با معماری هیچ کشوری قابل قیاس نیست. در گذشته مساجد زیبای بسیاری ساخته شده که این مسجد هیچ یک از آن ویژگی ها را ندارد و شاید نام الله بر بالای مسجد نصب نباشد، کسی از دور حدس نزند که اینجا مسجد است، برای همین دو سال قبل با مشورت هیئت امنای مسجد تصمیم گرفتیم روی این مسجد گلدسته و گنبد نصب کنیم تا به معماری مساجد نزدیک شود، اما به نتیجه ای نرسیدیم و اکنون نیز مسجد را با همین معماری مدرن قبول داریم، که چرا که مخاطبان بسیاری دارد و روزانه شهروندان بسیاری در این مسجد نماز می خوانند.
ارایه خدمات کتابخانه مسجد الجواد با ۲۰ هزار جلد کتاب به مخاطبان
کتابخانه مسجد یکی از پر مخاطب ترین کتابخانه های این منطقه است که با بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب در زمینه های مختلف دینی، علمی و فرهنگی در مخازن آن جای گرفته و عموم شهروندان از کودکان تا بزرگسالان می توانند با عضویت در کتابخانه الجواد(ع) از این کتاب ها استفاده کنند.
مهم ترین موضوعی که در زمینه کتابخانه این مسجد اهمیت دارد به روز بودن کتابخانه است و هر سال ۳ هزار جلد کتاب جدید به کتاب های این مرکز اضافه شده تا کتابخوانان منطقه در زمینه کتاب های جدید و تازه چاپ شده مشکلی نداشته باشند، سیستم کتابداری و استفاده از کتابخانه این مرکز نیز کامپیوتری است و هر فردی که به کتاب نیاز داشته باشد، می تواند با جست و جوی کامپیوتری کتاب مورد نظرش را پیدا کند.
در نظر سنجی مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران، مسجد الجواد(ع) به عنوان بهترین مسجد تهران از دیدگاه مردم معرفی شد تا برگ درخشان دیگری در کارنامه پر افتخار این مکان مذهبی باشد.مدرن ترین مسجد شهر از ۲ بخش شبستان و سالن اجتماعات تشکیل شده،سالن اجتماعات نیز ۲ سالن مجزا برای بانوان و آقایان دارد. کتابخانه نیز در زیر زمین واقع شده و سالن های مجتمع فرهنگی و پایگاه مقاومت بسیج در بالای کتابخانه قرار دارد.