در
پی القای شبهات بی اساس از سوی برخی افراد ناآگاه درباره وجود مقدس حضرت
رقیه بنت الحسین علیهماالسلام، مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ عصر ما تاکید
کردند تشکیک در اصل وجود مقدس حضرت رقیه علیهاالسلام، نه تنها ظلم به آن
مظلومه و پدر بزرگوار ایشان، بلکه ظلم به اهل بیت علیهم السلام است.
از این رو بر آن شدیم تا در این نوشتار نظرات بزرگان و مراجع عظام تقلید را درباره این وجود نورانی از نظر بگذرانیم.
استاد شهید مرتضی مطهری (ره)
در فصل پنجم از بخش دوم کتاب حماسه حسینی، در مبحث تحریفات لفظی، چنین آمده است:
«
داستان طفلی از ابی عبدالله که در شام از دنیا رفت و بهانه پدر می گرفت و
سر پدر را آوردند و آنجا وفات کرد (رجوع شود به نفس المهموم). » (۱)
در
اینجا نکته ای حائز اهمیت است و آن اینکه این بخش از کتاب حماسی حسینی
مربوط به یادداشتهای استاد شهید می باشد که در واقع فیشهای تحقیقاتی
ایشان بوده که قصد داشته اند بعدها راجع به آنها تحقیق نمایند تا به نتیجه
نهایی و قطعی برسند. چنانکه در میان اهل پژوهش و تحقیق مرسوم است. ولی
متأسفانه ناشر محترم آثار ایشان – همانطورکه در مقدمه کتاب نیز تذکر داده
است – این یادداشتهای خام را که هنوز در آنها تحقیق صورت نگرفته است، در
کنار سخنرانیهای استاد که دیدگاههای نهایی ایشان بوده، به چاپ رسانده است
و این دستاویزی برای برخی اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند قرار گرفته است.
بنابراین از این یادداشت های استاد فرزانه نمیتوان ادعا کرد که ایشان وجود
چنین دختری از سالار شهیدان را نفی نموده اند.
شکی
نیست که دختر کوچکی از امام حسین علیه السلام در شام از دنیا رفت و در
آنجا دفن شد و حرم فعلی منسوب به همان دختر است، اما این که نام آن دختر
«رقیه» بوده یا نام دیگری داشته در بین دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود
دارد، هر چند معروف این است که نامش رقیه است آیت الله العظمی میرزا جواد
تبریزی (ره)
متن سخنرانى آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (ره) در حرم حضرت رقیه علیهاالسلام در سال ۱۳۸۱ هـ ش:
مزار
کنونى حضرت رقیه بنت الحسین علیهماالسلام در شام، از اول مشهور بوده، گویا
حضرت امام حسین علیه السلام نشانى را از خود در شام به یادگارى سپرده است،
تا فردا کسانى پیدا نشوند که به انکار اسارت خاندان طهارت علیهم السلام و
حوادث آن بپردازند، این دختر خردسال گواه بزرگى است بر اینکه در ضمن اسیران
حتى دختران خردسال نیز بوده اند ، ما ملتزم به این هستیم که بر دفن حضرت
رقیه علیهاالسلام در این مکان شهرت قائم است، حضرت علیهاالسلام در این مکان
جان سپرده و دفن شده است. ما به زیارتش شتافتیم، و باید احترام او را پاس
داشت.
دفن
این طفل خردسال (حضرت رقیه علیهاالسلام) در شام گواه بزرگ و نشان قوى از
اسارت خاندان طهارت، و ستم روا داشته بر ایشان دارد، آن ستمى که تمام
پیامبران از آدم تا خاتم بر آن گریستند، تا آنجا که خدا عزاى امام حسین
علیه السلام را بر آدم خواند، از این رو احترام این مکان لازم است، به
سخنان فاسد گوش فرا ندهید، و به سخنان باطلى که مى گویند: رقیه علیهاالسلام
طفلى خردسال بیش نبود، گوش فرا ندهید، مگر على اصغر علیه السلام کودک
خردسال نیست که در روز قیامت شاهدى خواهد بود، و موجب آمرزش گنهکاران شیعه
خواهد شد ان شاء الله تعالى.
