آرشیو مقالات

شامل

مسجد و جوان24/بررسی عضویت جوانان در هیئت امنای مساجد

مسجد، پایگاه مهّم عبادى و اجتماعى مسلمانان است. بنابراین، هم متولّیان آن باید صالح و پاک باشند و هم برنامه‏‌هایش سازنده و تربیت کننده، هم بودجه‌‏اش مشروع و حلال باشد و هم مسجدیان اهل تقوا و خدایى و مورد تکریم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطین باشند و پیشنمازان، افراد بی سواد و ترسو و خادمان نیز وارفتگان بی‌حال، طبعاً مساجد از هدف اصلى خود که آبادى معنوى است، دور خواهند ماند. (قرائتی، 1389ش، ج3، ص 392) یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴

 

13 آبان و سه واقعه بزرگ تاریخی

روز سیزدهم آبان در سال های منتهی به انقلاب و نیز سال های پس از انقلاب، با سه اتفاق مهم همراه بود که آن را تبدیل به روزی سرنوشت ساز در تاریخ ایران کرده است. وقایع سه گانه ی 13 آبان از این قرارند: سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴

 

مسجد و جوان 23/شاخصه‌های مسجد پویا در جذب جوانان از دیدگاه مقام معظم رهبری

در شرایطی که جذابیت و توجه به نیاز مخاطب حرف اول را می‌زند، و هر کسی سعی دارد که با ابزارهای جدید جوانان را به خود جذب نموده تا بتواند آنان را با تفکر و روش خود آشنا سازد، مسجد باید، با رقبای قدرتمندی مبارزه نماید و بتواند با برنامه‌های خود، جوانان را به سمت خود جذب نماید. لازمه‌ی این کار، پویایی و جذابیت مسجد است. تا بدینوسیله جوانان را متوجه خود نماید. پویایی مسجد را از چند زاویه می‌توان مورد بررسی قرار داد. چون مسجد یک مجموعه است. و هر کدام از اجزای این مجموعه نقش خود را در پویایی مسجد ایفا می‌نمایند، به عنوان نمونه بخش‌هایی مانند مکان قرار گرفتن مسجد، مثل حاشیه بودن، داخل کوچه بن بست و یا ... . و دیگری بافت منطقه به لحاظ افراد آن منطقه، مثل این‌که گاهی، مسجد در یک محیط بازاری است، گاه محله‌های قدیمی و گاه مجتمع مسکونی و یا ... . ما در این نوشتار به این جنبه از ویژگی‌های مسجد پویا نمی‌پردازیم، و آن‌را به مقالات مربوطه ارجاع می‌دهیم. و به مولفه‌هایی که به برنامه‌های مسجد و شخص روحانی محترم برمی‌گردد، می‌پردازیم. یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴

 

مسجد و جوان22/تربیت جوانان مسجدی برای تمدن سازی اسلامی

اسلام یک دین جهانی‌ است و تمدن اصیل اسلامی این قابلیت را دارد تا بهترین الگوهای مادی و معنوی را به بشر معرفی نماید. دراین راستا جوانان مسجدی با ارشادات یک روحانی مسجد که اهل آینده نگری و تحلیل است، می‌توانند سربازانی باشندکه در جهانی شدن اسلام پیشرو باشند. در این زمینه فرآیند حضور جوانان مسجدی را می‌توان در دو بخشِ معرفت افزایی و بخش اجرایی مورد بررسی قرارداد. یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴

 

هشتم آبان؛ روز شهادت حسین فهمیده و روز بسیج دانش آموزی

راوی می گوید: در گیرودار جنگ بودیم که دیدم پسرکى به سوى ما آمد که چهره اش همچون قرص ماه می درخشید و در دستش شمشیرى بود و پیراهنى به تن داشت و نعلینى که بند یکى از آن دو نعلین پاره بود. ابن نفیل ازدى (از لشکریان عمر سعد) وقتی پسرک را دید گفت: به خدا قسم من به او حمله خواهم کرد! و همین کار را کرد و با حمله ای بر پسرک، سر او را از هم شکافت. پسرک بر زمین افتاد و فریاد زد: اى عموجان! عمو مانند باز شکارى لشکر را شکافت و چون شیر خشمناک بر ابن نفیل حمله کرد و چنان ضربتی به او زد که فریادش را لشکریان شنیدند. راوی می گوید گرد و خاک که بر طرف شد دیدم حسین علیه السلام بالاى سر پسرک ایستاده و او از شدت درد، پا به زمین می کشد. حسین فرمود: از رحمت خدا دور باشند کسانی که تو را کشتند! به خدا بر عمویت دشوار است که او را بخوانی و پاسخت ندهد، یا پاسخت دهد ولى پاسخش سودى به تو نبخشد. قسم به پروردگار که ستمکاران بر عمویت بسیار و یاران او اندکند. سپس حسین او را بر سینه خود گرفت و از خاک برداشت و من می دیدم که پاهاى پسرک به زمین کشیده می شد. پرسیدم: این پسرک که بود؟ گفتند: او قاسم بن حسن بن على بن ابى طالب علیه السلام بود.(مفید، 1413: 2، 107) پنج شنبه ۷ آبان ۱۳۹۴

 

عدم ولایت پذیری؛ نقطه ثقل دشمن شناسی

«رُوِیَ عَنِ الرِّضَا علیه‌السلام أَنَّهُ قَالَ: کَمَالُ الدِّینِ وَلَایَتُنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ عَدُوِّنَا» (مجلسی، 1403: 27، 58) از امام رضا علیه‌السلام روایت که شده که کمال دین، ولایت ما و برائت از دشمن ماست. در روایتی دیگر چنین آمده که شخصی به امام صادقعلیه‌السلام عرض کرد: «إِنَّ فُلَاناً یُوَالِیکُمْ إِلَّا أَنَّهُ یَضْعُفُ عَنِ الْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّکُم» شخصی هست که در طریق ولایت شماست، ولی در برائت از دشمنان شما ضعیف است. امام صادق فرمودند: «هَیْهَاتَ کَذَبَ مَنِ ادَّعَى مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ یَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّنَا» (همان) کسی که ادعای محبت ما را داشته باشد و از دشمن ما برائت نجوید، در ادعای خود دچار کذب شده است. دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴

 

بایگانی مقالات