والدین نقش اساسی در تربیت کودکان خود دارند؛ آنچنانکه خلأ وجودی آنان، برای کودکان غیر قابل جبران خواهد بود، اما با برخی تدابیر حمایتی که مؤمنین و به تبع آنان حکومت می¬تواند ایفا کند، می¬توان این آسیب¬های فردی و اجتماعی را به حداقل رسانید؛ البته لازم است این حمایت¬ها همچنان تا رسیدن به دوران بلوغ و یا حتی بیشتر از آن، ادامه داشته باشد. بنابراین بر مؤمنین و حکومت اسلامی است تا آنان را از حمایت های مادّی و معنوی خود بهره¬مند سازند.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و صلوات الله علی محمد و آله الطاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین و عجل فرجهم
شریعت مقدس اسلام، وظایفی را در قبال ایتام، بر عهده افراد و اطرافیان او، افراد جامعه و نیز حکومت گذارده است. در صورتی که این وظایف و نقشها به خوبی ایفا شود، آسیب های فردی و اجتماعی و عاطفی وارده بر ایتام به حداقل خواهد رسید.
در این میان، جایگاه محوری مسجد را در شناخت و تعاون و خدمت رسانی مادّی و معنوی به ایتام نباید فراموش ساخت؛ چرا که از بدو تأسیس این مکان مقدس، همواره مجمعی برای خدمت رسانی و رسیدگی به اقشار مستضعف جامعه و به خصوص ایتام، وجود داشته است.
رسیدگی به ایتام از منظر دین
توجه به ایتام و رسیدگی به آنان، در همه ادیان الهی مورد تأکید بوده است. قرآن کریم در آیه 83 سوره مبارکه بقره بیان میدارد که یکی از میثاقهایی که از بنی اسرائیل گرفته شده است، رسیدگی و احسان به ایتام برمیشمرد.
قرآن کریم در آیات مختلف، نیکی و رسیدگی به امور مادّی و معنوی افراد یتیم را پس از احسان به والدین و نزدیکان، قرار داده و این نیکی را یکی از زمینههای سازندگی اخلاق و مبارزه با بخل، غرور و مفاسد اخلاقی معرفی کرده است. (نساء/36 و 37) همچنین پذیرایی و رسیدگی به ایشان را یک ارزش و معیاری برای انسان تکامل یافته و نیکوکار معرفی کرده (بلد/15) و ضمن تأکید بر حفظ مال یتیم (نساء/10 و اسراء/34) چگونگی تصرف و مصرف کردن اموال وی (نساء/6) را با رعایت قسط و عدل (نساء/127) متذکّر شده است. این، بزرگترین کتاب آسمانی، جفا در حق یتیمان را از نشانههای تکذیب دین و قیامت اعلام کرده است (ماعون/2) و از بدرفتاری با آنان به شدت نهی میفرماید(فجر/17 و ضحی/9).
علاوه برآنکه قرآن کریم بر دقّت در حفظ دارایی آنان سفارش کرده، از تبدیل و مخلوط کردن اموالشان نهی میفرماید؛ حتی زمان سپردن اموال را به آنان مشخص میسازد. (نساء/6) افزون بر آن در بیتالمال و اموال مردم نیز، حق و سهمیهای را برای ایتام نیازمند، مقرر و دولت اسلامی را موظّف کرده است تا نیازهای آنان را برآورده سازد. (انفال/41 و حشر/7).
وظایف اهل مسجد در برخورد با ایتام
با توجه به تأکیدات فراوان قرآن کریم و نیز روایات در رسیدگی به ایتام و وظایف خطیری که در این باره بر عهده مومنین نهاده شده است، بی شک جایگاهی همچون مسجد، که محل اجتماع مومنین است، می تواند نقش محوری و هدایتی در تربیت کودکان یتیم داشته باشد. بدین منظور امام جماعت و اهل مسجد باید در رسیدگی به ایتام، وظایف حمایتی، چه از منظر تربیتی و نیز توجه به نیازهای مادّی ایشان را در نظر گرفته و در انجام آن همواره سعی و تلاش نمایند؛ تا بدین واسطه این کودکان نیز به بهترین نحو، رشد و تعالی یابند.
