آرشیو مقالات

شامل

فیش منبر/ «روز جهانی مسجد» س.93

یکشنبه ۲۵ اَمرداد ۱۳۹۴

 

 

 

 

«ویژگی های منحصر به فرد "مسجد الاقصی"»

مسجد الاقصی در ابعاد مختلف مذهبی و تاریخی، جغرافیایی و معماری و... دارای ویژگی‌ها و خصوصیات ویژه‌ای است. برخی از این ویژگی‌ها در جهان منحصر به فرد بوده و موجب بی بدیل برشمردن آن در میان پیروان ادیان توحیدی شده است. پیروان سه دین بزرگ ابراهیمی اسلام، مسیحیت و یهودیت این مکان شریف را به دستور خداوند قبله‌گاه خود قرار داده و آن را احترام می‌کنند. این مسجد دومین زمینی است که بعد از کعبه بر روی زمین گسترده شده است.[2]مسجدالاقصی سومین مسجدی است که به قداست و فضل از بقیه مساجد ممتاز گردیده است.[1] به تبع شهر بیت المقدس هم بعد از مکه و مدینه به عنوان سومین شهر مقدس اسلام معرفی و از بقیه شهرها ممتاز گشته است، بیت المقدس(مسجدالاقصی)خاستگاه و قبله‌گاه پیامبران و اولیاء پیشین و مکان وقوع "اسراء و معراج"پیامبر است.[3] شنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۴

 

صهیونیسم چیست و چه اهدافی دارد؟

صهیون، نام موقعیتی در بیت‌المقدس است (ر.به‌فرهنگ نفیسی ج3، ص218) که هیکل‌ سلیمان‌، مسجدالاقصی‌ و قبه‌الصخره روی ‌آن ساخته شده است[1](جمال‌زاده 1386، ص59). گاهی نیز مقصود تمام شهر اورشلیم است یعنی شهر برگزیده‌ خدا یا شهر آسمانی. این اصطلاح درمیان‌ علما متداول است که آرزوی قوم‌خداوند صهیون است (خزایی 1389، ص26). شنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۴

 

لزوم الگوبرداری نهضت بیداری اسلامی از انقلاب اسلامی ایران با توجه به مسجد و کارکردهای آن

مسجد به عنوان نماد تمدن اسلامی و پایگاهی محوری برای پیشبرد اهداف بلند سفیران و اولیای الهی، در طول تاریخ اسلام از مرتبه والایی برخوردار بوده و هست و کارکردهای اساسی آن در مسائل عبادی، علمی، سیاسی و اجتماعی غیر قابل انکار و اغماض است. این پایگاه توحیدی در همه جریان‌ها و اتفاقات تاریخ اسلام نقش‌آفرین بوده و این مهم چنان مورد توجه بوده است که دشمنان اسلام برای ضربه زدن به جریان اسلامی از همان ابتدای شکل‌گیری این دین الهی، در صدد تقابل با آن برآمده و حتی پایگاهی همانند، (مسجد ضرار) برای خنثی‌سازی کارکردهای مسجد تأسیس کردند(ابن کثیر، 1407، ج 5: 21-22). شنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مساجد، دستاویز تخریب دشمنان و گروه­های تکفیری

در شریعت اسلام، محور و کانون تمامی فعالیت­ ها به مسجد ختم می­شود. هیچ فعالیت و فعلی را نمی­توان یافت که در ارتباط با دین باشد، اما به مسجد ختم نشده، یا با مسجد مرتبط نباشد. این امر مهم نشان از جایگاه و اهمیتی محوری است که مسجد در جامعه مسلمانان داراست. ازاین­رو، پیامبراکرم(ص) در هجرت به مدینه، اولین مکانی را که برای استقرار آیین اسلام و ترویج معارف عالیه آن بنا کرد، «مسجد قبا» بود؛ تا آنکه مردم حول محور این مکان مقدس به کسب فضایل انسانی و آموزه­ های دینی پرداخته و دور هم گرد آیند و به مصداق حدیث گهربار نبوی(ص) «یدُاللّه‏ِ على الجَماعةِ.»[1] با این گردهمایی همواره منشأ خیر و برکات معنوی و انسجام اسلامی برای خود و جامعه انسانی باشند.[2] مسلمانان نیز باید همواره عظمت و اُبُهت معنوی و سیاسی خود را مرهون مساجد بدانند. چراکه این سنگرهای تسخیرناپذیر نقش بسزایی را در این راستا ایفا کرده و بزرگ­ترین سد در برابر هر جریان ضد ارزشی بوده و می­باشند. شنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۴

