شهادت امام رضا (علیه السلام) - قریب الغربا
منبع : مرکز رسیدگی به امور مساجد
۱۳۹۲/۰۱/۰۵
مأمون
پس از آن که خود را در تحقق بخشیدن به اهداف شیطانىاش شکست خورده و ناکام
یافت و متوجه شد که کوششهایش نسبت به امام رضا (علیه السلام) برغم آن همه
سرمایهگذارى جز افزونى مقام والاى آن حضرت در میان مردم و گسترش پایگاه
مردمى وى ثمرى نبخشیده است، ناچار براى خروج از تنگناى دشوارى که خویشتن را
در آن افکنده بود و براى رهایى از سرسختترین دشمن حکومت خود، به همان
شیوهاى متوسل شد که زمامداران ستمگر گذشته به کار گرفته بودند؛ یعنى قتل.
ولى پیداست که آشکارا کشتن امام رضا (علیه السلام) با آن موقعیّت و جایگاه
ممتازى که داشت نه کار آسانى بود و نه به مصلحت حکومت. از این رو، براى
اجراى توطئه خود حیلهاى به کار برد که هم اجرایش آسان بود و هم زیانش براى
حکومت کمتر؛ حیلهاى که از سلف خویش، معاویه آموخته بود.
او تصمیم
گرفته بود به بغداد برود تا مشکل اساسى این ناحیه را با حضورش به نفع خود
حل کند. لیکن لازم بود پیش از ورود به بغداد دو خطر عمده را از سر راه خود
بردارد تا صداقتش را براى عربها به اثبات رساند. این دو خطر عبارت بود از
وزیرش فضل بن سهل و ولیعهدش حضرت رضا (علیه السلام) که وجود هر دوى آنان در
دستگاه خلافت مأمون از عوامل مهم نارضایتى نژاد عرب بویژه مردم بغداد از
حکومت وى به شمارمىرفت.
مأمون همراه وزیر و ولیعهدش مرو را به مقصد
بغداد ترک کرد. فضل بن سهل را در حمام سرخس به طرز حیلهگرانهاى به قتل
رسانید. هنگامى که به طوس رسید امام رضا (علیه السلام) را به منزل خود دعوت
کرد و به دست خود و بدون هیچ واسطهاى با خورانیدن انگور «۱» یا انار
مسموم «۲» به آن حضرت او را شهید کرد.
بدین ترتیب دومین و بزرگترین مانع از سر راه حکومت مأمون برداشته شد و راه براى رفتن وى به بغداد هموار گشت.
تاریخ
شهادت حضرت على بن موسى الرّضا (علیه السلام) بنا بر قول مشهور، آخر ماه
صفر، سال ۲۰۳ هجرى قمرى، یک سال و اندى پس از صدور فرمان ولایتعهدى به نام
آن حضرت ذکر شده است.
پس از شهادت
مأمون
با آن که در اجراى حیله و توطئه خود نهایت دقت و احتیاط را به کار برده
بود، ولى از پیامدهاى جنایت هولناک خویش سخت بیمناک بود؛ از این رو براى
بىگناه جلوهدادن خود و سرپوش گذاشتن بر این جنایت، پس از شهادت امام
(علیه السلام) در حالى که گریبان چاک زده بود، اشک مىریخت و بر سر مىزد،
به سوى خانه امام (علیه السلام) شتافته اظهار بىتابى مىکرد. «۳» سپس
سادات و هواداران امام (علیه السلام) را فراخواند و جسد آن حضرت را به آنان
نشان داد و گفت: ببینید که پیکر او صحیح و طبیعى است. «۴»
با این حال،
مردم وقتى در جریان رحلت حضرت رضا (علیه السلام) قرار گرفتند بر در خانه آن
حضرت گردآمده و شعار مىدادند: این (اشاره به مأمون) امام رضا (علیه
السلام) را به نیرنگ و توطئه کشته است؛ و نیز فریاد مىزدند: فرزند پیامبر
(صلی الله علیه و آله) کشته شد. و چنان این سخنان را تکرار نموده داد و
فریاد مىکردند که مأمون از بیم فتنه، محمد بن جعفر، عموى حضرت رضا (علیه
السلام) را نزد آنان فرستاد تا خبر دهد که پیکر امام (علیه السلام) امروز
تشییع نمىشود.
