در مقاله قبلی به جایگاه مسجد در الگوگیری کودک اشاره شد. در ادامه مباحث قبلی اشاره به این مباحث نیز لازم به نظر می آید:
1. اخلاق
مطمئناً یکی از آثار مسجد، به عنوان مکانی مقدس، اخلاق حاکم بر کودکان است؛ این که کودکان در چه شرایط و محیطی، بزرگ شده و چه اموری را مشاهده میکنند؛ این امر خود یکی از مهمترین آثار اخلاق است. فضایل اخلاقی از جمله ارزشهای مستولی بر مسجد است.
در مقاله قبلی به جایگاه مسجد در الگوگیری کودک اشاره شد. در ادامه مباحث قبلی اشاره به این مباحث نیز لازم به نظر می آید:
1. اخلاق
مطمئناً یکی از آثار مسجد، به عنوان مکانی مقدس، اخلاق حاکم بر کودکان است؛ این که کودکان در چه شرایط و محیطی، بزرگ شده و چه اموری را مشاهده میکنند؛ این امر خود یکی از مهمترین آثار اخلاق است. فضایل اخلاقی از جمله ارزشهای مستولی بر مسجد است.
حفظ حرمت و احترام، سرلوحة افراد مسجدی است و همیشه، بزرگان و ریش سفیدان را بر خود مقدم میدارند. در خوشیها و ناخوشیهای هم شریکند. در انجام نیکیها همدیگر را تشویق و در انجام بدیها، همدیگر را ممانعت میکنند. از غفلتها و لغزشهای دیگران در حق خودشان چشم پوشی میکنند. در خیلی از فعالیتهای لازم برای مسجد، خود شرکت کرده و دیگران را در انجام آن کمک میکنند. مثل نظافت، پذیرایی، آشپزی، تزئین و... .
کودکانی که در یک چنین شرایطی رشد میکنند، در تقابل با سایرکودکان که چنین فضاهایی را تجربه نکردهاند، با مفاهیم و مصادیق اخلاقی آشناتر هستند. این چنین کودکانی معمولاً یاد میگیرند که نسبت به هم مهربان باشند، احترام همدیگر را حفظ کنند، در کارها به هم کمک کنند، در نیکیها همدیگر را تشویق و در بدیها همدیگر را ممانعت نمایند.
2. اتّحاد و تعاون و همبستگی
امیرمومنان علی(ع) میفرماید: «یدالله مع الجماعه».(بحار الانوار، ج 33، چاپ بیروت، نهج البلاغه فیض، ص383، خطبه 127) دست خداوند همراه و پشتیبان جماعت است و به مدد خداوند، میتوانند امور را به خوبی انجام دهند.
یکی از معیوبات کار ما ایرانی ها که حضرت آقا نیز در بیان سبک زندگی به آن اشاره کردند؛ عدم موفقیت در کارهای جمعی است.(در سخنرانی با جوانان خراسان شمالی) یکی از مکانهایی که میتواند برای کارهای جمعی الگو قرار گیرد، مسجد است. اکثر کارهای مسجد بصورت دسته جمعی انجام میگیرد. حتی نماز و دعا و قرآن و... .
کودکان با حضور در چنین مکانهایی، خود درخواهند یافت که کارها با چه سرعت و قدرت بیشتری انجام میگیرد. میبینند که در چنین کارهایی نشاط و همدلی وجود دارد و افراد به خاطر اهداف بزرگتر، اختلاف های کوچکتر را رها میکنند. دوستان خوبی پیدا خواهند کرد و رابطه دوستیشان تقویت خواهد شد. ایجاد خاطرههای خوب از حضور کودکان در کارهای دسته جمعی، روحیه جمعگرایی و اجتماعپذیری نیز در فرد تقویت خواهد یافت و این انگیزه را به او خواهد داد که کارهای گروهی، همواره مفیدتر از کارهای فردی خواهد بود.
3. نظم و نظافت
یکی از کارهایی که در تربیت کودک نقش دارد، دیدن الگوهایی است که در پیرامون او وجود دارد. اگر این الگوها، منفی باشد، کودک مسیر منفی را طی خواهد کرد و اگر مثبت باشد، کودک را در رشد خود یاری خواهد داد. کودکی که در خانوادة بینظم و بیسلیقه زندگی میکند و در چنین مدرسهای درس میخواند با کودکی که در شرایط مثبتتری زندگی میکند، تفاوتهای فراوانی دارد.
دین اسلام به این نیازها توجه داشته و از جمله توصیهها و تأکیدات دین اسلام، بر رعایت نظم و نظافت و پاکیزگی است. آنچنان که در تمامی ادیان و آیینهای مذهبی به آن سفارش شده است. یکی از مهمترین کارکردها و آثار و پیامهای مسجد برای مسلمانان، وقت شناسی و آموختن نظم و انضباط است.
نظم و انضباط از اصول مسجد است و نظافت از سرلوحههای آن. کارهای مسجد، اعم از اقامه نماز و دعا خوانی و... اوقات خاصی دارد. در مورد رعایت نظافت نیز تاکیدات فراوانی وارد شده حتی در مورد مسواک کردن و شانه زدن و ... .
اگر پدر و مادر خود عامل به این اعمال باشند و کودک در مسجد نیز از نزدیک شاهد این موارد در عموم مردم باشد، او نیز نا خود آگاه با نظم و انضباط و پاکی و نظافت رابطه ی خوبی برقرار خواهد کرد. خیلی از مسائل را در مورد رعایت نظم و نظافت میفهمد در حالی که دیگر کودکان از آن خبر ندارند.
4. آرامش روحی و روانی
شاید این گونه تصور کنیم نیاز به مقوله دینداری و معنویت، در دوران کودکی کمتر احساس میشود، اما واقعیت این است که هر چقدر در این دوران، انس کودک با معنویت بیشتر باشد، در رشد و تکامل کودک نیز تأثیر بیشتری خواهد داشت.
مسجد از دو نظر میتواند برای کودک آرامش بخش باشد. یکی از این لحاظ که در فضایی سرشار از نور و معنویت بزرگ میشود. در فضایی مملو از آیات و روایات، در مکانی پر از عبادالله، با صحنه هایی مملو از یاد خداوند متعال، حتی معماریی که یاد خدا را در منظر انسان به یاد می آورد. وجود این نماد ها تأثیری خاص بر افکار و ذهنیات میگذارد که طبیعتاً کودک نیز از این تأثیر جدا نیست.
اما مسئله دوم شرکت در همین برنامهها و دعاها و قرآن خوانیهاست که به کودک محتوای ذهنی و قلبی میدهد و او را در انتخاب درستها و حقیقتها یاری میکند. نکتة دیگر نیز اینکه مشمول دعای خیلی از مؤمنین مسجد می شود که این در زندگی و سعادت او تأثیر خوبی دارد.
عوامل نامبرده، از جمله اموری است که کودک را در رشد و تربیت و تعالی یاری خواهد کرد و اگر مساجد به عنوان یکی از مهمترین مراکز تعلیمی- تربیتی جامعه مسلمانان بتوانند این زمینهها را به بهترین نحو و شایستهترین صورت ممکن، فراهم کنند، به بهترین الگوی رفتاری برای همة مردم تبدیل خواهد شد.