 

تاریخچه و فلسفه نامگذاری "مسجد الاقصی"

نام "مسجد الاقصی" یادآور حوادث و داستانهای شگفت‌انگیزی است. در پس این واژه طومار در هم تنیده‌ای از خاطرات تلخ و شیرین نهفته است. مسجد الاقصی گاهی در حیرت شکوه حکومت سلیمانی و جبروت حاکمیت داوودی قدبرافراشته و زمانی لرزش زلزله‌های پی‌ در پی او را برزمین نشانده، گاهی از حقیقت جویی و پایداری ابراهیمی مشعوف گشته و زمانی از انحراف و خودبرتربینی یهودیت محزون، گاهی از تولد مسیحایی شادان و زمانی از تصلیب او نالان و گاهی از عروج احمدی فراتر از قاب قوسین انگشت به دهان مانده و زمانی از سقوط انسان به درجه سفلی حیوانیت محزون گشته است. نام مسجد الاقصی با سیاهی‌ها و سفیدی‌های تاریخ عجین است. این نام تداعی‌گر وحدانیت و عبودیت و در عین حال گاهی عناد و سرکشی انسان نسبت به خالق می‌باشد. شنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مسجد و جوان11/مسجد، جوانان و به روزرسانی خطابه و منبر در کلام مقام معظم رهبری

یکی از شاخصه‌هایی که باید در روحانی وجود داشته باشد تا باعث جذب جوانان به مسجد شود، سوای دیگر جاذبه‌هایش، مطالب و بحث‌هایی است که ایشان به مخاطبین خود ارایه می‌دهد؛ و به اصطلاح عامیانه مطالبی که در منبر خود مطرح می‌نماید. شاید بتوان این بخش از فعالیت روحانی را اصلی ترین بخش فعالیت آن دانست چون مهم‌ترین جایگاهی که اختصاص به تبلیغ دین دارد همین منبر است، که مخاطب بسیاری را به خود اختصاص داده و مردم برای شرکت در آن برنامه ریزی کرده، و وقت صرف می‌نمایند؛ و همین امر باعث می‌شود تا روحانی برای تاثیر بیشتر بر روی جوانان توجه بیشتری به منبر و خطابه خود داشته باشد. در این نوشتار برآنیم تا مقومات منبر خوب و ‌به‌روز را از دیدگاه مقام معظم رهبری در سه شماره بررسی نماییم. جمعه ۲۳ اَمرداد ۱۳۹۴

 

انتفاضه مسجدالاقصى در مقطع آنونى

چهارشنبه ۲۱ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مسجدالاقصى در گذر تاریخ

چهارشنبه ۲۱ اَمرداد ۱۳۹۴

 

 

فیش منبر/سبک زندگی رضوی(ع)

چهارشنبه ۲۱ اَمرداد ۱۳۹۴

 

 

جنگ 33 روزه حزب الله لبنان (روز مقاومت)

جنگ 33 روزه که در سال 2006 میلادی توسطه اسرائیل علیه لبنان به‌ویژه حزب‌الله صورت گرفت از تحولات مهم و تأثیرگذار منطقه خاورمیانه است. آنچه در مقاله خواهد آمد گزارش اجمالی از ماهیت حزب‌الله لبنان، اهداف اسراییل از برپایی جنگ، تأثیرات آن و ادله شکست اسرائیل است. ضرورت شناخت این جنگ و تأثیرات آن را می‌توان در دو حیطه بیان کرد؛ یک، رؤیت تحقق وعده‌های الهی که یک گروه اندک چگونه با یک رژیم به طور کامل مسلح می‌جنگند و توان ایمانی آنها موجب پیروزی می‌شود و دوم اینک با توجه به رخ‌دادهای این جنگ مشخص شود راهبرد رهایی منطقه از آشوب، مبارزه مسلحانه است نه دیپلماسی با اسرائیل. چهارشنبه ۲۱ اَمرداد ۱۳۹۴

