خبرگزاری شبستان: مسجدالاقصى قبله اوّل مسلمین جهان و مرکز توجّه خاص عالم اسلام، از ابعاد گوناگونى حائز اهمیت و ارزش است، زیرا از یک سو بررسى تاریخ پر فراز و نشیب این مکان مقدس که افتخار پذیرایى قدوم مبارک انبیاى عظام را داشته است و محل صعود بزرگترین برگزیده خداوند حضرت محمد«صلىاللهعلیهوآله» به معراج است، توجّه خاص و ویژهاى را به این مسجد و مکان مقدس مىطلبد و از سوى دیگر این مکان مقدس هم از نظر پیشینه تاریخى، مهّم و هم اکنون از جنبه سیاسى و اجتماعى نیز به دلیل تعرض نااهلان و دشمنان، اهمیت بیشترى یافته، باید مورد بررسى عمیقتر قرار گیرد.
شهر قدس از جایگاه بزرگى نزد مسلمانان، مسیحیان و یهودیان برخوردار است؛ که قدس زادگاه ادیان سهگانه بوده و بسیارى از پیامبران و انبیا در قدس به سر مىبردند یا به نحوى با آن در ارتباط بودند. این موضوع از حقایق تاریخى به شمار مىآید و داستانها و روایتهاى متعددى درباره آنها نقل شده و نمىتوان آن را با ادلّه تاریخى اثبات کرد؛ از جمله مىتوان به ارتباط حضرت ابراهیم، یعقوب، اسحاق، عیسى، یحیى، زکریا و صالح با بیتالمقدس اشاره کرد. روایتها و داستانهاى بسیارى درباره ارتباط میان قدس و خانه آدم و نوح و سام نقل شده است.
در روایتى آمده است که حضرت آدم علیهالسلام در غارى بین قدس و مسجد حضرت ابراهیم به خاک سپرده شد. همچنین روایت شده که کشتى حضرت نوح پس از طى مسافتى بر بیتالمقدس رسید و به اذن خداوند زبان گشود و گفت: اى نوح! این بیتالمقدس و محل سکونت انبیا (و فرزندان تو) مىباشد و آمده است که سام بن نوح این منطقه را ساخته و بر آن حکومت کرد و به «ملکى صادق» ملقّب گشت.
از عبداللّه بن عمر نیز روایت شده که انبیا بیتالمقدس را ساختند و در آن زیستند و یک وجب از آن نیست مگر اینکه پادشاهى بر روى آن سجده کرده باشد و مقاتل بن سلیمان نیز گفته هر وجب از آن، محل سجود انبیا و پیامبران و فرشتگان بوده است. ایمان به پیامبران و رسالههاى آسمانى، از اصول عقیده اسلامى است.
دین اسلام براى تصدیق ادیان آسمانى پیش از خود آمد. در آیه ۳ و ۴ سوره آلعمران آمده است: « نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَـبَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِیلَ مِن قَبْلُ هُدىً لِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ» و در آیه ۱۳ سوره شورى نیز آمده « شَرَعَ لَکُم مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلاَ تَتَفَرَّقُوا فِیهِ» با توجه به این آیات مىتوان یکی از اماکن مقدس را مسجد الاقصی دانست. دومین مسجدى است که حضرت ابراهیم بعد از کعبه آن را ساخت. الاقصى یعنى دورتر و بهمعناى دور از مکه و مسجدالحرام است.
اما از نظر مسیحیان، پس از اینکه رومها در اطراف مسجدالاقصى صلیبى را کشف کردند، در سال ۳۳۵ به دستور ملکه هیلانا در همان مکان کلیسایى ساخته شد. آنان معتقدند این صلیب همان صلیبى است که حضرت عیسى علیهالسلام با آن بهدار آویخته شد و از مهمترین اماکن مقدس آنها بهشمار مىآید و در کنار دیوار براق واقع است.
هیکل سلیمان نیز از جمله اماکن مقدس یهودیان به شمار مىرود و صهیونیستها تا امروز آن هیکل را در ارتفاعات قدس و اطراف مسجدالاقصى جستجو مىکنند.
