مسجد شجره یکی از مساجد مهم خارج مدینه است که کسانی که قصد ورود به مکه معظمه و بیت الله الحرام را دارند چه ساکن و چه مسافر باشند، بدون احرام بستن رخصت ورود به این شهر را ندارند.
یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
تکریم سالمندان و ادای احترام ویژه به آنان، از آموزه های مؤکّد فرهنگ اسلامی است.
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
نخستین مسجد را حضرت محمد(ص) در مدینه(یثرب) و در کنار خانه خود ساخت.
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
نگاهی گذرا به دوران انقلاب اسلامی، نشان میدهد که مردم حقایق انقلاب اسلامی و حوادث جهانی را از طریق مساجد دنبال میکردند. مسؤولان و شخصیتهای سیاسی و مذهبی انقلاب، از طریق مساجد با مردم ارتباط داشتند و مطالب گفتنی را به مردم منتقل می کردند.
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
حضور زنان در مسجد، فرصت مناسبی برای بهره گیری معنوی از این جایگاه مقدس و آشنایی با معارف و احکام اسلامی خواهد بود. به بیان دیگر، بخشی از فعالیت های آموزشی به زنان مربوط می شود. پیامبر نیز در موارد گوناگون، برای زنان حاضر در مسجد، مجلسی جداگانه تشکیل می دادند.[۱]
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
از عبداللّه بن عمر روایت شده که انبیا بیتالمقدس را ساختند و در آن زیستند و یک وجب از آن نیست مگر اینکه پادشاهى بر آن سجده کرده باشد. مقاتل بن سلیمان نیز گفته هر وجب از آن، محل سجود انبیا و پیامبران بوده است.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
تهران- حضرت آیت الله خامنه ای با بیان این که پخش صداهای آزاردهنده در هنگام آسایش مردم، کاری نارواست، فرمودند: تنها صدایی که باید از مسجد در فضا طنین بیفکند، بانگ اذان با صوت خوش و دلنواز است.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
برای افزایش معرفت دینی نوجوانان و جوانان و تربیت دینی آنها، باید شرایط حضور آنان را در مساجد فراهم آورد تا با حضور در مسجد، از آسیبها و آفتهای احتمالی که در معرض آن هستند، حفظ شوند.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
مسجد مهمان خانه خدا در زمین، جایگاه نزول برکات و خیرات آسمانی، خانه راز و نیاز، عشق و محبت، صفا و صمیمیت، ایثار و رحمت، تجلّی بهشت خدا در زمین، محل آرامش موحدان است. مکان آن، بهترین قطعات زمین است و فرشتگان، با اهل آن همنشین می باشند.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
تاریخ اسلام نشان می دهد که رسول خدا (ص) همواره مسجد را به عنوان مهمترین پایگاه اجتماعی برای مسلمانان قرار می دادند تا مردم علاوه بر انجام اعمال عبادی و رشد فضایل اخلاقی مشکلات خود را از مسجد پیگیری کنند.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
اگر مسجد، تنها محل برگزاری نماز جماعت تلقی نشود، بلکه کانون وعظ، خطابه و مرکز ترویج اسلام، قضاوت و کانون عبادی، سیاسی و اجتماعی مسلمین باشد، هیچ فرقه انحرافی نمی تواند میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
بیتردید مسجد نقش بسیار حساسی در تحکیم اساس و بنیان جامعه دینی داشته و دارد؛ مکانی که با حضور در آن میتوان به قدرت مطلقه خداوند اتکا کرد و با امید و توکل به او مسیر رشد و کمال را طی نمود.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
جریان¬های مختلف فرهنگی در برابر اسلام ناب محمدی۶ قرار گرفته¬اند. این جریان¬ها که در این نگاشته به عنوان «جریان¬های ضدفرهنگ» یاد شده است، در صدد تخریب ایمان مؤمنان و اتحاد مسلمانان گام بر می-دارند. استعمار و بیگانگان نیز در ترویج این تفرقه¬گرایی نقشی مؤثر داشته است. «مسجد» به عنوان نهاد درون دینی مهم¬ترین مانع در برابر هجوم جریان¬های انحرافی است. این مقال بر این است تا با معرفی برخی جریان-های انحرافی به ویژه «فراماسونری» و «تصوف فرقه¬ای» به نقش مؤثر مسجد در مقابله با این جریان¬ها بپردازد. مسجد، پایگاه مقابله با فراماسونری و کانون تقابل با تصوف فرقه¬ای به شمار می¬آید. مسجد در برابر جریان-های دیگر انحرافی هم¬چون جریان¬های شیطان¬پرستی، جریان بهائیت، وهابیت، ناسیونالیسم، جریان ابتذال فرهنگی، کثرت¬گرایی دینی و جریان فمینیسم، به خوبی می¬تواند مقاومت کند و فعالانه به ترویج اندیشه ناب محمدی۶ بپردازد.