 

عید فطر یوم الجائزه

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

 

 

مسئولیت مردم در قبال دولت اسلامی

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

وظیفه مسئولین در قبال مردم

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

نقد منطقی؛ نقد مخرب

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

وحدت شیعه و سنی

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

دشمن شناسی

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

شب قدر سوم

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

خودسازی

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

در خانه - شب قدر دوم

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

ساده زیستی - شب قدر اول

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

عدالت

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

تقوای نفس

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

 

عفو

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

با نیازمندان

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

سخاوت

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

ادب

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

صبح و آشتی در قرآن

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

رهبری الهی در قرآن

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

امید بخش ترین آیه قرآن

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مغفرت در قرآن

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

آداب دعا در قرآن

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

روزه در قرآن

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

نماز در قرآن

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

اعجاز قرآن

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

تدبر در قرآن

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

تلاوت قرآن

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

معرفت انتظار

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

علت طولانی شدن غیبت

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

 

مسجد بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مسجد کانون حیات طیبه خانواده

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مسجد محور وحدت در جهان اسلام

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مسجد مروج امر به معروف و نهی از منکر

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

 

مسجد مأمن کودکان و نوجوانان و جوانان

دوشنبه ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴

 

 

 

 

بررسی تبلیغ دینی با رویکرد تاریخی

اهمیت تبلیغ دین بر کسی پوشیده نیست. با نظر به ماهیت و هویت دین درمی‌یابیم که تبلیغ دین برنامه‌ای مقطعی و کوتاه مدت نیست که تنها برای دوره یا برهه‌ای از زمان درنظر گرفته شده باشد. یکشنبه ۱۸ اَمرداد ۱۳۹۴

 

بهشتی، شهید بصیرت و عدالت

به مناسب هفتم تیرماه، شهادت شهید بهشتی و یارانش، روز قوه قضائیه ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائکه الّا تخافوا و لاتحزنوا وابشروا بالجنه (فصلت،30) یکشنبه ۱۸ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مسجد و جوان10/آسیب شناسی نقش ائمه جماعات در جذب جوانان به مسجد

این نکته قابل انکار نیست که مسجد با روحانی آن شناخته می‌شود، و به نوعی روحانی با مسجد گره خورده است به طوری که این دو واژه با هم به ذهن می‌آیند؛ و گاهی نیز مسجد به نام روحانی و عالمی که در آنجا نماز می‌خواند شناخته می‌شود. مانند مسجد آقای بهجت در قم یا ... پس نقش روحانی برای جذب جوانان به مسجد ضروری است و هر چه روحانی بتواند جایگاه خود را در بین جوانان و مردم باز کند، موجبات جذب آنها را به مسجد فراهم کرده است، به همین دلیل در این نوشتار برآنیم تا به آسیب شناسی نقش ائمه جماعات در جذب جوانان به مسجد بپردازیم. یکشنبه ۱۸ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مسجد و جوان9/رقیبان امروزین مسجد؛اینترنت، شبکه های اجتماعی و... (جوان، مسجد و رسانه)

تعامل منطقی مسجد با مسایل پیرامونی خود نشانه ی کارایی و سلامت آن است؛ مسجد، درعین آنکه نماد عبادت است، یک نهاد مردمی نیز هست از این روی مسجدِ شاخص، به عنوان یک سرمایه ی ملی مسجدی است که أهل مسجد، با شناخت شأنیت و فلسفه وجودی مسجد، برای آن، هدف گذاری و برنامه ریزی نمایند. در این راستا «دشمن» نیز نبرد نرم افزاری خود را با توکل بر «رسانه» مدت­هاست که آغاز کرده تا روابط جوان با نهادهای دینی مانند «مسجد» را یا به حد اقل رسانده یا محو نماید. بنابراین ضروریست تا در ابتدا به جوانب و أثرات «رسانه» و ارتباط آن با «مسجد» رابررسی وسپس چند پیشنهاد نیز طرح شود. یکشنبه ۱۸ اَمرداد ۱۳۹۴

 

ارتباط با ما

چهارشنبه ۷ اَمرداد ۱۳۹۴

 