بنابراین
بر همه واجب است احترام این مکان (محل دفن حضرت رقیه علیهاالسلام) را
داشته باشند، و به سخنان فاسد و بیهوده اى که از گمراهى شیاطین است، گوش
فرا ندهند و اعتنایى نکنند. ما با زیارت دختر امام حسین علیه السلام (رقیه
علیها السلام) به خداوند متعال تقرب مى جوییم، آن دخترى که خود مظلوم بود، و
خاندان وى همه مظلوم بودند. (۲)
آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
شکی
نیست که دختر کوچکی از امام حسین علیه السلام در شام از دنیا رفت و در
آنجا دفن شد و حرم فعلی منسوب به همان دختر است، اما این که نام آن دختر
«رقیه» بوده یا نام دیگری داشته در بین دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود
دارد، هر چند معروف این است که نامش رقیه است. (۳)
آیتاللهالعظمی نوری همدانی
در
کتابهایی چون کامل بهائی و نفسالمهموم و کتابهای معتبر دیگر دختر
خردسالی که برخی نام او را «رقیه» نامیدهاند و در شام به شهادت میرسد،
برای امام حسین علیه السلام ذکر کردهاند و اگر کسی برای آن حضرت نذر کند،
باید آن را ادا نماید و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است. (۴)
آیتاللهالعظمی مظاهری
همین
جا که به عنوان مرقد حضرت رقیه علیهاالسّلام مشهور است ، مرقد اوست و
تشکیک کردن یک ظلم است آن هم ظلم به بچه مظلوم امام حسین علیهالسّلام و
همین شهرت راجع به مرقد مطهر حضرت زینب سلاماللهعلیها نیز هست و تشکیک در
آن ظلم به حضرت زینب سلاماللهعلیها است و ظلم به حضرت زینب گناهش خیلی
بزرگ است و ما در این گونه موارد نظیر سیادت اشخاص و قبور بزرگان چیزی جز
شهرت نداریم و این شهرت در نظر همه فقها حجت بوده و هست. (۵)
آیتاللهالعظمی علوی گرگانی
وجود
حضرت رقیه سلام الله علیها از مسلّمات تاریخی است و اگر شبهه ای هم هست در
اصل وجود ایشان نیست و بعضی از شبهات در نام مبارک او وجود دارد ولی این
مسئله که دختری از امام حسین علیه السلام در شام مدفون است ، هیچ گونه شک و
شبهه ای در آن وجود ندارد و توصیه ما به کسانی که این شبهات را نسبت به
معتقدات دینی مردم وارد می کنند آن است که بدانند هیچ گونه نفعی نخواهند
برد و فقط آخرت خود را خراب کرده اند و خود را مورد غضب امام حسین علیه
السلام قرار داده اند و لذا خوب است که با این گونه مسائل خود را درگیر
ننمایند. (۶)
آیتاللهالعظمی روحانی
اولا
راجع به حضرت رقیه سلام الله علیها اخیرا کتابی نوشته شده است و خیلی خوب
اثبات نموده به این که حضرت رقیه ۳ ساله در خرابه شام از دنیا رفته و قبرش
هم در آنجاست و معجزات زیادی هم نقل شده است و ثانیا قاعده ای در فقه است
بنام تسامح در ادله سنن ، مقتضی آن قاعده این است که آنچه راجع به این دختر
۳ ساله گفته اند شما هم نقل کنید و به زیارت او بروید همه اش بر طبق
موازین شرع است ، من خودم چند سال قبل برای معالجه به لندن رفتم در برگشت ،
لبنان از هواپیما پیاده شدم و چند روز در آنجا ماندم که بروم سوریه برای
زیارت آن خانم و الان هم از آن عمل خرسندم. (۷)
آیتاللهالعظمی مبشّر کاشانی
قال الله تبارک وتعالی : « یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون »
هیچ
گونه شک و شبهه ای درباره وجود مقدس حضرت رقیه بنت الحسین علیهماالسلام
وجود ندارد و شواهد تاریخی نشان می دهد که آن مظلومه بر اثر تحمل رنج ها و
مصائبی که در مسیر شام و آن چه در خرابه شام اتفاق افتاد ، در صغر سن از
دنیا رفته و در دمشق مدفون شد ، تنها مطلب مورد بحث این است که نام مبارک
او رقیه بوده یا زینب یا اسم دیگری داشته ، سپس به اسم رقیه مشهور شده؟
و
اما اشتهار اسم او به نام رقیه به این جهت است که در مدفن این وجود مقدس و
نورانی ، در دمشق ، نام رقیه بنت امیرالمومنین علیهماالسلام نوشته شده که
بدیهی است انتساب به "جد اعلی " ، متداول و معمول بوده است پس تشکیک در اصل
وجود مقدس آن حضرت جرم و ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوارش ، بلکه ظلم به
اهل بیت علیهم السلام است و شبهه پراکنان بدانند که نور خدا هرگز خاموش
نخواهد شد ، بلکه پیوسته بر تزاید و تجلیات بیشتر است. (۸)
حجت الاسلام و المسلمین جاودان
این
فرزند خردسال امام علیه السلام در ماخذ موجود و قدیمی اسم ندارد اما
داستان شهادت ایشان با اندک تفصیل آمده است و آن را از آن ماخذ برای شما
نقل می کنیم :
در
کتاب «کامل بهائی» نوشته حسن بن علی بن محمد بن علی بن حسن طبری، معروف به
عماد الدین طبری، در ص ۱۷۹، ج دوم، چاپ اول، قم، مؤسسه طبع و نشر قم، ۱۳۷۶
شمسی می گوید:
در
کتاب «حاویة در مثالب معاویة» آمده است که زنان خاندان نبوت در حالت
اسیری، حال مردانی را که در کربلا شهید شده بودند، مخفی میداشتند و به
پسران و دختران آنان میگفتند: پدرتان به سفر رفته و برمیگردد. پس از آنکه
به دستور یزید زنان و کودکان اسیر را در جوار خانه یزید جای دادند، در میان
آنان دخترکی چهار ساله شبی خواب دید. از خواب بیدار شد و گفت: بابام حسین
کجاست؟ همین الآن او را در خواب دیدم و خیلی هم پریشان بود. زنان و کودکان،
همه به گریه افتادند. سر و صدای گریه یزید را از خواب بیدار کرد. یزید
گفت: چه خبر است؟ گفتند: بچهای پدرش را میخواهد و برای همین زنان و کودکان
گریه میکنند. یزید دستور داد: سر پدرش را ببرید و در کنار او بگذارید.
مأموران یزید سر امام حسین را آوردند و در برابر چشمان آن بچه قرار دادند.
دختر چهار ساله وقتی نگاهش به آن سر افتاد ترسید و فریادی برآورد و پس از
آن بیمار شد و وفات کرد. (۹)
پی نوشت:
۱) مجموعه آثار، ج ۱۷، ص ۵۸۶.
۲) سایت اطلاع رسانی آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی.
۳) خبرگزاری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم (حوزه نیوز).
۴) همان.
۵) خبرگزاری های لبیک ، فارس ، تابناک (توسط خبرنگار اداره کل فرهنگی سازمان صداوسیما).
۶) همان.
۷) همان.
۸) همان.
۹) سایت اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین جاودان.