فتنه از نظراسلام به چه معناست؟
۱۳۹۲/۰۱/۰۵

به مناسبت فرارسیدن دهه «بصیرت» استاد جوان‌آشنای حوزه و دانشگاه، و مسئول موسسه روایت سیره شهدا یعنی حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای ماندگاری درباره ۹ دی، فتنه و بصیرت چنین بیان کردند:

۱- فتنه از نظراسلام به چه معناست؟
تعبیر فتنه در رابطه با قرآن اولین بار در مورد حضرت آدم بکار برده شده است، فتنه در واقع آنجایی است که انسان درمعرض یک امتحانی قرار بگیرد که ظاهر و باطن یکی نیست ظاهری حق نما دارد و باطنی، باطل. امام صادق (ع) فرمودند: خدا لعنت کند بنی امیه را که حق را به مردم نشان دادند و نگذاشتند حق نما نمایان شود، خودشان را به عنوان حق نما نشان دادند. شیطان هم که به سراغ حضرت آدم آمد، قسم خورد که برای شما ناصح باشم و آمده ام کمک کنم، مبنی براینکه این شجره ای که خدا فرموده نخور شجره خالدیت است، درخت جاودانگی است آیا تو نیاز به جاودانگی نداری؟
سه رکن فتنه از این قرار است: ۱- پشت فتنه باطل است ۲- ظاهرش حق است ۳- محتوای آن غذای آلوده برای نیاز حتمی انسان است. انسان ها نیاز به ولی دارند لذا نمی گویند شما نیاز به ولی ندارید می گویند ما باید برای شما ولی انتخاب کنیم. انسان ها نیاز به جاودانگی دارند نیاز به شهرت و قدرت دارند. در واقع فتنه تدارک جنود ابلیس برای تغذیه مسموم نسبت به نیازهای انسان با چهره حق است.
آنچه که سال گذشته در مملکت ما اتفاق افتاد این بود که دشمن سی سال با شجره طیبه نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه مبارزه کرد و دید که موفق نشد و تنها راهی که دید گفت: چون اینها دست از ولایت بر نمی دارند ما باید از شکل خود اینها (آخوند) عناصری را پیدا کنیم و آنها را به عنوان علمدار و جلودار و رهبر به مردم معرفی کنیم و بگوییم که دنبال اینها راه بیفتند و اینها می خواهند به خواسته اصلی شماها جواب بدهند؛ لذا همین بود که ما می خواهیم به مردم آزادی بدهیم ما به مردم شأنیت و کرامت بدهیم، کرامتشان هم این بود که به عاشورا جسارت کنند، به قرآن جسارت کنند، به همه مقدسات جسارت کنند و چند نفر از جوان های مردم را به کشتن بدهند و خودشان هم به راحتی به زندگی خود مشغول شدند.
۲- فرق بین ولی که خدا در جامعه انتخاب می کند و ولی که شیطان در جامعه انتخاب می کند چیست؟

- ولی خدا ما را دعوت به خدا می کند و ولی فتنه ما را به خودش دعوت می کند ولی خدا ما را دعوت به خدا می کند ولی فتنه ما را دعوت به طبیعت حیوانی می کند. اینها دنبال این بودند که طبیعت حیوانی انسان را تأمین کنند. طبیعت حیوانی انسان همین برهنه و لخت راه رفتن است که در میتینگ های خیابانی دختر و پسر را به طبیعت حیوانی و آزادی حیوانی کشانده است. ولی خدا ما را به آزادی کرامت انسانی و به معنویت دعوت می کند ولی فتنه ما را به مادیات دعوت می کند. مطالباتی که آنها مطرح کردند همه مطالبات مادی است ولی خدا ما را به باطن دعوت می کند و ولی فتنه ما را به ظاهر دعوت می کند و نتیجه آن این می شود که آنها برای ما روز را هم تاریک می کنند و کاری می کنند که ما نبینیم؛ اما ولی خدا کاری می کند که ما ببینیم و ما را در دیدن کمک می کند. ولی طاغوت می گوید بگذارید من به جای شما ببینم. همان آیه شریفه «یخرجونهم من الظلمات الی النور» در این جا صدق می کند.
۳ - چه شرایطی باعث ایجاد فتنه در جامعه می شود؟
- بالاترین عامل به وجود آمدن فتنه ها شبهات و شهوات است. شبهات پایه های فکری را متزلزل می کند، شهوات هم پایه های اخلاقی را متزلزل می کند. وقتی در یک جامعه اعتقاد و ارزشهای اخلاقی ضعیف باشد، هر کسی که علمدار شود مردم او را قبول می کنند.
