آرشیو مقالات

شامل

جوانان و راه های جذب به مسجد ونماز جماعت

مبلغ و دعوت کننده باید مؤمن به آن چیزی باشد که دیگران را بدان دعوت می‌کند، دل او به آن چه می‌گوید، باید آرام باشد، دل می‌تواند دل را هدایت کند، دعوت و تبلیغ ما هنگامی مؤثر است که نشأت گرفته از درون باشد و این، نیاز به ایمانی دارد که در جان آدمی ریشه دوانده ست، بنابراین این یک هشدار است، برای دست اندرکاران این امر که اگر باوری راستین عامل حرکتشان نباشد، نخواهند توانست در دیگران نفوذ کنند جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲

 

 

 

 

 

 

 

مساجد تهران چقدر در پیروزی انقلاب نقش داشتند؟

مساجد در دوران نهضت عظیم امام خمینی (ره) توانستند جایگاهی برتر همچون صدر اسلام بیایند. مساجد جلیلی، لرزاده، هدایت، قبا و مساجد بازار تهران هر یک در منطقه خود مرکز فعالیت های انقلابی بودند. چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲

 

 

 

 

ویژه نامه هفته وحدت

چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲

 

 

وحدت در کلام مقام معظم رهبری

شیعه و سنی نباید بگذارند دشمن از اختلافاتشان سوء استفاده کند. چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲

 

 

هفته ی وحدت

چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲

 

 

نقش امام حسن عسکری (ع) در تفسیر قرآن

چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲

 

 

۱۰ راهکار برای جذب جوانان به مسجد

چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲

 

هجرت، نخستین گام جهانی شدن اسلام

چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲

 

اعمال و مناسبت های ماه ربیع‌الاول؛

ربیع الاول ماه شادی شیعه و ولادت رسول خاتم(ص)و آغاز امامت حضرت حجت(عج) چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲

 

نشریه تحلیل ماه_شماره فروردین ماه

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

تخریب کنندگان مسجد چه کسانی هستند

آیه ۱۱۴ سوره بقره پاسخ می دهد دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

اربعین، عاشورای مکرر است.

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

اعتدال؛ اساس خانواده اهل مسجد

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

 

نقش مسجد در مقابله با جریان های انحرافی

جریانهای مختلف فرهنگی در برابر اسلام ناب محمدی۶ قرار گرفتهاند. این جریانها که در این نگاشته به عنوان «جریانهای ضدفرهنگ» یاد شده است، در صدد تخریب ایمان مؤمنان و اتحاد مسلمانان گام بر می‌دارند. استعمار و بیگانگان نیز در ترویج این تفرقهگرایی نقشی مؤثر داشته است. «مسجد» به عنوان نهاد درون دینی مهمترین مانع در برابر هجوم جریانهای انحرافی است. این مقال بر این است تا با معرفی برخی جریانهای انحرافی به ویژه «فراماسونری» و «تصوف فرقهای» به نقش مؤثر مسجد در مقابله با این جریانها بپردازد. مسجد، پایگاه مقابله با فراماسونری و کانون تقابل با تصوف فرقهای به شمار میآید. مسجد در برابر جریانهای دیگر انحرافی همچون جریانهای شیطانپرستی، جریان بهائیت، وهابیت، ناسیونالیسم، جریان ابتذال فرهنگی، کثرتگرایی دینی و جریان فمینیسم، به خوبی میتواند مقاومت کند و فعالانه به ترویج اندیشه ناب محمدی۶ بپردازد. دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

مسجد و سبک زندگی

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

کودکان حماسه آفرین عاشورا

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

ویژگی‌های مدیریت فرهنگی در مساجد

چکیده مسجد پایگاه و کانون فعالیت‌های متعددی است؛ ازجمله فعالیت‌های آموزشی، سیاسی، علمی، نظامی، ورزشی، اقتصادی، فرهنگی. فعالیت‌های فرهنگی در هر نهادی متفاوت با نهادهای دیگر است؛ برای مثال فعالیت فرهنگی در مسجد، متناسب با این مرکز، پیشینه‌ی دینی دارد و درجهت تربیت و هدایت افراد گام برمی‌دارد. کانون زمانی موفق است که مدیری خوب داشته باشد؛ مدیر باید بتواند فعالیت‌های مسجد را مدیریت کند. در قرآن، ۲۶ آیه پیرامون مسجد و ۲ آیه درباره‌ی مسجد آمده است که از مجموع آن‌ها درمی‌یابیم که مدیریت مسجد ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد دارد. مقاله‌ی حاضر مدیریت فرهنگی مسجد را بررسی می‌کند که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مسجد است. دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

مسجد جایگاه اصلی آموزش اسلامی

چکیده مسجدالنبی درواقع کهن‌ترین دانشگاه اسلامی و پایگاه اساسی‌ترین تعلیمات در تاریخ آموزش اسلامی بوده است. نشر دعوت اسلامی بزرگ‌ترین نقش و مهم‌ترین تأثیر را در ایجاد نهضت علمی و آموزشی در جامعه‌ی عرب داشت. مسجد تا پایان سده‌ی اول هجری کارکردهای فراوانی داشت. در آغاز قرن دوم هجری، برای درک معانی آیات قرآن، زبان عربی در مساجد نوبنیاد سرزمین‌های فتح‌شده آموزش داده می‌شد. در عصر خلفای نخستین و در دوره‌ی حکومت امویان، در مساجد بزرگ علاوه‌بر مسائل دینی مسائل علمی نیز مطرح می‌شد. ازاین‌رو، مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد جامع بصره، مسجد جامع کوفه و... از مراکز مشهور آموزش در آن دوره بودند. فاصله‌ی زمانی بین سده‌ی دوم تا پایان سده‌ی سوم عصر فعالیت آموزشی این دانشگاه‌های عمومی بوده است. خلفای نخست عباسی نیز به آموزش در مساجد توجه خاصی داشتند؛ برای نمونه منصور عباسی جامع منصور را در بغداد بنیان نهاد. همچنین، جامع اموی دمشق به دستور ولیدبن‌عبدالملک بنا گردید. در مصر، جامع ابن‌طولون در شهر قطائع و جامع‌الازهر مراکز مهم آموزشی جهان اسلام بودند. با آنکه مدرسه در قرن چهارم هجری به‌وجود آمد و آموزش به آنجا منتقل شد، اما همچنان مساجد نقش آموزشی خود را حفظ کردند. دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

 

 

سفرعشق

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

هنگام ورود صلوات بفرستید

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

دانشجو وبیداری

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

چرا حسینیه و تکیه جایگزین مسجد شد؟

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

آسیب‌شناسی شهر از مراسم‌های عزاداری‌

جدایی از مسجد عامل انحراف در سوگواری‌هاست دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بایگانی مقالات