دین مبین اسلام برای هر اقدامی آداب و احکامی ارایه کرده است. همانگونه که برای ورود به مسجد احکامی وارد شده برای خروج از مسجد نیز احکامی صادر شده است.
۱۳۹۲/۰۱/۰۵
احکام زیر در مورد خروج از مسجد وارد شده است:
۱.داشتن قصد بازگشت‏به مسجد
پیامبر(ص) فرمود: هفت نفر در روزى که سایه‏اى جزسایه خداوند نیست در پناه سایه ذات اقدسش جاى دارند یکى از آنان، کسى است که ‏قلب او به مسجد تعلق دارد تا آنجا که از مسجد خارج نمى‏شود مگر اینکه قصد بازگشت‏ به آن را دارد.
۲.خارج نشدن از مسجد بعد از شنیدن اذان
در روایت آمده خروج از مسجد بعد از شنیدن اذان کراهت دارد مگر اینکه یا نماز بخواند یا قصد بازگشت‏به آن را داشته‏باشد.
در روایت دیگرى مى‏خوانیم که پیامبر(ص) فرمود: کسى که نداء را در مسجد بشنود و بدون علت‏خارج شود منافق است مگر اینکه قصد برگشت داشته باشد.
۳. تاخیر در خروج از مسجد
پیامبر(ص) فرمود: بهترین نقطه‏هاى زمین مساجد هستند محبوبترین فرد نزد خدا کسى است که قبل از همه به مسجد درآید و دیرتر از همه خارج شود.
۴.صلوات به هنگام خروج
بر اساس روایت امام صادق(ع) مستحب است ‏به هنگام خروج ‏صلوات بفرستیم.
۵.دعاى خروج از مسجد
امام صادق(ع) فرمود: انسان بعد از اینکه نماز واجب رادر مسجد خواند به هنگام خروج از مسجد کنار درب آن بایستد و بگوید: اللهم دعوتنى‏فاجبت دعوتک و صلیت مکتوبتک و انتشرت فى ارضک کما امرتنى فاسئلک من فضلک العمل‏بطاعتک و اجتناب سخطک و الکفاف من الرزق برحمتک.
پیامبر هنگام خروج از مسجد مى‏گفت: اللهم افتح لى ابواب رزقک‏۶. خروج با پاى‏چپ مستحب است کسى که مى‏خواهد از مسجد خارج شود ابتداء پاى چپ را جلو بنهد.