واژه "Delinquency" در لغت به معنای تخلف، قصور، کوتاهی است. و در اصطلاح عبارت است از ترک انجام وظیفه قانونی و یا ارتکاب عمل خطایی که الزاماً عنوان جرم ندارد. معذلک این اصطلاح غالباً معادل جرم و به ویژه در ارتباط با جرایم ارتکابی از سوی اطفال و نوجوانان بکار میرود.(موسوی،1390،ص.24)
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
انسان در هر حال که باشد برای بقای خود به غذا، لباس، مسکن و لوازم دیگر زندگی نیاز دارد و هر کس به تناسب رشد فکری و اجتماعی که یافته، سعی میکند نیازمندیهای خود را از راه هایی هر چه سهلتر با کمیت هر چه بیشتر و کیفیتی هر چه بهتر تأمین نماید. از این رو تا آنجا که میدانیم همه جا و همه وقت مسألهی تأمین معاش از مسائل مهم و ضروری زندگی بشر به حساب میآمده و هنوز هم به حساب میآید و این مسأله در تمام دورانهای زندگی آدمیان از مسائل اصلی مورد توجه افراد و ملت ها بوده است. یکی از مشخصات برجستهی عصر حاضر نیز توجه و عنایت خاصی است که به مسائل اقتصادی میشود.(حسینی بهشتی و دیگران،1386،ص.510) به همین دلیل نداشتن نگاه درست به اقتصاد باعث بروز عواملی میشود که جوانان را از مسجد دور میکند که در این نوشتار به آسیب شناسی این عوامل میپردازیم.
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
یکی از نهادهای اجتماعی که می تواند درکیفیت زندگی مردم به ویژه جوانان اثربخش باشد"مسجد" است.اهل مسجد از روحانی مسجد گرفته تا نمازگزاران و... با رویکردی مشفقانه می توانند به منظور افزایش مهارت های فردی و اجتماعی جوانان، تجربیات و مشاوره های مفید خود را دراختیارآنان قراردهند. ازاین رو درنوشتارحاضر سعی برآنست تا با نگاهی به ظرفیت ها و مهارت های فردی جوانان، نیازهای معنوی و مادی آنان درزندگی بررسی گردد.
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
جوان ذاتاً میل به حرکت های سیاسی و اجتماعی و حضور در اجتماع دارد. لقمان حکیم فرزند خویش را به حرکت اجتماعی امربه معروف و نهی از منکر و مقاومت در این راه امر نمود، و گفت: «یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلى ما أَصابَکَ إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ »(لقمان/17)، فرزندم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهى از منکر کن و بر آنچه از سختى ها به تو مى رسد مقاومت کن که این (صبر) از امور واجب و مهم است.
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
در زمانه ای که فرهنگ وهنر و اندیشه های معاند جای ماشین های جنگی را گرفته اند چاره ای نیست تا سزبازانِ جبهۀ اسلام نیز خود را مجهزبه به این تسلیحات نرم نمایند. یکی از سنگرهای مقاوم برای مقابله با این نبردِ نرم، مسجد است و از آنجا که به فرمایش رهبرانقلاب سنگینیِ جنگ نرم در میدان فرهنگ و سیاست است. ( دیداربا خانواده های شهدای هفتم تیر.6/4/94) ما نیز در این نوشتار نقش مسجد در این عرصه را از دو بعد فرهنگی و سیاسی بررسی خواهیم نمود.
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
«فتحالفتوح امام، ساختن جوانان مؤمن، مخلص، سالم، صادق، بیاعتنای به شهوات و دلهایشان متوجه به سمت خدا بود.»(دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای،1369) برای ادامه راه امام برای نگهداشتن مردم درصحنه و تربیت جوانان دوران امام با آن روحیات، لازم است تا در زمان حاضر به دغدغههای امام راحلمان نسبت به حضور جوانان در مسجد بپردازیم.