در این مجال به برخی وظایفی که مومنین در برخورد با ایتام بر عهده دارند، اشاره خواهد شد.
شناسایی ایتام محل:
سیره و روش حضرات معصومین علیهم السلام و به تبع آنان علمای بزرگ، بر این مبنا بوده است که نسبت به اقشار آسیب پذیر و ضعیف اطراف خود، آگاهی داشته و نسبت به آنها هرگز بیتفاوت نبودهاند. از این جهت بر همه مومنین است تا حداقل، ایتام محل و محدوده زندگی و مسجد خویش را شناسایی کرده و با برخورد مناسب، هم به دلجویی از آنان پرداخته، تا کمبود عزیز خود را کمتر حس کنند و نیز با برطرف کردن گوشهای از نیازهای گوناگون ایشان، پیوندی میان ایشان و مسجد شکل بگیرد.
شاد کردن یتیم:
اهل مسجد، پس از شناسایی کودکان یتیم محل میتوانند با برنامهریزی هفتگی و یا ماهیانه، موجبات شاد کردن ایتام محل را فراهم سازند. برای مثال میتوان با تدارک اردوهای زیارتی و سیاحتی به همراه برنامه های جنبی و یا با سرکشی فردی و یا جمعی به منزل ایشان و تقدیم هدایای متنوع، آنان را شاد کرد. یا حتی میتوان با نگاهی محبت آمیز و نوازشی مهربانانه بذر شادی را در دل این کودکان کاشت.
رسول مهربانیها فرمود: «خانهای در بهشت است که خانه شادی نام دارد. جز کسی که یتیمانِ اهل ایمان را خرسند ساخته، وارد آن نمیشود.» (کنزالعمال، 1409ق، ج3، ص:170، ح6008) و نیز امام صادق علیه السلام فرمود: «یکی از مواردی که سبب دخول در رحمت خدا و آرامش گرفتن در بهشت میشود، مهربانی کردن با ایتام است.» (صدوق، 1376ش، ص 389).
سرپرستی مالی ایتام:
خدای متعال در سوره مبارکه بقره آیه 177، یکی از موارد نیکی و تعاون را، رسیدگی مالی به یتیم ذکر میکند. کسانی از اهل مسجد که توانایی سرپرستی کودکان یتیم را دارند، لازم است تا این مهم را بر عهده گیرند. در این رابطه پیامبر اکرم فرمودند:
«کسی که یتیمی را سرپرستی کند تا بینیاز گردد، خداوند در برابر این کار، بهشت را بر او واجب میکند؛ همانگونه که خداوند برای خورنده مال یتیم، آتش دوزخ را واجب کرده است.» (کلینی، 1429ق، ج 13،ص 454)
سرپرستی تربیتی ایتام:
جالب است که بدانیم سرپرستی تنها در امور مادّی نیست؛ بلکه برعهده گرفتن تربیت سالم و همکاری در روند تربیت صحیح نیز، نوعی سرپرستی محسوب میشود. امیرمومنان علی علیه السلام در این رابطه فرمودند:
«در تربیت یتیم همّت کن و به گونهای او را تربیت کن که فرزند خویش را تربیت میکنی. هر دو را بطور یکسان از وسائل پرورش و برنامههاى تأدیبی بهرهمند نما.» (کلینی، 1429ق، ج11، ص 444) و نیز به فرزندش امام حسن مجتبی علیه السلام به سرپرستی مادّی و تربیتی ایتام وصیت نمود: «اللَّه اللَّه فی الایتام فلا تغبّوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم».(کلینی، 1429ق، ج 13،ص 454)
رسیدگی به امور ایتام:
به فرموده قرآن کریم، اصلاح در امور ایتام وظیفه مومنین است؛ تا جایی که ارتباط بین یتیم و مومنین آنقدر نزدیک شود که با یتیم، اختلاط (هم از جهت مالی و یا حتی از حیث خانوادگی) صورت گیرد. (بقره/220)
چه نیکوست اگر اهل مسجد، کودکان یتیم را چونان فرزندان خود به حساب آورده و از آنان در تمام مقاطع زندگی حمایت کنند و در تربیت آنان همّت گمارند. حضرت علیعلیهالسلام میفرماید: «مَنْ رَعَى الْأَیْتَامَ رُعِیَ فِی بَنِیهِ»؛ (لیثی، 1376ش، ص444) هر کس رعایت حال یتیمان را کند، حال فرزندانش رعایت خواهد شد. همچنین امام صادق علیه السلام میفرماید: «مَنْ ظَلَمَ یَتِیماً عَقَّ أَوْلَادَه؛(همان، ص 429) هر کس به یتیمی ظلم کند، قطع احسان از اولاد و نسلهای آینده خود کرده است ( و عاقبت به فرزندانش ظلم میشود.)
