اگر مسجد، تنها محل برگزاری نماز جماعت تلقی نشود، بلکه کانون وعظ، خطابه و مرکز ترویج اسلام، قضاوت و کانون عبادی، سیاسی و اجتماعی مسلمین باشد، هیچ فرقه انحرافی نمی تواند میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
جریان¬های مختلف فرهنگی در برابر اسلام ناب محمدی۶ قرار گرفته¬اند. این جریان¬ها که در این نگاشته به عنوان «جریان¬های ضدفرهنگ» یاد شده است، در صدد تخریب ایمان مؤمنان و اتحاد مسلمانان گام بر می-دارند. استعمار و بیگانگان نیز در ترویج این تفرقه¬گرایی نقشی مؤثر داشته است. «مسجد» به عنوان نهاد درون دینی مهم¬ترین مانع در برابر هجوم جریان¬های انحرافی است. این مقال بر این است تا با معرفی برخی جریان-های انحرافی به ویژه «فراماسونری» و «تصوف فرقه¬ای» به نقش مؤثر مسجد در مقابله با این جریان¬ها بپردازد. مسجد، پایگاه مقابله با فراماسونری و کانون تقابل با تصوف فرقه¬ای به شمار می¬آید. مسجد در برابر جریان-های دیگر انحرافی هم¬چون جریان¬های شیطان¬پرستی، جریان بهائیت، وهابیت، ناسیونالیسم، جریان ابتذال فرهنگی، کثرت¬گرایی دینی و جریان فمینیسم، به خوبی می¬تواند مقاومت کند و فعالانه به ترویج اندیشه ناب محمدی۶ بپردازد.
کلید واژه¬ها: مسجد، ضدفرهنگ، فراماسونری، تصوف فرقه¬ای، بدعت.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
برافراشته شدن گلدسته ها در گوشه گوشه جهان خبر از استقرار جماعتی از مؤمنان پایبند به شرع را می دهد.
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
این مقاله، با عنوان « نقش مساجد در مقابله با جنگ نرم» بهاین موضوعات پرداخته است: تاریخچه و تعریف و تبیین مفهوم جنگ نرم و بررسی اهداف آن، ویژگیها و نیز تفاوتهای آن با جنگ سخت و چرایی ارجحیت یافتن آن بر جنگ سخت؛ سپس روشهای جنگ نرم بررسی شده است. این روشها در سه دسته گنجانده و تعریف شدهاند:
۱- روشهای گفتاری
۲- روشهای رفتاری
۳- روشهای شبکهای؛
پس از تعریف مفهوم جنگ نرم و تبیین روشهای آن، نوبت به معرفی ابزارهای کارآمد و مؤثر این جنگ میرسد، البته منظور، مجموعهای از فناوریها و وسایل و ابزارهای ارتباطی و رسانهای است که کاربرد عام دارند و سرانجام بسترها و زمینههای جنگ نرم در حوزه دین و مذهب و نقش مسجد در مقابله با آن بررسی شده است. از جملهاین بسترها که در این مقاله به آن پرداخته شده، رواج خرافات و موهومات در حوزه دین و اعتقادات، رواج شبهات فکری و دینی، تقویت سکولاریسم و جریانهای سکولار در عرصههای گوناگون و تضعیف نظام فقاهتی و جایگاه مراجع دینی است.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
حضرت علی (ع) نشستن در مسجد را بهتر از نشستن در بهشت می داند چرا که در بهشت خود را خشنود می کنیم و در مسجد پروردگار را. آن حضرت بر لزوم خوشبو و معطر کردن مساجد در هر روز از هفته نیز تاکید کرده اند.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
ملت ایران باید مساجد را مغتنم بشمارد و پایگاه معرفت و روشن بینی و روشنگری و استقامت ملی به حساب آورند. اگر کسی خیال کند که در مسجد، فقط چند رکعت نماز می خوانند و بیرون می آیند و این چه تأثیری دارد، خطاست.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
برخی ازصاحب نظران جامعه ای را در امر پژوهش های مسجد محور موفق و پیشرفته توصیف می کنند که بر مدار ارتباط شایسته میان علوم اسلامی و انسانی و استقبال خوانندگان از چاپ این کتب بچرخد.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