سرخوردگی در گیم نت
اگر نوجوانی چندین بار در یک بازی رایانهای شکست بخورد، دچار سرخوردگی میشود و اعتماد به نفس او از بین خواهد رفت، علاوه بر این، بدترین هدیهای که کودک در گیمنت خواهد گرفت، قماربازی است! کودک در گیمنت قمار بازی کردن را یاد میگیرد، برد و باخت برای او مسأله مهمی قلمداد میشود. کودک در این راه برای برد، باید چیزی را گرفته و برای باخت چیزی را از دست بدهد و این اولین مرحله برای یاد گرفتن حرامی است که با این نوع تربیت آن را فرا میگیرد. حال میتوان این مسأله را با کودکی که در فضایی کاملاً معنوی و در مسجد رشد مییابد، مقایسه کنیم. اولین هدیهای که او دریافت میکند، عزّت نفس است. مهمترین حکمی هم که فرا میگیرد، حلال و حرام بودن است.
بسم الله الرحمن الرحیم
سرخوردگی در گیم نت
اگر نوجوانی چندین بار در یک بازی رایانهای شکست بخورد، دچار سرخوردگی میشود و اعتماد به نفس او از بین خواهد رفت، علاوه بر این، بدترین هدیهای که کودک در گیمنت خواهد گرفت، قماربازی است! کودک در گیمنت قمار بازی کردن را یاد میگیرد، برد و باخت برای او مسأله مهمی قلمداد میشود. کودک در این راه برای برد، باید چیزی را گرفته و برای باخت چیزی را از دست بدهد و این اولین مرحله برای یاد گرفتن حرامی است که با این نوع تربیت آن را فرا میگیرد. حال میتوان این مسأله را با کودکی که در فضایی کاملاً معنوی و در مسجد رشد مییابد، مقایسه کنیم. اولین هدیهای که او دریافت میکند، عزّت نفس است. مهمترین حکمی هم که فرا میگیرد، حلال و حرام بودن است.
در کنار این مسایل، آفتهای دیگری هم هست که گریبان کودکان جامعه را میگیرد، این واقعیت که برخی بازیهای گیمنت رفتارهای نادرست اخلاقی را رواج میدهند، غیر قابل انکار است، در بررسیهای صورت گرفته یک مرکز تحقیقات بازیهای رایانهای، مشخص شده که نزدیک به ۸۰ درصد بازیهای رایانه ای خشونت و تشویق به کشتن پلیس و انسانهای درستکار را ارزشی مهم و والا به حساب میآورند!!
از طرف دیگر کسی که از 12 ساعت روز، به طور مثال 11 ساعت را در گیم نت میگذراند، نمیتواند از مغز و قوای تفکّر خود به خوبی استفاده کند؛ چرا که تمام روز را در محیطی بسته قرار دارد و کسی هم نیست که او را از این فضا بیرون بیاورد.
رفاقت در مسجد، رقابت در گیمنت
تربیت نسل امروز به ویژه کودکان، شاخصهای است برای جامعهسازی آینده. زیرا در آینده نه چندان دور همین نسل تشکیلدهنده جامعه خواهند بود. بیشک نوع تربیت این نسل و نوع شخصیت این افراد در چگونگی جامعه آینده نقش تعیین کنندهای خواهد داشت. اهمیت تربیت نسل کودک و نوجوان در اندیشهی مقام معظم رهبری هم ما به این امر واقف میسازد که نباید در مورد تربیت کودکان و نوجوانان بیتوجّه باشیم.
