در این مقاله به راههای مقابله با تهاجم فرهنگی پرداخته و به ارایه راهکارهای مناسب در این زمینه میپردازیم.
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴
تهاجم فرهنگی به معنی انتقال معانی میان نظامهای فرهنگی بدون رضایت دوطرفه است. به عبارت دیگر، اگر یک نظام فرهنگی، ارزشهای خود را با استفاده از قدرت بر نظام دیگری تحمیل کند، تهاجم فرهنگی صورت میگیرد. برخلاف مبادله فرهنگی که در آن نظامها توسعه یافته و تغییرات را برمیتابند؛ در تهاجم فرهنگی، ارزشهای اصلی هر نظام مورد تردید قرار میگیرد و به مرور زمان نظامهای ارزشی و فرهنگی از بین میروند.
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴
واقعه 19 دی از چند جهت حائز اهمیت است. اول این که سرآغاز یک حرکت فراگیر در جامعه بود که باعث ایجاد وحدت عجیبی بین نیروهای مختلف مردمی از روحانی و بازاری و دانشجو و دانش آموز و کارگر و .. شد. این اتحاد چشم گیر و قابل توجه، بعد از خرداد 42 بی سابقه بود. در این بستر، نیروهای غیرمذهبی نیز به صف مخالفین نظام حاکم پیوستند، چرا که برای همه روشن شده بود که ساختارهای سنتی، در جهت پیشبرد اهداف مخالفان، بیش از احزاب سیاسی و نهادهای مدرن مؤثر بوده اند.
پنج شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴
جوانان مسلمان به عنوان کسانی که بیشتر میل به پاکی و تقرب به پروردگار دارند، باید به عنوان پُر کنندگان مسجد باشند، همان گونه که قرآن کریم میفرماید: « لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ» (توبه/ 108)، همانا مسجدى که از روز نخست بر اساس تقوا بنا شده، سزاوارتر است که در آن نماز برپادارى. (زیرا) در آن مسجد، مردانى هستند که دوست دارند خود را پاک سازند و خداوند پاکان را دوست مىدارد. و چونان عقاب هایی که به آشیانه خود پناه میبرند(برقی، 1371ق، ج1، ص 16) و پرچمداران قیامت اند (طوسی، 1414ق، ص 529).
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴
در فاصلة 23 خرداد 1388 یعنی یک روز پس از برگزاری نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران تا 8 دی همان سال، کشور ما دستخوش رویدادها و اتفاقاتی شد که نقطة حساسی از تاریخ را رقم زد. اتفاقاتی که علیرغم ضربات سنگینی که بر پیکر نظام وارد کرد، در نهایت، به واقعه ای ختم شد که تجلی بصیرت مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب بود.
دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