بانگ اذان تنها صدایی که باید از مسجد طنین بیفکند
۱۳۹۱/۱۲/۲۰

تهران- حضرت آیت الله خامنه ای با بیان این که پخش صداهای آزاردهنده در هنگام‏ آسایش مردم، کاری نارواست، فرمودند: تنها صدایی که باید از مسجد در فضا طنین بیفکند، بانگ اذان با صوت خوش و دلنواز است.

زمزمه‏ محبت متولیان و مدیران و امنای مساجد، باید دل های پاک جوانان را مجذوب و مشتاق کند. حضور جوانان و روحیه‏های بسیجی باید محیط مسجد را زنده و پرنشاط و آینده‏پو و لبریز از امید سازد. 
میان مسجد و مراکز آموزشی در هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایسته‏ای برقرار گردد. چه نیکوست که دانش آموزان برجسته و ممتاز در هر محل، در مسجد و در برابر چشم مردم و از سوی امام جماعت، تشویق شوند. مسجد باید رابطه‏ خود را با جوانانی که ازدواج می کنند، با کسانی که به موفقیت های علمی و اجتماعی و هنری و ورزشی دست می‏یابند، با صاحب همتانی که کمک به دیگران را وجهه همت می سازند، با غمدیدگانی که غمگساری می‏جویند و حتی با نوزادانی که متولد می شوند، برقرار و مستحکم کند. مسجد باید در هر منطقه و محل؛ مامن و مایه خیر و برکت باشد و به طریق اولی، وسیله زحمت و آزار مجاوران نگردد. 
پخش صداهای آزاردهنده بویژه در شب و هنگام‏ آسایش مردم، کاری ناروا و در مواردی خلاف شرع است. تنها صدایی که باید از مسجد در فضا طنین بیفکند بانگ اذان با صوت خوش و دلنواز است. 
عمران مساجد و پرداختن به آرایه‏های معنوی و ظاهری آن، وظیفه‏ همگان است و هر کسی به اندازه‏ی توان و همت باید در آن سهیم گردد. مردم، شهرداری ها و دستگاه های دولتی هر یک در آن باید سهمی ایفاء کنند و روحانی دانا و مسوولیت‏پذیر و پرهیزگار می تواند و می باید محور این منظومه تلاش مقدس باشد. 
* فرازهایی از پیام رهبر انقلاب به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز (۲۰ مهر ۱۳۸۹)