" ما میخواهیم از این نسلی که امروز مثل مادّهی خامی و مثل ذخیرهای در اختیار یکایک ماست، چه ساخته شود؟ آیندهای را که آنها خواهند ساخت و پرداخت و پیش برد، چگونه تصویر کردهایم؟ اگر حقیقتاً به آرمانهای اسلامی و ملّی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دستهای استبداد سیاه در این صدوپنجاه سال، دویست سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر میکنیم؛ اگر اینها برایمان مهم است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت میدهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم، دربارهی آن خیلی فکر کنیم و اهمیت آن را خیلی بشناسیم؛ که احساس میکنم برای برخی از مسؤولان امور فرهنگی و دستاندرکاران مسأله به این شکل مطرح نیست! " (مقام معظم رهبری)
کودکان و نوجوانان وقتی در چنین محیطی مجازی قرار میگیرند، اولین چیزی که یاد میگیرند این است که اینجا، همه دشمن تو هستند و تو برای بالا رفتن و رسیدن به جایگاه برتر، باید همه را از بین ببری؛ در غیر این صورت یک شکست خورده هستی. بنابراین کودک چارهای جز این ندارد که برای بالا رفتن دیگران را از سر راه بردارد. بنابر این نگرش، دیگر هم نوعانش برای او تنها یک مانع به شمار میآیند.
به نوعی برخی بازیهای رایانهای در فضای گیمنت، با دارا بودن صحنههای خشونت، حمله و کشتار سبب ضربه به ارزشها و فضایل اخلاقی خوب فرد، از جمله ایثار و همدلی و.... خواهد شد. اما کودکی که در فضای مسجد قرار میگیرد، اولین چیزی که یاد میگیرد این است که در اینجا همه رفیق تو هستند و میتوان رفیق و دوستان جدیدی پیدا کنی. محبّت به هم جنس خود، ایثار و کمک از اولین مواردی است که کودک در مسجد یاد میگیرد. از همه مهمتر احترام به یکدیگر، سرلوحه و شعار یک کودک مسجدی است.
برخلاف گیمنت که کاملاً در فضای رقابت و دشمنی و از بین بردن است، مسجد فضایی برای رفاقت و کمک به یکدیگر و باهم رفتن و با هم رسیدن در کنار هم است. حسّ انتقام و دشمنی به هیچ عنوان در فضای مسجد وجود ندارد و کودک با لطافتهای بچّهگانه خود، راه بزرگ شدن با روحیه اجتماعی را یاد میگیرد. در این بازیها عموماً خشونتهای زیاد، دلهره، وحشت، ترس، اضطراب، استرس، بی بند و باری و ... به وجود میآید. درگیری فیزیکی، پایین آمدن آستانه تحمّل، بیاعتنایی و گوش نکردن به حرف والدین، گفتار و رفتار ناپسند، از عواقب دیگر ارائه بازیهای غیر مجاز در گیم نتهاست. در این باره نباید کارکرد مسجد را در پرورش نیرو با تکیه بر ارزشهای اخلاقی نادیده گرفت، نیروهایی که جامعه به آنها نیاز دارد و میتواند به آنها در ادامه حیات خویش اعتماد کند.
بنابراین مسجد بار هدایت فکرى و تربیتى نیروهاى جامعه را بر دوش دارد. چه بسا در سایه رفت و آمد کودکان به مسجد، خلق و خوى و آداب و رفتار آنها به طریق صحیح و براساس اسلام ناب تربیت یابند. چنانکه در کلام بزرگان آمده است:
« مسجد پایگاه جوان مردانى است که در برابر تعرّض به مقدسات دینى برمىآشوبند و عرصه را بر متجاوزان به حریم دین تنگ مىکنند. مسجد جایگاه گرد آمدن فرزندان مکتب است، آنان که با یک دست قرآن و با دستى دیگر سلاح برگرفتهاند. این حضور نشان قدرت و عزّت اسلام و مسلمانان است و سبب مىشود تا خیره سران نتوانند به حریم دین تجاوز کنند (وسائل الشیعه، ج 5، ص 372).
حضرت امام(ره) براساس همین شناخت، بارها بر اهمیت اجتماع و حضور فعّال در مساجد تأکید داشته و آن را موجب تقویت اسلام و نظام میدانستند.
«مساجد باید مجتمع بشود از جوانها، اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوائدی دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است، چه مسائل سیاسی را حل میکند، چه گرفتاریها را حل میکند، این طور بی حال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چند پیرزن و پیرمرد.» (صحیفه نور ج 31 ص 551)