مسجد النقطه؛ یادآور مظلومیت اهل بیت(ع) در تاریخ
۱۳۹۲/۰۱/۰۵
زائران حضرت زینب(س) در گذر از شهر حلب به مسجدی می رسند که یادآور خاطره ای تلخ و مظلومیت اهل بیت(ع) در طول تاریخ است. مسجد النقطه آنجایی است که مردم حلب بر کشتگان کربلا و نواده رسول خدا(ص) شیون و زاری کردند.
 اول صفر سالروز ورود اسرای کربلا به یکی از اماکنی است که نزد شیعه اهمیت بسزایی دارد. «مسجد النقطه» یادآور خاطره تلخی برای شیعیان در تاریخ است. هنگامی که کاروان اسرا و سرهای شهیدان کربلا از سرزمین عراق به منطقه شمالی شام یعنی حلب رسیدند، در کنار تپه یا کوهی به نام جوشن – درغرب حلب- کاروان یک شب متوقف شد تا لختی بیاساید و دوباره حرکت به سوی دمشق را صبحگاهان از سرگیرد.
نگهبانان و حاملان سرهای مقدس نیز به استراحت نشسته و سر مبارک امام حسین (ع) را بر صخره ای قرار دادند. هنگام طلوع آفتاب که سرمقدس را برداشتند، چند قطره ای خون بر این صخره یا سنگ جاری شده بود. پس از حرکت کاروان، مردم حلب از این مسئله مطلع یافته و اطراف آن قطرات خون جمع شده و به عزاداری و شیون و زاری بر کشتگان کربلا و نواده رسول خدا(ص) پرداختند.
براساس روایات شیعه، همه ساله در روز عاشورا آن خون بر سنگ می جوشید و توجه بسیاری از مردم شام را به خود جلب می کرد تا اینکه عبدالملک بن مروان اموی دستور انتقال سنگ را از آن نقطه داد و از آن پس اثری از آن دیده نشد.
بعدها سیف الدوله حمدانی شیعه بر مکان آن سنگ، حجره و مسجدی ساخت و آن را مسجد النقطه نامید. مشهد الحسین (ع) امروزه در شهر حلب معروف و مورد زیارت اهالی و زائران حضرت زینب(س) که از طریق ترکیه و مرز زمینی به سوریه می روند، قرار می گیرد.
محل مشهد الحسین (ع) اکنون به «حی الانصاری» مشهد پل هوایی است. تپه چوشن نیز به رغم اینکه خانه های متعددی بر فراز آن ساخته شده است ولی همچنان باقی است.
گفته ها حاکی است، مکان مشهدالحسین(ع) سمت راست خیابان اصلی و حدود ۵۰ متر بالاتر از آن است که صحن بزرگی داشته و بر در ورودی، نام این مکان بر روی سنگی حجاری شده است. در انتهای صحن و حیاط در دیگری است که به سیف الدوله حمدانی به عنوان سارنده این بنابه چشم می خورد.
پس از ورود به شبستان دیگری می رسیم که در انتهای آن ایوانی قرار دارد و کنار آن ضریحی کوچک به ابعاد ۱/۵×۱ متر و به رنگ زرد دیده می شود. در داخل آن سنگی بر روی استوانه ای قرار داده شده و این جا همان مکانی است که سر مقدس امام حسین(ع) در آن روز بر آن گذاشته شده و قطرهایی از خون بر آن ریخته است.
هر چند که رنگ قسمتی از سنگ به قرمز شبیه خون است، خون چنانچه که گفته شده سنگ مذکور به وسیله ولیدین عبدالملک از آن جا برداشته شده است. نویسنده کتاب «حلب والتشیع» می نویسد: سنگ مزبور به مشهد الطرح یعنی مشهد المحسن منتقل شده است. در هر حال این مکان بسیار مقدس و شریف بوده و یادآور مظلومیت اهل بیت رسول خدا(ص) در تاریخ است.
شایان ذکر است در کنار ایوان، مسجدی ساخته شده که بنای آن نیز مشهد الحسین(ع) در سال ۳۵۰ هجری به وسیله سیف الدوله ساخته شده است.
پی نوشت:
(۱) عبدالرزاق مقرم ، مقتل الحسین، ص۴۴۴
(۲) ابراهیم نصرا … .،حلب والتشیع، ص۳۱.
(۳) تاریخ و اماکن سیاحتی و زیارتی سوریه، ص۲۷۲