مردم، با شنیدن این خبر پراکنده شدند. به دستور مأمون،
پیکر مطهّر امام (علیه السلام) را شبانه غسل داده و کفن کردند و شبانه در
کنار قبر هارون به خاک سپردند. «۵»
فضیلت زیارت امام رضا (علیه السلام)
آن
گونه که از روایات استفاده مىشود، بعد از زیارت سیدالشّهدا (علیه السلام)
بیشترین سفارش و تأکید نسبت به زیارت امام رضا (علیه السلام) شده است.
علّت آن شاید دورى مرقد مطهّر آن حضرت از خاستگاه اسلام و موطن پیامبر و
ائمه (علیهم السلام) یعنى مکّه و مدینه باشد. دورى راه، دشوارى مسافرت،
هزینههاى مالى که نیاز داشته و خطراتى که احتمال مىرفته و ... موجب آن
بود که در ترغیب و تشویق به زیارت پیشواى هشتم توصیه و تأکید بیشترى بشود.
علاوه
بر آن که زیارت امام رضا (علیه السلام) در مقایسه با امامان پیشین ویژگى
دیگرى نیز دارد و آن این که معتقدان به امامت آن حضرت و زائران قبر مطهرش
قائل به امامت همه امامان (علیه السلام) هستند بر خلاف زائران امامان پیش
از آن حضرت که چه بسا شیعه اثنى عشرى نباشند مثل زیدیّه، اسماعیلیّه،
واقفیّه و .... «۶» از این جهت براى زائران آستان مقدس آن گرامى فضیلت و
ثواببیشترى ذکرشدهاست.
اینک چند حدیثاز چند معصوم در فضیلت زیارت آنحضرت:
۱- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«سَتُدْ فَنُ بَضْعَةٌ مِنى بِارْضِ خُراسانَ لایَزُورُها مُؤْمِنٌ الّا اوْجَبَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ
الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ» «۷»
«بزودى
پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد. مؤمنى او را زیارت نمىکند
مگرآنکه خداوند بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش، حرام مىگرداند».
۲- امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمودند:
«به
زودى یکى از فرزندان من در سرزمین خراسان به ستم به وسیله سمّ کشته مىشود
که نامش نام من و نام پدرش نام فرزند عمران «موسى» است. هر کس او را در
غربتش زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده او را مىآمرزد هر چند به
مقدار عدد ستارگان و قطرات باران و برگهاى درختان باشد». «۸»
۳- امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
«نوه
من در سرزمین خراسان در شهرى که «طوس» گفته مىشود کشته خواهد شد. کسى که
او را زیارت کند در حالى که عارف به حقش باشد، در روز رستاخیز دست او را
مىگیرم و وارد بهشت مىکنم هر چند مرتکب گناه کبیره شده باشد.
(راوى
مىگوید:) عرض کردم: جانم به فدایت! منظور از شناخت حقّ او چیست؟ فرمود:
بداند که او مفترض الطّاعه، غریب و شهید است. کسى که او را با چنین شناختى
زیارت کند خداوند به وى پاداش هفتاد شهیدى را عطا مىکند که در محضر رسول
خدا به شهادت رسیدهاند». «۹»
۴- امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:
«فرزندم على به ستم به وسیله سمّ کشته مىشود و در طوس در کنار هارون دفن مىگردد.
کسى که او را زیارت کند همچون کسى است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را زیارت کرده باشد». «۱۰»
۵- امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
«درخراسان
بقعهاى است؛ زمانى فرا مىرسد که محل آمد و شد ملائکه خواهد بود؛
بگونهاى که پیوسته- تا نفح صور- گروهى از آسمان فرود مىآیند و گروهى صعود
مىکنند.