شبهاتی که در فتنه سال گذشته مطرح شد شبهات یک روز نبود و به تعبیر حضرت آقا شبهاتی بود که سی سال بر روی آنها کار شده بود. حلقه کیان، سروش، کدیور، گنجی، شمس الواعظین و امثال اینها مولد شبهاتی بودند که بر روی آنها کار شده بود و وحی خداوند، نبوت، امامت، ولایت فقیه، عدالت و اعتقادات و ارزشها را زیر سوال بردند و وقتی همه چیز را زیر سوال بردند، پایه های فکری جوانان را متزلزل کردند و قدرت تشخیص حق از باطل را گرفتند.
شهوات هم استقامت را از بین می برد. وقتی مردم شکم پرست و شهوت پرست می شوند، دنبال شهوات خود می روند و کاری با حق ندارند. پس در شبهات تشخیص حق از باطل را از ما می گیرند و در شهوات استقامت را از ما می گیرند.
۴- جوانان در هجوم شبهات سال گذشته چگونه عمل کردند؟
- بنده اعتقاد دارم جوانها و عموم مردم امتحان خدا را به زیبایی جواب دادند؛ همان طور که رهبر معظم فرمودند. آنهایی امتحان خود را خراب کردند که فکر می کردند خیلی می فهمند. امیرمؤمنان علی (ع) می فرماید: در شبهه و فتنه انسان باید به ناخدای خود نگاه کند چون خدا سلامت ناخدا را تضمین کرده است و خداوند یک خط را تضمین کرده و آن خط ناخدا است. آدم آنجایی باید شک کند که بعضی از مردم برای ولایت تشکیک ایجاد کردند؛ انسان باید در آنجا کمی شک کند و گرنه خدا و اهل بیت این مسیر ولایت را تضمین سلامت کرده اند و اگر کسی بهتر از ولی و داناتر از ولی بود خدا آن را در رای ولایت قرار می داد. پس بهترین راه برای کسی که می خواهد از فتنه سالم بیرون آید این است که گوش به فرمان ولی و سکاندار جامعه باشد و مردم که برای فهم خود حسابی باز نکرده بودند و دایمأ بر این باور بودند که این آقا از طرف امام عصر(عج) بر ما حکومت می کند و حرف ولی خود را حاکم بر دیگر حرفها دانستند، موفق بودند و آنهایی گیر کردند که فکر می کردند خیلی می فهمند.
در امتحان سال گذشته مردم نشان دادند که نه با زور، نه با زر و نه با تزویر تشخیص خود را از دست نمی دهند. اتفاقی که برای کوفه افتاد این بود که عده ای با زر تشخیص خود را از دست دادند و عده ای با زور و عده ای هم با تدبیر و نیرنگ تشخیص خود را از دست دادند و شک کردند بر اینکه امام حسین (ع) ولی بر حق نباشد.
مردم ما ۹ دی ماه اعلام کردند که نه با زر - که خیلی ها را می خواستند بخرند - و نه با زور - که خیلی ها را تهدید کردند - و نه با بستن شال سبز و سیادت و عمامه و خانواده شهید و خواهر شهید و همسر شهید و با این نیرنگها کاری از پیش نمی برند. مردم نشان دادند اگر به خانواده شهید احترام می گذارند به خاطر ولایت است و اگر به سیادت و عمامه احترام می گذارند، به خاطر ولایت است و گرنه عمر سعد هم عمامه داشت.
مردم یک بار دیگر نشان دادند که الحمد الله فتنه به طور کامل محقق نشد؛ البته فتنه هم ریزش داشت و هم رویش داشت و اعتقاد ما بر این است که رویش فتنه برای نظام خیلی بیشتر از ریزش آن بود و خیلی ها بودند که بعد از رای دادن به اینها متوجه شدند که اینها دنبال ارزشها نیستند و به دنبال کار و کاسبی خود هستند.
۵- با وجود اینکه مقام معظم رهبری در سفر خود به کردستان هشدار دادند که در انتخابات آتی قرار است فتنه ای شکل بگیرد و بعد از انتخابات نیز بارها تاکید داشتند این فتنه از پیش تعیین شده بود چرا برخی مردم متذکر نشدند و انجام تکلیف نکردند؟
- مردم معصوم نیستند و از صحبت های مقام معظم رهبری تا فتنه تقریبأ شش ماه گذشته بود. گاهی اتفاقاتی که در حال حاضر برای انسان می افتد تاثیرش بیشتر از اتفاقات قبل است و دشمنان بر روی کسانی سرمایه گذاری کردند که سی سال و برخی پنجاه سال سابقه انقلابی داشتند. کسانی که دوست و هم سنگر آقا بودند و برای مردم شک ایجاد می شد.
