تاکید فقهای دین: نماز را در مسجد بخوانید
۱۳۹۲/۰۱/۰۵
بدون شک خلقت انسان ها بیهوده نیست و قرآن کریم هدف از خلقت انسان ها را رشد و تکامل معنوی دانسته و راه رسیدن به این تکامل را در بندگی خداوند متعال معرفی می کند:« من جن و انس را نیافریدم جز برای این که مرا عبادت کنند و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند.» (سوره ذاریات/ آیه ۵۶)
پس مسجد پایگاهی برای عبادت و یاد خداوند متعال است. قرآن کریم کسانی که از بردن نام خداوند در مسجد جلوگیری می کنند را ستمکاران معرفی کرده است؛ بنابراین هر کس و هر گروهی که به نوعی در تخریب مساجد الهی بکوشند یا مانع شود که عبادت خداوند در آن جا انجام شود مشمول این حکم است، چرا که این کار نتیجه ای جز سوق دادن مردم به بی دینی نخواهد داشت.
فضیلت رفت و آمد به مسجد
الف. آیات، روایات و احادیث بسیاری در رابطه با فضیلت مساجد وجود دارد. از جمله فضایل مسجد تاکیدی است که اولیای دین بر رفت و آمد به مسجد دارند، تا آن جا که فقهای اسلام با استناد به همین تاکیدات فراوان می فرمایند: «در شرع مقدس اسلام بسیار سفارش شده است که نماز را در مسجد بخوانید و بهتر از همه مسجدها، مسجد الحرام است و بعد از آن مسجد پیامبر(ص) و مسجد کوفه، مسجد بین المقدس، مسجد جامع هر شهر، مسجد محله و در نهایت مسجد بازار است.»(امام خمینی ره/ مساله ۸۹۳)
ب. دومین فضیلت مسجد، دیدار فرشتگان از اهل مسجد می باشد.
ج. سومین فضیلت مسجد، فایده علمی- اجتماعی و اخلاقی آن است. فایده انس با مسجد تنها ثواب اخروی و بهره های معنوی آن جهانی نیست، بلکه در همین دنیا نیز فواید اخلاقی، اجتماعی و سیاسی فراوانی دارد. به طور کلی اسلام به اجتماع سفارش کرده است و گوشی نشینی را محکوم نموده است: «واقیموالصلوه واتوالزکوه و ارکعوا مع الراکعین.»
ترغیب جوانان به نماز و مسجد
در طول تاریخ به نهضت های اسلامی موفقی برمی خوریم که جستجو در کار و موفقیت آن ها این مطالب را روشن می کند که هوادارانش اهل نماز و مسجد و مردانی معتقد و با ایمان بوده اند.
اگر جامعه ای یا نهضتی بدون گرایش جوانانش به معنویت موفقیتی هم کسب کرده این موفقیت مقطعی بوده و پای بشت محکمی ندارد و خیلی زود از پایه دچار تزلزل شده است. پس برای دوام یک حکومت مهم ترین امر بیداری نسل جوان و جذب آنان به معنویات که شاخه اصلی آن نماز و مسجد است می باشد که برای جذب جوانان به مسجد و نماز راه هایی وجود دارد از جمله:
تقویت بینش و فطرت آن ها در زمینه مسائل معنوی مخصوصاً نماز
بیان آثار مثبت نماز در زندگی و آثار منفی دوری از نماز
یاد کردن از نماز و مسجد به عنوان دو عامل پشتیبان جوانان در زندگی
ارائه الگویی مناسب از سوی خود والدین، مربیان و دوستان
مطالعه کتاب های مذهبی و دینی از جانب والدین و پیشنهاد خواندن آن ها به فرزندان که در این زمینه امام صادق(ع) می فرمایند: «با رفتار و کردارتان دین را تبلیغ کنید نه فقط با زبانتان.»
نقش مساجد در هدایت ملت ها و جوامع
مسجد جایگاهی است که در گذشته در مورد کارهای اجرایی و شناسایی موضوعات، شورا و مشورت انجام می گرفته است. شورا و مشورت می تواند جامعه را از خودرایی که عامل شکست نظامی و سیاسی و هرج و مرج سیاسی و فرهنگی است نجات دهد. افرادی که برای اجتماع تربیت نشده اند و در اجتماعات شرکت نمی کنند توانایی خود را نمی شناسند و عقیده ای به تاثیر خود در اجتماع ندارند. از این رو هیچ گاه خود را ابراز نمی کنند و نیاز به تاثر خود در اجتماع ندارند. از این رو هیچ گاه خود را ابراز نمی کنند و نیاز به یک نیروی خارق العاده دارند تا آن ها را اداره کنند و خود را ناگزیر از تسلیم در برابر نیروی گرداننده می دانند و آرمان و شخصیت خود را از دست می دهند. (راشدی/ ص۴۰۱ تا ۴۰۴)
نمونه این اتفاقات را می توانیم در کشورهای غربی ببینیم. می دانیم که در اسلام عملکرد خودسرانه چه برای حاکم و چه برای محکوم مردود است. پس بهتر است در اجتماعات اسلامی مساجد شرکت فعال داشته باشیم و با همکاری و هم اندیشی به اهداف اسلامی و انسانی خود دست یابیم و از خطرات گوشه نشینی و تک روی در امان باشیم.