برخورد امام جماعت با ایتام:
چه زیباست که امام جماعت مسجد به عنوان پدر معنوی محل، پس از رحلت فردی از اهالی محل به خانه او رفته و کودکان و اهل خانه او را دلجویی کند. با دقت در سیره نبوی و علوی، می یابیم که حضرات معصومین علیهم السلام، نگاه خاصی به ایتام داشتهاند؛ مخصوصاً در روزهای ابتدایی از دست دادن عزیزان، این توجهات ان به ایشهمواره بیشتر بوده است.
هنگامیکه خبر شهادت جعفر بن ابی طالب را به رسول اکرم صلی الله علیه و آله دادند، حضرت خود به خانه جعفر رفت و دست نوازش بر سر فرزندان جعفر کشید. حضرت فرزندان جعفر را به مسجد برد؛ بر روی پاهای خود نشاند و به اهل خانه خود دستور داد تا سه روز برای آنان غذای لذیذ تهیه کنند. وقتی حضرت به خانه جعفر رفتند، از حاجات آنها سوال کرد، تا اگر کاری دارند برای آنان انجام پذیرد. (إبن سعد، 1410ق، ج خامسه2، ص11)
احترام به ایتام:
از آنجا که ممکن است بسیاری از ایتام، با خلأ عاطفی روبرو باشند، بدین سبب نیاز است تا جای خالی از دست رفته آنان به شیوههای گوناگون توسط مومنین تا حدودی جبران گردد. بنابراین بر مومنین است تا ایتام را اکرام کرده و نزدیکی عاطفی و احساسی با آنان برقرار سازند. پیامبر اکرم در این باره فرمودند:
« بهترین خانههاى شما نزد خدا آن است که در آن یتیمى گرامى داشته شود. » (ابن اشعث، بی تا، ص 167
کتابنامه:
ابن بابویه، محمد بن على(381ق)، الأمالی( للصدوق)،تهران،کتابچى، 1376 ش،چ ششم.
إبن سعد، محمد بن سعد بن منیع الهاشمی البصری (م 230)، الطبقات الکبرى، تحقیق محمد عبد القادر عطا، بیروت، دار الکتب العلمیة، ط الأولى، 1410/1990.
ابن اشعث، محمد بن محمد(قرن4)، الجعفریات( الأشعثیات)،تهران، مکتبه النینوی الحدیثه، چاپ اول، بی تا.
فجری، محمد مهدی، یتیم و یتیم نوازی در اسلام، نشریه مبلغان، آبان و آذر 1388، شماره 122.
کلینی، محمد بن یعقوب(329ق): الکافی، قم، دارالحدیث، 1429ق، چاپ: اول.
لیثى واسطى، على بن محمد(600ق)، عیون الحکم و المواعظ،مصحح: حسنى بیرجندى، حسین،قم، دارالحدیث، 1376ش، اول.
المتقی الهندی (975)، کنز العمال، تحقیق: بکری حیانی، بیروت، 1409 - 1989 م