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
یکی از پدیدههایی که از سالهای پایانی دوران نوجوانی آغازشده و میتواند در سالهای جوانی نیز ادامه یابد، بحران هویت است.(سبحانی نیا،1387،ص.17) اگر هویت جوانان در طول زمان و با کسب تجربیات از برخورد با دیگران شکل گیرد و جوان بتواند خود را بشناسد و از دیگران متمایز گردد، تعادل روانی او حفظ میشود؛ ولی اگر سردرگمی پیش آید و جوان خود را نپذیرد و بهجای تماس با دیگران، کنارهگیری کند و بهجای تحرک و تلاش، به رکود گراید و بهجای خودآگاهی و تشکیل هویت مثبت، دچار ابهام در نقش شود، تعادل روانی او به هم میخورد.(فقیهی،1389،ص.173؛ سبحانی نیا،1387،ص.25) مسجد میتواند جوان را از این بحران هویت نجات داده و مسیری را فراهم کند تا جوان در آن مسیر به هویت فردی، اجتماعی، خانوادگی و دینی خود دست یابد و شخصی باشد که برای زندگی هدف داشته و در آرامش به سر میبرد. به همین دلیل در این نوشتار به عواملی که در برطرف نمودن بحران هویت جوانان مؤثر بوده و مسجد در آن نقش اصلی را ایفا میکند خواهیم پرداخت.
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
یکی از مهمترین و بحرانیترین دورههای زندگی انسان، جوانی و دوران بلوغ است، زیرا در این برهه از زمان، در دو بعد جسم و روان آدمی، تغییرات مهمی صورت میگیرد. در حقیقت، مسائل گوناگون حیاتِفکری، سیاسی، اجتماعی و روانی جوان را احاطه کرده است. بیجهت نیست که روانشناسان، در این باره به تحقیقات دامنهداری دست زدهاند و در قرن بیستم، در کنار تمامی اسامی و لقب های خویش _مانند عصر فضا، اتم و ارتباطات_ به عصر شناسایی علمی جوانان نیز ملقب شده است.(سبحانینیا،1387،ص.13) بهترین مکانی که میتواند جوان را در این برههی حساس کمک نموده تا او بتواند در این جوشش احساسات و هیجانها، بر آنها غلبه کرده و با جهت دهی و تعدیل آنها از یک امنیت و آرامشی برخوردار شود. به همین دلیل نمیتوان از نقش مسجد در این حوزه غافل شد. پس مسجد میتواند جوان را مدیریت نموده و در امر تعدیل و جهت دهی به نیازهایش او را یاری کند.
جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴
انتخابات در همه جای دنیا نشانهی وفاداری و علاقه مندی مردم به نظام و کشور است، و برای یک کشور میزان شرکت کنندگان در انتخابات بسیار مهم است که میزان محبوبیت خود را در بین مردمشان بسنجند. به عنوان مثال جین شارپ میگوید: «تمامی دولت ها تنها تا زمانی می تواننـد بـه حکومـت خـود ادامه دهند که نیروی مورد نیاز خود را توسط همکاری، اطاعت و فرمانبرداری مردم و موسسـات اجتمـاع تـامین نماینـد».(جین شارپ، بیتا،ص.27) ایشان در جای دیگر مینویسد: «هرچقدر مشروعیت نظام بیشتر باشد، فرمانبرداری و همکاری های که دریافت می کند نیز بیشتر و قابل اتکـاتر خواهـد بود».(جین شارپ،بیتا،ص.53) و از زاویهای دیگر انتخابات همیشه راهی برای بر هم زدن نظم و مشروعیت یک کشور توسط دشمنان یک ملت است. که با ایجاد تشکیک در انتخابات و تحریک جوانان به خواسته های خود برسند. که نمونه ی بارز آن در فتنه 88 اتفاق افتاد و دشمنان انقلاب از آن بهره بردند ولی نتوانستند به هدفشان دست یابند. با این مقدمه که به ضرورت و اهمیت انتخابات اشاره داشت نقش مسجد در تنویر افکار جوانان در انتخابات پیش رو بیش از پیش مشخص میشود. به همین علت به بررسی این مهم در این نوشتار میپردازیم.
پنج شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴
دراین شماره و شماره قبلی مقاله به انتظارات جوانان از محیط های مسجدی با نگاه به مجموعه مسجد که تمام دستاندرکاران مسجد در آن سهیم هستند،پرداخته شده است که به اختصار به بعضی از مولفههای مورد انتظار جوانان اشاره می شود.
یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