در مقاله قبلی به جایگاه مسجد در الگوگیری کودک اشاره شد. در ادامه مباحث قبلی اشاره به این مباحث نیز لازم به نظر می آید:
1. اخلاق
مطمئناً یکی از آثار مسجد، به عنوان مکانی مقدس، اخلاق حاکم بر کودکان است؛ این که کودکان در چه شرایط و محیطی، بزرگ شده و چه اموری را مشاهده میکنند؛ این امر خود یکی از مهمترین آثار اخلاق است. فضایل اخلاقی از جمله ارزشهای مستولی بر مسجد است.
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
همچنین در آیه 4 سوره مبارکه ممتحنه، از حضرت ابراهیم(ع) و همراهانش به عنوان اسوه حسنه یاد میکند:
«قَد کانَت لَکُم أُسوَةٌ حَسَنَةٌ فی إِبراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ إِذ قالوا لِقَومِهِم إِنّا بُرَآءُ مِنکُم وَ مِمّا تَعبُدونَ مِن دونِ اللَّهِ کَفَرنا بِکُم و َبَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ العَداوَةُ و َالبَغضاءُ أَبَدًا حَتّىٰ تُؤمِنوا بِاللَّهِ وَحدَهُ إِلّا قَولَ إِبراهیمَ لِأَبیهِ لَأَستَغفِرَنَّ لَکَ وَ ما أَملِکُ لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن شَیءٍ ۖ رَبَّنا عَلَیکَ تَوَکَّلنا و َإِلَیکَ أَنَبنا و َإِلَیکَ المَصیرُ؛برای شما سرمشق خوبی در زندگیِ ابراهیم وکسانى که با او بودند وجود داشت، در آن هنگامى که به قوم (مشرک) خود گفتند:«ما از شما و آنچه غیر از خدا مىپرستید بیزاریم؛ ما نسبت به شما کافریم؛ و میان ما و شما عداوت و دشمنى همیشگى آشکار شده است؛ تا آن زمان که به خداى یگانه ایمان بیاورید! - جزآن سخن ابراهیم که به پدرش [عمویش آزر] گفت (و وعده داد) که براى توآمرزش طلب مىکنم، و در عین حال در برابر خداوند براى تو مالک چیزی نیستم (و اختیارى ندارم!) - پروردگارا! ما بر تو توکّل کردیم و به سوى تو بازگشتیم، و همه فرجامها به سوى تو است!»
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
یکی از بهترین جاهایی که در آن می توان به رشد و شکوفایی کودک در امر معنویت و مسایل دیگر امید داشت، مسجد است، در طول ادوار گذشته مسجد مکانی برای علم آموزی و پیوند قرآن با مسجد بوده است. از این رو چون جامعه اسلامی به دنبال این است که خانواده ای مطلوب و سرشار از معنویت و ارزش های اخلاقی داشته باشد، می بایست به این مکان توجه کرده و از فواید آن برای تربیت خانواده و مخصوصا اعضای آن همت گمارد. بی شک کودکان در این امر اولویت دارند.
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
معمولاً انسان ها برای مهم ترین امورات خود برنامه ریزی میکنند. در این میان با توجّه به فرمایشات حضرت آقا، نمی توان از نقش و کارکرد مساجد غافل شد...
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
زندگی در عصر ارتباطات، با رواج و گسترش استفاده از ابزارهای رسانهای، اقتضائات و شرایط خاصّی را برای مردم فراهم کرده است. در این میان کودکان نیز نسبت به گذشته، از هوش و درک بالایی نسبت به مسائل و حتّی ابزارهای ارتباطی برخوردار گشته و این خود سبب شده که گاهی ایشان، شناخت و تحلیلهایی نادرستی در حوزههای مختلف اجتماعی و سیاسی کسب کنند.
یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
سرخوردگی در گیم نت
اگر نوجوانی چندین بار در یک بازی رایانهای شکست بخورد، دچار سرخوردگی میشود و اعتماد به نفس او از بین خواهد رفت، علاوه بر این، بدترین هدیهای که کودک در گیمنت خواهد گرفت، قماربازی است! کودک در گیمنت قمار بازی کردن را یاد میگیرد، برد و باخت برای او مسأله مهمی قلمداد میشود. کودک در این راه برای برد، باید چیزی را گرفته و برای باخت چیزی را از دست بدهد و این اولین مرحله برای یاد گرفتن حرامی است که با این نوع تربیت آن را فرا میگیرد. حال میتوان این مسأله را با کودکی که در فضایی کاملاً معنوی و در مسجد رشد مییابد، مقایسه کنیم. اولین هدیهای که او دریافت میکند، عزّت نفس است. مهمترین حکمی هم که فرا میگیرد، حلال و حرام بودن است.
یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
گیم نت بیش از یک سال است که به واژگان ادبیاتی کشور ما وارد شده است. مکانی عمومی انباشته از ابزارهای رایانهای که کودکان و یا حتّی بزرگسالان را برای انجام بازیهای مجازی دور هم جمع میکند.
یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
مسجد، مکانی برای تربیت قرآنی کودک
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: « إِنَّ الْوَلَدَ الصّالِحَ رَیْحانهُ مِنْ رَیاحینِ الْجَنَّةِ» فرزند شایسته، گُلى از گلهاى بهشت است». (کافى، ج 6، ص 3، ح 10(
یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
والدین نقش اساسی در تربیت کودکان خود دارند؛ آنچنانکه خلأ وجودی آنان، برای کودکان غیر قابل جبران خواهد بود، اما با برخی تدابیر حمایتی که مؤمنین و به تبع آنان حکومت می¬تواند ایفا کند، می¬توان این آسیب¬های فردی و اجتماعی را به حداقل رسانید؛ البته لازم است این حمایت¬ها همچنان تا رسیدن به دوران بلوغ و یا حتی بیشتر از آن، ادامه داشته باشد. بنابراین بر مؤمنین و حکومت اسلامی است تا آنان را از حمایت های مادّی و معنوی خود بهره¬مند سازند.
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