کلید واژه¬ها: مسجد، ضدفرهنگ، فراماسونری، تصوف فرقه¬ای، بدعت.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
«مسجد» نخستین نماد و نهاد آیین اسلام، همواره مورد توجه مسلمانان بوده است و در طول تاریخ اسلام، کارکرد و نقش¬های متنوعی ایفا کرده است. در آغاز تاسیس، مکان عبادت و نیایش بود و به تدریج از کارکرد علمی ـ آموزشی، مشاوره و تصمیم¬گیری¬سیاسی و اجتماعی و نظامی و غیره برخوردارشد.
از جمله برجسته¬ترین این نقش¬ها، فعالیت در مسیر آموزش و احیای فرهنگ مطالعه و کتاب¬خوانی است که مساجد به خوبی از عهده آن برآمده است. در این نوشتار به بیان نقش تمدنی مساجدی که با احداث کتابخانه توانسته¬اند در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش نمایند و «مساجدکتابخانه¬ای» نام گرفته¬اند می¬پردازیم.
کلیدواژگان: مسجد، مساجد کتابخانه¬ای، کتاب، کتابخانه، فرهنگ کتاب و کتابخوانی
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
برافراشته شدن گلدسته ها در گوشه گوشه جهان خبر از استقرار جماعتی از مؤمنان پایبند به شرع را می دهد.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
مسجد متأثر از تفکری اجتماعی الهی و اسلامی است. در آیه ۱۸سوره توبه آمده است: تنها معماران حقیقی مساجد مؤمنین حقیقی به خدا و روز قیامت هستند، نماز برپا میدارند و زکات پرداخته و جز از خداوند نمیترسند.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
مسجد محور شهر اسلامی و کانون ساختار فرهنگی جامعه است. مسجد تأثیرهای مهمی در لایههای متنوع جامعهی منتسب به خود دارد و ازایننظر مهاجران مسلمان را نیز در قلمرو خود جای میدهد. پژوهش در نحوهی تعامل نهاد مسجد با مهاجران و چگونگی آسیبزدایی مسجد از این گروه پرآسیب، کارکردهای مثبت و قدرتمند مسجد را به نمایش میگذارد. مسجد نهتنها مهاجران اصطلاحی بلکه هر تازهوارد فرهنگی را رهبری میکند. نیاز مهاجران در تعلق به گروه، کاهش ضریب خودکنترلیِ مهاجران، دوگانگی و تضاد فرهنگی، بخشی از این آسیبهاست که نهاد مسجد، بهطور غیرمستقیم، صحیح و فراگیر آنها را کاهش و تا اندازهی بسیاری به نیازهایی پاسخ میدهد که این آسیبها از آنها برخاستهاند.
واژگان کلیدی: مسجد، مهاجرت، آسیبهای فرهنگی، کارکرد.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
«قرآن»، «مسجد» و «عالمان دین» مثلت نجات بشریت از فقر و فساد و بیداد هستند. قرآن، کتاب جهاد فرهنگی است، عترت و عالمان دین، استادان و فرماندهان جهاد فرهنگی و مسجد، مدرسه این جهاد و کشتی نوح امت اسلامی است.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
مسجد به عنوان کانون وحدتبخش ملت اسلامی باید در مسیر تحکیم دین و معنویت میان نسل آیندهساز و با نشاط جوان گام بردارد تا عطر معنویت مسجد، فضای خانوادهها و محله ها پیرامونی را معطر کند.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
مسجد مهمترین نمود ارتباطات سنتی در ایران است و علاوه بر نقشهای مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، نهادی مدنی و در درون جامعه بوده و به لحاظ ارتباطی واسطهای است برای برقرار ارتباط میان مردم و اجتماع.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
این مقاله، با عنوان « نقش مساجد در مقابله با جنگ نرم» بهاین موضوعات پرداخته است: تاریخچه و تعریف و تبیین مفهوم جنگ نرم و بررسی اهداف آن، ویژگیها و نیز تفاوتهای آن با جنگ سخت و چرایی ارجحیت یافتن آن بر جنگ سخت؛ سپس روشهای جنگ نرم بررسی شده است. این روشها در سه دسته گنجانده و تعریف شدهاند:
۱- روشهای گفتاری
۲- روشهای رفتاری
۳- روشهای شبکهای؛
