پذیرای جوانان باشید/کانون های مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید
۱۳۹۱/۱۲/۲۷

پذیرایی از جوانان در مساجد بخشی از بیاناتی است که اخیرا رهبر معظم انقلاب در جمع روحانیون استان خراسان شمالی بیان کردند. سخنانی که از حیث جامعیت موضوعی آینه‌ای تمام نما از وضعیت کنونی مساجد کشورمان عرضه می کند.
روحانیون به عنوان ارکان اصلی مساجد، در کنار کانون‌های فرهنگی و هنری، بسیج و همچنین حضور جوانان و اقشار مختلف مردم در مسجد، گوشه‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در سفر اخیرشان به استان خراسان شمالی را شامل می‌شوند. نوع ارتباط روحانیون با اقشار ذکر شده، اصلی‌ترین نکته‌ای است که در این سخنان با صراحت خاصی روی آن تاکید شده است.
"بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه؟"
تاکید بر رفع هرگونه اختلافی بین ائمه جماعت مساجد با بسیج در سخنان مقام معظم رهبری،‌ اشاره به واقعیاتی دارد که هرچند به ندرت ولی گاها در برخی از مساجد دیده می‌شود. بسیج به عنوان روح جاری در کالبد مساجد در کنار روحانیون به عنوان ارکان اصلی این اماکن مقدس،‌ دو بالی به شمار می‌روند که دوشادوش یکدیگر تاریخچه‌ای پرافتخار را در طول دفاع مقدس در دفتر تاریخ این مرز و بوم رقم زده‌اند.
هرچند در یک نگاه کلی، وجود چندین هزار پایگاه بسیج در مساجد سراسر کشور، خبر از تعامل بسیجیان با روحانیون مساجد می‌دهد، سخنان مقام معظم رهبری حساسیت حفظ انسجام دو بال پروازی را نشان می‌دهند که همواره مساجد انقلابی کشورمان را در مسیر پاسداری از نظام اسلامی موفق ساخته‌اند.
از سوی دیگر امروز حضور بسیج در مساجد به عنوان مولود این اماکن مقدس به چنان جامعیتی رسیده است که لزوم هماهنگی ائمه جماعت با این نیروی مردمی و همچنین بارور سازی نهادهایی چون کانون‌های فرهنگی و هنری توسط بسیجیان با چنین صراحتی مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار می‌گیرند. از این روست که رهبری خطاب به روحانیون می‌گویند: "با همکاری بسیج، این کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید."
کانون‌های فرهنگی و هنری که با حمایت دولت نهم باردیگر جایگاه خود در مساجد را بازیافتند، امروز به لحاظ کمی و کیفی گسترش چشمگیری را شامل شده‌اند که با جذب جوانان از طیف‌های مختلف، از محیط امن و مقدس مساجد در جهت پرورش نسلی معتقد و ملتزم به ارزش‌های نظام اسلامی بهره می‌برند. بستری پرورشی و آموزشی که بنا به تاکید مقام معظم رهبری می‌بایست با استعانت از پتانسیل موجود در پایگاه‌های بسیج، با توان بیشتری به راه خود ادامه دهند.
اما بحث حضور و جذب جوانان در مساجد در کنار اقشار مختلف مردم، نکته دیگری است که با پیش آمدن مقوله کانون‌های فرهنگی و هنری با صراحت خاصی از سوی مقام معظم رهبری تاکید می‌شود. " پذیرایی از جوانان در مساجد" نکته‌ای است که ایشان مصرانه خطاب به روحانیون، علما و ائمه جماعت بیان می‌دارند و در این خصوص می‌گویند: «روی خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زننده ای داشته باشد؛ داشته باشد.»
در یک نگاه کلی، اهمیت توجه مساجد به عنوان خاستگاه نظام اسلامی، همواره مورد تاکید امام خمینی(ره) و خلف شایسته ایشان مقام معظم رهبری بوده‌اند. سنگرهایی مستحکم که امروز در نگاه رهبری و همان طور که از سخنان‌شان استنباط می‌شود، جایگاهی برای جذب،‌ ساماندهی و پرورش جوانان این مرز و بوم به شمار می‌روند.
بخشی از بیانات در دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالى (۱۳۹۱/۰۷/۱۹ - ۲۱:۳۲)
من سفارش میکنم که کانونهاى فرهنگى - هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج. بد است که بین روحانى مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکارى بسیج، این کانونهاى فرهنگى - هنرى مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنى که متناسب با نیاز آن جوانى است که آنجا حضور پیدا میکند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتابهائى وجود دارد که میشود از این کتابها استفاده کرد. کتابهائى هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانى که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زننده‌اى داشته باشد؛ داشته باشد. بعضى از همینهائى که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقاى مهمان‌نواز، هم بقیه‌ى آقایان - الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانمهائى بودند که در عرف معمولى به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان که مینمائى هستى؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.
آقاى فرجام در مورد لباس روحانیت تذکر خوبى دادند. آنهائى که درسشان یک قدرى پیش رفته، لباس روحانیت بپوشند؛ اما بدانند لباس طلبگى پوشیدن، بار سنگینى است. این عمامه‌ى چند سیرى که شما روى سرت میگذارى، خیلى سنگین است. بمجردى که دیدند شما عمامه دارى، سیل سؤال و اشکال و اینها وارد میشود. اگر آنچه که نمیدانى، گفتى نمیدانم، بعد رفتى آن را تحقیق کردى و دانستى و احیاناً آمدى به او گفتى، این خوب است؛ اما اگر آنچه که نمیدانى، به شکل غلط جواب دادى، یا چون نمیدانستى، عصبانى شدى که چرا این را از من سؤال کرد، این دیگر خوب نیست. اگر بناست آدم اینجور باشد، نبودن بهتر است.
امامت جماعت در مساجد را محترم بشمارید، مهم بشمارید. کسانى که شایستگى دارند، امامت مساجد خیلى مهم است. در هر وعده‌ى نماز، یا لااقل در هر شبانه‌روزى یک وعده‌ى نماز، با مردم حرف بزنید و افکار را باز کنید. با ذکر حقایق دین و مناقب ائمه (علیهم‌السّلام) دلها را روشن کنید؛ دلها روشن میشود.