آسیب‌شناسی شهر از مراسم‌های عزاداری‌
۱۳۹۲/۰۱/۰۵

جدایی از مسجد عامل انحراف در سوگواری‌هاست

حجت‌الاسلام محمدرضا کافی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره دلایل برخی بدعت‌های ناپسند در سوگواری‌های محرم گفت: یکی از عواملی که باعث تغییرات آیین‌ها و شیوه‌های برگزاری در ایام محرم عزاداری امام حیسن(ع) شده است؛ جدایی مردم از مساجد است.
امام جماعت مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) تهران با تاکید بر کمرنگ شدن نقش مساجد در سوگواری‌های حسینی تصریح کرد: از آن زمانی که مردم تکایا و هیات برای خود درست کردند به مرور و رفته رفته سلایق شخصی نیز وارد مراسم‌ها شده است.
اعمال سلیقه‌ آسیبی برای سوگواری‌ها
وی افزود: در مساجد عزاداری‌ها کنترل شده و تحت نظر یک روحانی است. اگر خدای نکرده خلاف و اشتباهی در شکل اجرا یا سخنرانی و نوحه‌ها اتفاق بیافتد بلافاصله جلوگیری می‌شود. اما‌ در تکایا و هیات‌ها ممکن است طیف‌های مختلف اعمال سلیقه ‌کنند و متاسفانه اعمال سلیقه‌های مختلف با تکرار و گذشت زمان برای مردم فرهنگ می‌شود.

حجت‌الاسلام کافی با تاکید بر نیاز به آگاهی برگزارکنندگان سوگواری‌ها اظهار داشت: دومین دلیلی که می‌توان به عنوان ریشه انحراف‌ها در سوگواری‌ها نام برد این است که بسیاری از افرادی که دست‌اندرکار برگزاری سوگواری‌ها هستند فاقد تحصیلات یا مطالعات کافی در این زمینه هستند که امکان انحراف را مهیا می‌کند. برای مثال بسیاری از اشعاری که در برخی آیین‌های سوگواری می‌خوانند تنها «زبان حال» است. یعنی زبان حال امام حسین(ع) است. اما نباید فراموش کرد که ما باید فرای این زبان حال واقعه عاشورا را نیز بیان کنیم.
بدعت‌هایی مضر برای سوگواری‌ها
وی در بیان سومین علت بدعت‌های انحرافی در آیین‌های عزاداری افزود: نوع سیاه پوشی‌های مجالس و محافل نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال بعضی از سال‌ها تصویری به عنوان عکس امام حسین(ع) رو می‌شود و عکس آنچنانی از امام می‌گذارند. بسیاری از هیات‌ها و تکایا مکانی درست می‌کنند به عنوان قتلگاه امام حسین(ع) و چراغی در آنجا روشن می‌کنند یا برخی دیگر گهواره علی اصغر را درست می‌کنند. این‌ بدعت‌ها مضر است. پیشنهاد ما برای پیشگیری از این رویکردها این است که مراسم‌های عزاداری بیشتر در مساجد باشد و اگر هیات‌ها و تکایا نیز تشکیل می‌شوند تحت نظارت یک روحانی باشد.