پس از تعریف مفهوم جنگ نرم و تبیین روشهای آن، نوبت به معرفی ابزارهای کارآمد و مؤثر این جنگ میرسد، البته منظور، مجموعهای از فناوریها و وسایل و ابزارهای ارتباطی و رسانهای است که کاربرد عام دارند و سرانجام بسترها و زمینههای جنگ نرم در حوزه دین و مذهب و نقش مسجد در مقابله با آن بررسی شده است. از جملهاین بسترها که در این مقاله به آن پرداخته شده، رواج خرافات و موهومات در حوزه دین و اعتقادات، رواج شبهات فکری و دینی، تقویت سکولاریسم و جریانهای سکولار در عرصههای گوناگون و تضعیف نظام فقاهتی و جایگاه مراجع دینی است.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
فطرت پاک و سالم و قلب حقیقتطلب و کمالخواه جوانان مهمترین عامل توجه و تمایل آنان به مسجد است و لازم است که از این نعمت خدادادی بهترین استفاده را در راستای شکوفایی معنوی و بروز استعدادهای آنها برد.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
اگر به کودک لذت خواندن کتاب را بچشانیم هیچگاه از کتاب دل برنمی گیرد. تأسیس کتابخانه کودک درمساجد علاوه بر سیرابکردن این عطش سیریناپذیر در جذابکردن مسجد برای آشنایی با آموزههای دینی در کنار مطالعه موثر است.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
حضرت علی (ع) نشستن در مسجد را بهتر از نشستن در بهشت می داند چرا که در بهشت خود را خشنود می کنیم و در مسجد پروردگار را. آن حضرت بر لزوم خوشبو و معطر کردن مساجد در هر روز از هفته نیز تاکید کرده اند.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
برنامه های اوقات فراغت کانونهای مساجد به گونهای است که علاوه بر تقویت معارف دینی در مخاطبان، زمینه ساز آشنایی مخاطبان با علوم روز و در نهایت توانمندسازی اهالی مسجد و نوجوانان در رشته های مختلف می شود.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
هنگامیکه پیامبر اعظم (صلاللهعلیهوآله) به مدینهی منوره مهاجرت کردند، در نخستین اقدامهای خود و با کمک مهاجران و انصار مسجد قبا را ساختند. این اقدام نشان میدهد که مسجد مهمترین بنا و بستری است که رسالت آسمانی پیامبر را زمینی و محقق میکند. پس از ساخت این مسجد، پیامبر (صلاللهعلیهوآله) وارد شهر یثرب شدند و مسجدالنبی را ساختند که دومین مسجد دنیای اسلام بود. ایشان مسجدالنبی را پایگاه عبادت، خودسازی، تزکیه، پرورش، دیگرسازی، گردهمایی، مرکز مشورت و تصمیمگیریهای خرد و کلان، محل رسیدگی به وضع مسلمانان، جایگاه مدیریت سیاسی و اجتماعی، پایگاه تنظیم رابطههای ملی و بینالمللی و اتاق مدیریت جنگ و صلح قرار دادند. در سنت پیامبر اعظم (صلاللهعلیهوآله) مسجد مدرسهای بوده است برای دادن آموزش موضوعهای متنوع به نومسلمانان و نیز پایگاه عملیاتیکردن آموزههای دینی و تحقق رسالت الهی پیامبر. ازآنپس، این دو مسجد الگوی مسجدهای کوچک و بزرگی در گوشهگوشهی دنیای اسلام شدند.
در این نوشتار کوشیدهایم تا نخست کارکردهای مسجد را در قرآن، سیرهی پیامبر (صلاللهعلیهوآله) و امامان معصوم (علیهمالسلام) بازشناسی کنیم و سپس نقش سازنده و جهتدهندهی آن را در تحکیم نظام خانواده برجسته کنیم. آموزههای دینی پیوند جدی و عمیق خانه و مسجد را ازجمله پیشنیازهای تعالی و ارتقای دینباوری و التزام عملی شهروندان هر جامعهی اسلامی و پرورش بهینهی مسلمانان میداند. در فرهنگ اسلام، مسجد همانند خانهی دوم و پناهگاهی است که هر مسلمان بخش عمدهای از زندگی خود را در آن میگذراند. از جنبههای دیگری که در این نوشتار به آن پرداختهایم نقشهایی است که مسجد در تحکیم خانواده ایفا میکند و اقدامهایی که خانوادهها، درراستای کشاندن اعضای خود به خانهی دوم، باید انجام دهند.