ببینید وقتی در جنگ جمل خواستند فتنه ایجاد کنند یک زن معمولی را نیاوردند؛ رفتند و همسر و همرزم پیامبر(ص) را آوردند و اینها هم رفتند بیت امام (ره) و یاران امام و کسانی که سابقه انقلابی را داشتند آوردند. در جریان فتنه طبیعی است فتنه می خواهد باطل را حق نما جلوه بدهد، پس باید به نوعی باشد که چهره حق بر آن ظاهر باشد.
۶- منشا فتنه سال گذشته چه بود؟
- دنیا طلبی، و گرنه اگر بر تکلیف محوری بود، خوب یک نفر خود را عرضه کرد و مردم به او رای ندادند. دنیا طلبی انسان را به جایی می رساند که امام حسین (ع) را به قتل برساند.
۷- دنیا طلبی تا چقدر، آیا تا آنجایی که فتنه را به روز عاشورا کشانند و بی حرمتی را به دین و مقدسات مردم هم برسانند؟
- هارون به مامون گفت حق با موسی بن جعفر(ع) است و مامون پرسید اگر حق با موسی بن جعفر(ع) است پس چرا او را شهید کردید هارون گفت تو که بچه من هستی اگر چشم به حکومت من داشته باشی چشمانت را از کاسه سرت خواهم در آورد؛ حال او که پسر عموی ما بود. مامون هم نصیحت پدر را خوب فرا گرفت و اولین شخص که از سر راه خود برداشت برادر خود بود. شهوت قدرت باعث زایل شدن عقل و نافهمی انسان می شود و انسان به جایی می رسد که باید به قدرت برسد حال هر گونه که باشد؛ تا جایی که انسان نه به امام و نه به پیامبر(ص) و نه به ناموس خود رحم نمی کند تا آنجا که بنی امیه به خانه خدا، کعبه و به امام و حجت خدا حمله ور می شوند؛ کسانی که به اعتقاد مردم با همین کعبه و پیغمبر خدا (ص) بر روی کار آمده بودند.
فتنه وقتی به نقطه آخر خود می رسد انتحاری صورت می گیرد و اینها در روز عاشورا عملیات انتحاری انجام دادند و امام حسین (ع) حق و باطل واقعی را به مردم نشان داد.
۸- چرا مقام معظم رهبری ندای "أین عمار؟" را سر داد؟ و چرا این مقداد و این ابوذر سر نداد؟
- همانطور که خودشان می فرمایند در جنگ صفین فتنه ای به پا شد و تابلویی بر حق به نام قرآن بر داشتند که باطنش باطل بود و چهره حق نما درست کرده بودند و می گفتند لاحکم الا لله . دراینجا لازم است کسانی فداکاری کنند و از تمام هستی خود بهره بگیرند و افشاگری کنند باطن واقعی را و حق واقعی را روشنگری کنند و در اینجا به تعبیر حضرت آقا در بین مقداد و ابوذر و ...، عمار بود که سوز روشنگری و افشاگری نسبت به حق و باطل واقعی را داشت.
مردم نشان دادن بصیرتشان را از ولایت می گیرند؛ از ولایت حق نه از ولایت باطل و پاسخ خوبی هم به دشمنان دادند و بنده احساس می کنم به تعبیر حضرت آقا فتنه سال گذشته، سالهای سال انقلاب ما و نظام ما را بیمه کرد.
۹- برای اینکه جوانها در فتنه ها گمراه و سر در گم نشوند چه باید کرد؟

- همان روشن گری و افشاگری، ما دایمأ باید روشن گری در مورد حق و افشاگری در مورد باطل را داشته باشیم زیرا از زمان حضرت آدم تا کنون جریان حق و باطل بوده است و تا روز قیامت هم خواهد بود.
سخن پایانیتان در باب فتنه، ولایت فقیه و ۹ دی را برای مخاطبان بفرمایید.
- به نظر بنده ۹ دی ماه یک نقطه عطفی بود در روند سی و چند سال جمهوری اسلامی و حرف امام (ره) و آقا را ثابت کرد که این مردم از مردم عهد رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) روشن تر هستند.
وعده خدا در آیه ۵۴ سوره مائده بی جهت نبوده و پیغمبر اسلام(ص) بی جهت دست بر دوش سلمان نزدند: که این اهل فارس هستند که انشا الله علم و پرچم دفاع از خدا و پیامبر را بر می دارند و امیدواریم این امانت را به دست صاحب اصلی آن امام عصر (عج) برسانیم.»