جایگاه مسجد الاقصى در قرآن و روایات
نخست باید به اولین آیه سوره اسراء که در آن، نام مسجدالاقصى ذکر شده است، اشاره کرد: «سُبْحانَ الَّذى اَسْرى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ اِلَى الْمَسْجِدِالاَقْصَى الَّذى بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُریَهُ مِنْ ایاتِنا اِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ».
براساس این آیه شریفه، مسجدالاقصى موضوع بحث و بررسى مفصل مفسرین قرآن قرار گرفته است؛ چون یکى از بزرگترین و مهمترین حوادث طول تاریخ از این مکان مقدس آغاز شده است، سفرى که تنها براى یک مسافر در طول تاریخ رخ داده است، مسافرى که به یُمن وجود او عالم آفریده شد. به همین جهت این مکان از ویژگى و خصوصیت خاصى در جهان برخوردار است که براى هیچ نقطه دیگر از عالم این
افتخار وجود ندارد.
اما از نظر روایات به جهت رعایت اختصار به تعداد معدودى اشاره مىشود:
۱ . رسول خدا«صلىاللهعلیهوآله» فرمود: «...اِنَّ الصَّلاةَ فى مَسْجِدى هذا اَفْضَلُ مِن اَلْفِ
صَلاةٍ فیما سِواهُ اِلاَّ الْمَسْجِدَ الْحَرام وَ الْمَسْجِدَالاَقْصى».
۲ . اُم سلمه مىگوید: از پیامبر«صلىاللهعلیهوآله» شنیدم:« مَن اَهَلَّ بِحَجَّةٍ اَوْ عُمْرَةٍ مِنَ الْمَسْجِدِ الاَقْصى اِلَى الْمَسْجِدِ الْحَرام غُفِرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ».
۳ . رسول خدا«صلىاللهعلیهوآله» فرمود: «لاتَشُّدُ الرَّحال اِلاّ اِلى ثَلاثَةِ مَساجِدٍ مَسْجِدِ الْحَرامِ وَ مَسْجِدِ الاَقْصى وَ مَسْجدِى هذا».
۴ . امام باقر«علیهالسلام» مىفرماید: «ثُمَّ المَساجِدُ مَعَ اِشْتِراکِها فى مُطْلَقِ الْفَضیلَةِ تَخْتَلِفُ بِحَسَبِ مِقْدارِها فَبَعْضُها اَفْضَلُ مِنْ بَعْضٍ فَمَسْجِدُالْحَرام اَفْضَلُ مِنْ غَیْرِهِ ... ثُمَّ مَسْجِدُالنَّبِىِّ ثُمَّ مَسْجِدُالاَقْصى...».
۵ . ابوالمعالى مشرف روایت مىکند:« مَنْ حَجَّ وَ صَلّى فى مَسْجِدِ الْمَدینَةِ وَ مَسْجِدِ الاَقْصى فى عامٍ واحِد خَرَجَ مِن ذُنُوبِهِ کَیَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّه».
از جمع بندى آیات و روایات و بررسى منابع روایى و تفسیرى این مطلب ثابت مىشود که اهمیت و منزلت این مسجد به گونهاى است که در برخى از موارد معادل مسجدالحرام ذکر گردیده و از همان درجه و اعتبار برخوردار شده است! علاوه بر این که مسجدالاقصى در دوران صدر اسلام، عنوان قبله اول مسلمین را داشته است از این رو از قداست و معنویت ویژهاى برخوردار است.
اکنون قدس، که قبلهگاه سه دین بزرگ الهى است و جاى جاى آن یادآور خاطرات انبیاى بزرگ الهى، که براى سلامت و سعادت انسانها مرارتها کشیدهاند، مىباشد، در زنجیره صهیونیسم گرفتار است و به جاى آنکه از این نقطه مشترک و مقدس متعلق به ادیان ابراهیمى در جهت نزدیکى و همدلى بهره گرفته شود، فرصت گفتگو و آرامش را از پیروان هر سه دین ستاندهاند و با یکى دانستن صهیونیسم و یهود، موحدان جهان و یهودیان موحد را دلآزرده کردهاند؛ زیرا دین یهود را ابزارى براى تفرقه میان امت خدا و بهرهگیرى مادى و چند روزه از دنیا ساختهاند