کلیدواژهها: مسجد، خانه، خانواده، الگوی تربیت و آموزش در مسجد، کارکردهای مسجد و خانوادهی نمونه، تعامل مسجد و خانواده.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
این مقاله به ویژگیهای معماری مساجد اسلامی، دلایل و شرح اهمیت آن می پردازد.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
ملت ایران باید مساجد را مغتنم بشمارد و پایگاه معرفت و روشن بینی و روشنگری و استقامت ملی به حساب آورند. اگر کسی خیال کند که در مسجد، فقط چند رکعت نماز می خوانند و بیرون می آیند و این چه تأثیری دارد، خطاست.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
هدف از نگارش این مقاله بررسی راهکارهای عملی جذب نوجوانان و جوانان به مسجد می باشد. برای این منظور ابتدا مقدمه ای در تبیین و توصیف موضوع آورده، سپس به شیوه ها و راهکارهای عملی جذب جوانان به مسجد از قبیل وضعیت ظاهری مسجد، هیأت امنای مسجد، امام جماعت، برنامه های فرهنگی مسجد، خانواده، مدرسه و سایر عوامل پیوند دهنده میان مسجد و جوانان (همراه با آسیب شناسی علل ایجاد فاصله بین مسجد و جوانان) پرداخته شده و در آخر مقاله بخش نتیجه گیری ومنابع و مآخذ آورده شده است.
مساجد آنگاه خواهند توانست نقش تاریخی خود را در تربیت دینی، عبادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی ایفا کنند که بتوانند مخاطبان خود، به خصوص نسل نوجوان و جوان را جذب و حفظ نمایند.تقویت مساجد از نظر امکانات ظاهری مانند رسیدگی به ساختمان مسجد، تغییر در معماری مسجد،نظافت و امکانات گرمازا و سرمازا، افزودن بر جاذبه های مسجد مانند برگزاری کلاسهای هنری و علمی در رشته های گوناگون، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی، نمایش فیلم و اجرای تئاتر و مانند آن با رعایت موازین اسلامی، تأسیس مکان های ورزشی و دعوت از مربیان مجرّب برای آموزش، دقت درانتخاب امام جماعت مسجد با ویژگیهای خاص (خوش رفتاری با جوانان، برخورداری از تقوای کافی،توانایی علمی و ...)، طولانی نشدن نمازهای جماعت، تشکیل و تقویت کتابخانه مناسب برای مسجد، برگزاری مسابقات کتابخوانی، قصه نویسی، بیان لطافت ها و ظرافت های نماز، بیان آثار معنوی نماز، تشویق و تحسین جوانان نمازگزار با اعطاء جایزه های متنوع و ... از راهکارهای عملی برای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد، نماز جماعت و شرکت در سایر برنامه های فرهنگی آن می باشند.
کلید واژه ها : مسجد، جوانان، نماز، امام جماعت، برنامه ریزی فرهنگی
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
گرچه هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال است و علت نامگذاری آن به مسجد، از آن روست که جایگاه سجده و تواضع در پیشگاه خداوند متعال است؛ اما نباید از جنبه های دیگر مسجد غافل گردید.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
برخی ازصاحب نظران جامعه ای را در امر پژوهش های مسجد محور موفق و پیشرفته توصیف می کنند که بر مدار ارتباط شایسته میان علوم اسلامی و انسانی و استقبال خوانندگان از چاپ این کتب بچرخد.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
مسجدجمکران در نظر بزرگان همواره از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و هست که در این جا به نظر بعضی از دانشمندان اسلامی و بزرگان اشاره می شود:
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
مبحث کیفیت محیط از جمله مقولههایی است که در دهههای اخیر به طور خاص در محافل علمی و حرفهای مطرح شده است. اندیشمندان عرصههای مختلف زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و مسئولان و متولیان شهری، هریک به سهم خود در پی ارتقا و بهبود کیفیت محیطهای انسانی هستند. به نظر میرسد نظریههای گوناگون همچون توسعه پایدار، توسعه محلهای، شهرسازی میان افزا، همه و همه در واقع چالشهایی در راه رسیدن به هدف ارتقای کیفیت محیطی بوده است.
