شهید محلاتی؛ خدمتگزار صدیق نظام از سنگر مسجد تا مجلس شورای اسلامی
۱۳۹۲/۰۱/۰۵
شهید محلاتی در سال ۱۳۴۰در مسجد محلاتی‌های مقیم تهران با اقامه نماز جماعت در خدمت انقلاب و مبارزه، حضور و فعالیتی چشم‌گیر داشت و پس از انقلاب نیز در سنگرهای مجلس و سپاه خدمات شایان توجه انجام داد.
 شهادت روحانیون و ائمه جماعات در سنگرهاى مقدس جهاد و دفاع از دین و در محراب گسترده و نورانى جبهه‏هاى حق، خواندن نماز عشق با وضوى خون است و رداى سرخ ائمه جماعات شهید، عَلَمى است که نشان از عاشوراى مجدد تاریخ امروز ما دارد.
آنان صداقت و حقانیت رهبرى دینى را با اهداى خون پاک خویش به ثبت رساندند و در کربلاهاى ایران، با تکبیر عشق و ایمان در محراب عشق و حقیقت قیام نمودند و با آغوش باز، شهادت را پذیرا شدند. آرى شهیدان سرفرازى همچون آیات و حجج اسلام سعیدى، شاه‏آبادى، نواب صفوى، محلاتی، غفارى، مفتح و همرزمان به خون غلتیده ایشان با قلبى مالامال از معرفت ناب، نماز عشق را با سلام شهادت به پایان بردند و تا کوى دوست پرکشیدند.
شهید حجت‌الاسلام فضل‌الله رضازاده محلاتی، امام جماعت مسجد محلاتی‌های مقیم تهران بود. وی مشهور به محلاتی در سال ۱۳۰۹ (ه.ش) در خانواده‌ای کشاورز و مذهبی در محلات متولد شد؛ در شش سالگی راهی مکتب شد.
از آنجا که شهر محلات هر ساله پذیرای علمای بسیاری از جمله آیات عظام خوانساری و امام خمینی (ره) بود، آتش عشق به تحصیل علوم حوزوی در جان شیرین‌اش شعله‌ور شد، لذا در سال ۱۳۲۴ با دلی پرشور و سری پرغوغا به شهر مقدس قم، مهد علما و فضلا رهسپار شد.
در سال ۱۳۲۶ شهید محلاتی و چند تن دیگر از طلاب جوان به منزل آیت‌الله خوانساری رفتند و برای رفتن به فلسطین و جنگ با اسراییل غاصب اعلام آمادگی کردند و شروع به اسم‌نویسی از دیگران کردند.
ایشان در ۲۲ سالگی با دختر استادش آیت‌الله شهیدی در محلات ازدواج کرد. در سال ۱۳۴۰ در مسجد محلاتی‌های مقیم تهران ضمن اقامه نماز جماعت در خدمت انقلاب و مبارزه، حضور و فعالیتی چشم‌گیر داشت.از این پس تا زمانی که انقلاب پیروز شد، بیش از ۱۵ بار به زندان افتاد و مدت‌ها تحت تعقیب بود که گاه مجبور به مخفی‌سازی خود می‌گردید.
در آستانه پیروزی انقلاب وقتی که آخرین شلیک نیروهای پراکنده و مضمحل رژیم پهلوی رو به پایان می‌یافت، شهید محلاتی به همراه عده‌ای از مبارزان به مرکز رادیو هجوم بردند و مرکز رادیو به دست انقلابیون افتاد و در ساعات اولیه پیروزی انقلاب نخستین جمله او هنوز در اذهان باقی مانده است.این صدای انقلاب اسلامی ایران است! شما صدای انقلاب اسلامی ایران را می‌شنوید!
اهم فعالیت‌ها
فعالیت در کمیته انقلاب اسلامی از نخستین فعالیت‌های شهید پس از پیروزی است و پس از آن ضمن حکمی از جانب حضرت امام خمینی به نمایندگی ایشان در سازمان حج و زیارت منصوب شد ولی به علت تهییج زایران بیت‌الله‌الحرام به کشور عربستان ممنوع‌الورود شد؛ همچنین در حالی که عضو شورای روحانیت مبارز تهران بود، دبیرخانه آن را تأسیس کرد، بدین‌ترتیب وی نخستین دبیر شورا نیز محسوب می‌شود.
در نخستین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی به نمایندگی مردم محلات و دلیجان به مجلس راه یافت و عضو کمیسیون دفاع شد، عضویت او در این کمیسیون و فعالیت‌های چشم‌گیر وی در سپاه، به نحوی بود که سرانجام در سال ۱۳۵۹ به نمایندگی امام خمینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.در اول اسفند ۱۳۶۴ هنگامی که برای حضور در عملیات والفجر ۸ عازم جبهه بود، هواپیمای او که عده‌ای از مسئولان را به جبهه می‌برد، هدف حمله هواپیماهای عراقی قرار گرفت و روحش به لقای حق پیوست.