درباره ما

چهارشنبه ۷ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مسجد و جوان1/بررسی علل جذب حداکثری جوانان در صدر اسلام به مساجد(1)

مسجد به عنوان یک نهاد موثر در تاریخ اسلام همواره نقش محوری در جوامع اسلامی ایفا نموده است. این نقش در صدر اسلام بخاطر نوپایی و همبستگی جامعه اسلامی نمود بیشتری داشت تا آن‌جا که بسیاری از مسائل جامعه در مسجد رسیدگی می‌شد. یکشنبه ۴ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مسجد و جوان8/نقش مسجد در مقابله با دین گریزی نوجوانان

یکی از اسبابی که باعث کم رنگ شدن دین و کم توجهی نسل جوان به دین شده است رفتار برخی دست‌اندرکاران عرصه فرهنگ و دین است که موجب زدگی مردم از دین شده است؛ خطر بروز این آفت در برخی فضاهای فرهنگی و انقلابی ما بخصوص مساجد حس می‌شود، به عنوان نمونه در بسیاری از مساجد و هیئات نیروهایی هستند که فقط در ایام خاص در مسجد حضور پیدا کرده و مسولیت بخشی از کار را می‌گیرند در حالی که در برخی موارد نادر بعضی از منکرات را علنی انجام می‌دهند. این یک خطر بسیار جدی است که با منطق اسلام منافات دارد. یکشنبه ۴ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مسجد و جوان7/مسجد و تربیت یاوران جوان

دین الهی، مجموعه‌ای از قوانین فردی و اجتماعی است که می‌تواند در صورت اجراشدن، سعادت فرد و جامعه را تأمین کند. اجرای این آیین نجات‌بخش، افزون بر اقدام­های اوّلی به پاره‌ای پیکارها و تلاش­های بعدی در برابر صف‌بندی­ها و جبهه‌گیری­های مخالفان و کارشکنان نیاز دارد. مجموع این اقدام ­ها و تلاش ­ها که همان جهاد در راه خداست، با تعبیری لطیف‌تر و دلنشین‌تر «یاری خدا»، «یاری دین» و مانند آن نامیده می‌شود همان‌طور که در زیارت جامعه کبیره ‌ـ‌که به نوعی مانیفست شیعه است‌ـ در توصیف اهل بیت(علیهم السلام) می‌فرماید: «و أنصاراً لدینه»[1] که این یاری و نصرت دین خداوند از ویژگی‌های انسان کامل است و در قرآن می‌فرماید: (یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا کونوا اَنصارَ اللّهِ کَما قالَ عیسَی ابنُ مَریَمَ لِلحَواریّینَ مَن اَنصاری اِلَی اللّهِ قالَ الحَواریّونَ نَحنُ اَنصارُ اللّه).[2] یکشنبه ۴ اَمرداد ۱۳۹۴

 

مسجد و جوان6/نقش مسجد در برقراری ارتباط جوانان با اهل بیت

در فضایی که دستیابی به حقیقت و دین بسیار سخت شده و جوانان کمتر به سمت خدا و دین می‌آیند، باید فضایی فراهم آورد تا جوان قادر باشد به راحتی به معارف اهل بیت راه یافته و از آن استفاده نمایند؛ از آن‌جا که دسترسی لحظه‌ای مانند رسانه، کتاب یا حتی شرکت در مراسم خاص مانند محرم یا ... کافی نیست، بلکه باید به طور مداوم این ارتباط با معارف باشد به همین دلیل ابن سینا می‌فرماید: برای توجه بندگان به خدا و فراموش نکردن او لازم است تا این یاد خدا برای آن‌ها تکرار شود و خداوند به همین دلیل عبادات را در پنج نوبت قرار داد. [1] بهترین راه برای تداوم بخشیدن ارتباط جوانان به اهل بیت و دین، مسجد است که از پایگاه‌های بزرگ اسلام بوده و از صدر اسلام مورد توجه پیامبر واقع شده است. تا آن‌جا که پیامبر بعد از ورود به مدینه شروع به ساخت مسجد نمودند. «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ»[2] یکشنبه ۴ اَمرداد ۱۳۹۴

 

بایگانی مقالات