نقش بسیار سازنده و مؤثر فضاهای شهری به طور کلی، و «مساجد به طور اخص» در ارتقا کیفیت محیط موجب پیدایی این موضوع در ذهن میشود که با توجه به کثرت تعداد مساجد در بسیاری از کشورهای اسلامی، از جمله ایران، مردم و نیز مسئولان ملی و محله ای ما چه تمهیداتی در جهت استفاده از این سرمایههای عظیم برای خلق نشاط در محیط زیست شهری و روستایی معمول داشتهاند؟ آیا تمهیدات و مساعی به کار رفته کافی بوده است؟ نمونههای عملی مبیّن تاثیرات مثبت فرهنگی ـ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این فضاهای مذهبی و مصنوعی بر کیفیت محیط کدامند؟ و چه راههایی برای گسترش این تاثیرات نشان داده شده است؟
هدف این مقاله پاسخ به سؤالات فوق و تبین جایگاه فضاهای شهری به ویژه مسجد و عملکرد آن در ارتقای کیفی محیط جوامع اسلامی با تاکید بر جامعه ایرانی است. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل منابع موجود، پس از بیان تعاریفی از کیفیت محیط، به تبیین معیارهای ارزشیابی آن از دیدگاه صاحبنظران پرداختهایم و سپس با بهرهگیری از مطالعات انجام شده و با توجه به ویژگیها و خاستگاه مساجد در جامعه اسلامی به تشریح عوامل تاثیر گذار اجتماعی و کالبدی مساجد در ارتقای کیفیت محیط میپردازیم.
واژگان کلیدی: محیط زیست، مؤلفههای کیفیت محیط، فضاهای شهری، ویژگیهای اجتماعی مساجد، ویژگیهای کالبدی مساجد.
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
مساجد از جمله مهمترین مراکز دینی در جامعهی اسلامی به شمار میآیند. این مکان مقدس، همواره مورد توجه مردم، دولتهای مسلمان و نخبگان دینی و مذهبی قرار گرفته است. از دیگر سو، رشد و تعالی اخلاق دینی جامعه در دو حوزهی فردی و اجتماعی از اصلیترین دغدغههای عالمان و فرهیختگان جوامع مسلمان میباشد. این مقال میکوشد تا علل و عوامل مؤثر در رشد و تعالی اخلاق فردی و اجتماعی و رابطهی آنها با مساجد را تبیین نماید. نگارنده بر این عقیده است که؛ مساجد میتوانند به عنوان مکانی مناسب برای رشد و تعالی اخلاق فردی و اجتماعی نقش ایفا کنند. این امکان از طریق برپایی اجتماعات عبادی، آموزشی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و استفاده از رسانههای جدید تحقق خواهد یافت.
واژگان کلیدی: مسجد، انسان، اخلاق، تعالی
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اولویت امسال سازمان بهزیستی افزود: برنامه جدید سازمان در سال جاری اعطای یکصد مجوز مهد کودک به مساجد کشور با عنوان «مسجد مهدها» خواهد بود.شاید در نگاه اول فکر کنیم این طرح مسجد مهدها چه طرح خوبی است اما ...
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
...تجلی مسجد در ادب فارسی مربوط به دوره ای خاص و زمان ویژه ای نیست، از پگاهان طلوع شعر فارسی بعد از اسلام تا به امروز، شاهد جلوه های این مکان مقدس در ادب فارسی هستیم.
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
بهداشت، ایمنی و محیط زیست که بهاختصار H.S.E نامیده میشود، چند سال است از مرز تخصصی صنعت و خدمات فراتر رفته است و باتوجهبه خطرها و پیشامدهای ناگواری که در دهههای اخیر برای مسجدها و نمازگزاران پیش آمده است، مسئولان و دستاندرکاران باید جدیتر به این موضوع توجه کنند.
مطلبهایی که در اینجا بیان میشود نتیجهی تحقیقها و مطالعههایی است که برای هر مجموعهای مطرح میشود؛ مجموعههایی که بهنحوی با انسانها، محیط و عاملهای مادی و معنوی (روحی و عاطفی) مواجه هستند. بهنظر میرسد بهترین محور برای پیادهسازی، بسط و ترویج این نکتههای ارزنده مسجد باشد. پسندیده است وقتی از مدیریت، بررسی، برنامهریزی، مطالعه و نظارت بر مسجدهای کشور صحبت میشود، کنترلها از حد مشاهدههای سطحی و سنتی فراتر رود و ازطریق چکلیستهای استانداردی صورت پذیرد که ملی باشد و بتوان آنها را به دیگر کشورها ارائه داد.
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