گفته شد: یا بن رسول اللّه! این، کدام بقعه است؟ فرمود:
بقعهاى است در سرزمین طوس؛ سوگند به خدا آن باغى از باغهاى بهشت است. کسى
که مرا در آن بقعه زیارت کند مانند کسى است که پیامبر (صلی الله علیه و
آله) را زیارت کرده باشد و خداوند پاداش هزار حج مبرور و هزار عمره مقبول
به او خواهد داد و در روز رستاخیز من و پدرانم شفیعان او خواهیم بود. «۱۱»
امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
«مَنْ
زارَنى عَلى بُعْدِ دارى، اتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ فى ثَلاثِ
مَواطِنَ حَتَّى اخَلِّصَهُ مِنْ اهْوالِها: اذا تَطایَرَتِ الْکُتُبُ
یَمیناً وَ شِمالًا، وَ عِنْدَ الصِّراطِ، وَ عِنْدَ الْمیزانِ» «۱۲»
«کسى
که مرا با دورى راهم زیارت کند روز رستاخیز در سه موقف به یارى او خواهم
شتاف تا او را از بیمها و وحشتهاى آن سه موطن رهایى بخشم: هنگام در دست
گرفتن نامه عمل، و نزد صراط و نزد میزان (و رسیدگى به اعمال).
۷- امام جواد (علیه السلام) فرمودند:
«مَنْ
زارَ قَبْرَ ابى بُطُوسٍ غَفَرَاللَّهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مَنْ ذَنْبِه
وَ ما تَأَخَّرَ وَ بَنى لَهُ مِنْبَراً حِذاءَ مِنْبَرِ رَسُولِاللَّهِ
وَ عَلِىٍّ عَلَیْهِمَاالسَّلامُ حَتَّى یَفْرُغَ اللَّهُ مِنْ حِسابِ
الْخَلایِقِ» «۱۳»
«کسى که قبر پدرم را در طوس زیارت کند خداوند گناهان
گذشته و آینده او را مىبخشد و براى او منبرى در مقابل منبر رسول خدا (صلی
الله علیه وآله) و على (علیه السلام) نصب خواهد کرد تا زمانى که خداوند از
حساب بندگان فارغ شود».
۸- امام هادى (علیه السلام) فرمودند:
«اهْلُ
قُمْ وَ اهْلُ آبَة الْمَغْفُورُ لَهُمْ لِزِیارَتِهِمْ لِجَدّى عَلِىِّ
بْنِ مُوسَى الرِّضا (علیه السلام) بِطُوسٍ، الا وَ مَنْ زارَهُ فَاصابَهُ
فى طَریقِه قَطَرٌ مِنَالسَّماءِ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى
النَّارِ» «۱۴»
«مردم قم و آبه «۵» به خاطر (توفیق) زیارت جدّم على بن
موسى الرضا (علیه السلام) در طوس بخشیده الهى هستند. آگاه باشید کسى که او
را زیارت کند و در مسیر زیارت آسیبى به او برسد خداوند بدنش را بر آتش حرام
خواهد کرد»
پاورقی:
[۱] بحارالانوار، ج ۴۹، ص ۲۹۳.
[۲] اعلام الورى، ص ۳۴۰.
[۳] مناقب، ج ۴، ص ۳۷۵.
[۴] بحارالانوار، ج ۴۹، ص ۳۰۹.
[۵] عیون اخبار الرضا(علیه السلام)، ج ۱، ص ۲۷۰
[۶] علّامه مجلسى در بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۳۹.
[۷] بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۳۱.
[۸] بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۳۴.
[۹] همان، ص ۳۵.
[۱۰] همان، ص ۳۸.
[۱۱] بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۳۱.
[۱۲] همان، ص ۳۴.
[۱۳] همان، ص ۴۱.
[۱۴] همان، ص ۳۸.