«وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَ لاتَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَ کُنْتُمْ عَلَی شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ؛[1]
و همگان به ریسمان خداوند بیاویزید و پراکنده نکنید و نعمت های خداوند را بر خود فرا یاد آورید که دشمنان همدیگر بودید و خداوند دل های شما را الفت داد و به نعمت او با هم برادر شُدید و در لبه پرتگاهی از آتش بودید که شما را از آن رهانید؛ بدین گونه خداوند آیات خود را برای شما روشن می گوید. باشد که شما راهیاب گردید».
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳
کار و تلاش
روزى پیامبر صلى الله علیه و آله با اصحاب خود نشسته بودند. پیامبر جوان نیرومندى را دید که اول صبح مشغول کار و تلاش مى باشد. بعضى از حاضران گفتند: این شایسته تمجید و ستایش بود، اگر نیروى جوانى خود را در راه خدا به کار مى انداخت ؟ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: چنین نگویید، اگر این جوان کار مى کند تا نیازمندیهاى خود را تأمین کند و از دیگران بى نیاز گردد، در راه خدا گام برداشته و همچنین اگر به نفع پدر و مادر ناتوان و کودکان خردسالش کار کند و آنها را از مردم بى نیاز سازد، باز هم در راه خدا قدم برداشته است.
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳
مقاله ای که در پیش رو دارید در موضوع سیره پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) در دعوت به سوی حق است که با مطالعه آن دریافت می شود، بر خلاف پندار مغرضان، پیشرفت اسلام و موفقیت آن حضرت در گرو منطق قوی است نه چیز دیگر: بنابراین، آنان که می گویند رمز پیشرفت اسلام شمشیر و خشونت بوده، سخنی بی اساس و پنداری غرض ورزانه است. حال خواننده محترم را به مطالعه و دقت در محتوای آن فرا می خوانیم
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳
بشارت میلاد
خجسته سالروز طلوع خورشید هدایت، تبلور دُرّ دریای عصمت، تلألؤ نگین انگشتری امامت، شکوفایی گل بوستان احمد صلی الله علیه و آله ، ولادت صادق آل محمّد صلی الله علیه و آله بر تمام دوستداران معرفت و حقیقت مبارک باد.
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳
در طول تاریخ بشریت، کم تر انسانی وجود دارد که مانند پیامبراسلام تمام خصوصیات زندگی اش به طور واضح و روشن بیان و ثبت شده باشد.
خداوند متعال در قرآن کریم کتابی که خود حافظ اوست (1) و بدون هیچ تغییری تا قیامت باقی است با زیباترین عبارات و کامل ترین بیانات، آن حضرت را معرفی نموده و با عالی ترین صفات ستوده است.
خداوند متعال می فرماید: «انک لعلی خلق عظیم »; (2) ای پیامبر!
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳
روح آدمی که ودیعه ای الهی ، در کالبد خاکی او است پیوسته طالب رجوع بمبدء فیاص و خواستار بازگشت بمرکزیست که از آن برخاسته ، این طریق طولانی را پیموده و در اواسط راه ، بدین پیکر تعلق گرفته تا همراه و یاوری داشته باشد و در این مسیر ممتد از کمک معین و امداد مددکاری ، برخوردار گردد .
یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳
هدف از بعثت پیامبران ایجاد اخلاق حسنه و نیکو بود ، حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نیز به عنوان خاتم پیامبران مبعوث شد تا فضایل اخلاقی و خلقیات نیکو را تحقق بخشیده و رذایل اخلاقی را یادآور شود ، شک نیست یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اسلام ، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم آن حضرت با مردم بود.
یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳
از 22 خرداد 1388 تا 9دی این سال، فضای سیاسی کشور با یک دگرگونی نسبتاً گسترده روبهرو شد، اما حضور میلیونی مردم در 9دی فضا را بهکلی تغییر داد، تحلیل شما از چرایی این حادثه چیست؟
دربارهی چرایی این حادثه یک نکتهی خیلی ظریف وجود دارد که این مسئله از دید دشمنان مخفی مانده و آن توجه به نوع شناخت مردم جامعهی ما از دین است. مردم ایران دین را به تمام معنی از فرهنگ عاشورایی گرفتهاند، مردم ما میخواهند روش زندگی خود را مطابق روش و منش حسین علیهالسلام قرار دهند. هشت سال دفاع مقدس را هم با همین شیوه به دورانی پر از عزت و اقتدار و صلابت و شوکت تبدیل کردند. اصلاً درافتادن این مردم با نظام طاغوتی پهلوی نیز منبعث و ملهم از نهضت اباعبداللهالحسین علیهالسلام و برداشتی منطقی و قابل درک از حرکت آن بزرگوار بود. در قضایای مربوط به فتنه دشمنان ما از این رابطهی عمیق مردم ایران با اباعبدالله علیهالسلام غفلت کردند و دلدادگی و عشق مردم به آن حضرت را کوچک شمردند.
یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳
بصیرت با ویژگیهایی چون؛ زیرکی، یقین و باور قلبی و قدرت تمیز و تشخیص گره خورده و پیامد عملی آن باز شناختن خطا از ناثواب و راه از بیراهه میباشد. بصیرت به یک بیان، ویژگی و فضیلتی است که ماحصل فضایل و خصوصیات پسندیده دیگر است و به بیان دیگر نیرو و قوه ای است که در فرد صاحب فضیلت ایجاد میشود. شخص با بصیرت دارای قدرت تشخیص و تمیز بوده و در شرایط مختلف توانایی داوری و ارزیابی نظری و عملی دارد.
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳
حضور مردم ما در حماسهی 9دی چه ضرورتها و اهمیتی داشت؟
اگر بخواهیم مهمترین اصول و شاخصهای شکلگیری انقلاب اسلامی را ترسیم و تبیین کنیم، قطعاً یکی از آنها مکتب اسلام است و یکی حضور و مشارکت مردم و دیگری رهبری است. این سه رکن اجزای انکارناپذیر شکلگیری انقلاب اسلامی هستند. در تمام برههها و تمام گلوگاههای انقلاب، همین سه عنصر ترکیب شدند و در هم تنیدند و ظهور و بروز بیرونی داشتند. ظهور و بروز اسلام در حرکت مردم و در تصمیم رهبری بوده است و ظهور و بروز تصمیم رهبری نیز در حضور و مشارکت مردم بوده است. این سه رکن در وقوع انقلاب اسلامی و در تداوم آن و در عبور نظام از گردنههای سرنوشتساز همواره نقشی اساسی داشتهاند.
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳
گفتاری از دکتر حسن خجسته
تحولات چندین سالهی جمهوری اسلامی، بهویژه اتفاقات دورههای اخیر را از هر سو و با هر زاویهای که تحلیل کنیم، نمیتوانیم نقش رسانههای خارجی را در این رخدادها نادیده بگیریم. این نقشآفرینیها بهخصوص با پیشرفت فناوریهای رسانهای، اَشکال جدیدی به خود گرفت تا جایی که در جریان حوادث سال 88، تنها 70 شبکهی تلویزیونی فارسیزبان علیه جمهوری اسلامی فعالیت میکردند که این تعداد، هماکنون به حدود 110 شبکه رسیده است. اما جریان رسانهای خارج از ایران در چه بستری متولد شد؟ چگونه رشد کرد؟ چه نقشی در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران ایفا کرد؟ و مهمتر از همهی اینها برنامهی این جریان برای آینده چیست؟
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳
گفتوگو با قائممقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، آقای آبخضر درباره توصیههای رهبر انقلاب درباره نه دی
جنابعالی از دستاندرکاران برگزاری مراسم نهم دیماه سال 1388 بودید. یکی از سئوالاتی که در اذهان بسیاری وجود دارد، این است که چگونه این مراسم را برنامهریزی کردید؟ آیا این حضور گستردهی مردم را پیشبینی کرده بودید؟
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳
یکی از راههای فتنه جویی، دنبال کردنِ متونی است که این قابلیت را دارند که معنای غلطی از آن ها فهمیده شود؛ سپس شاهدی برای آن معنای غلط پیدا می کنند و مدّعی می شوند که حرف ما همان حرف قرآن است و آن را به خورد مردم میدهند.
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳
برای بررسی دقیق راه های رویارویی با فتنه ها ازدیدگاه امام علی (علیه السلام) ، وظایف سه رکن جامعه ، یعنی رهبری (حکومت) ، خواص ، و مردم را جداگانه بیان می کنیم.
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳
بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار جمع کثیرى از سپاهیان و بسیجیان در مشهد، 10/6/78
امنیت سیاسى معنایش این است که تفکرات و معارف سیاسى در جامعه، معارف واضح و دور از نفاق و دوگونهگویى و دوگونهاندیشى باشد. معنایش این است که کسانى که متصدى بیان مسائل سیاسى براى مردم هستند،نسبت به مردم امانت بهخرج دهند.
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳
اصل اساسی تمام فتنهها
فرزندم! از خودخواهی و خودبینی به درآی که این ارث شیطان است که به واسطه خودبینی و خودخواهی از امر خدای تعالی به خضوع برای ولی و صفی او- جلّ و علا- سر باز زد و بدان که تمام گرفتاریهای بنیآدم از این ارث شیطانی است که اصل اصول فتنه است؛ و شاید آیه شریفه وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یکُونَ الدِّینُ لِلَّه، در بعض مراحل آن، اشاره به جهاد اکبر و مقاتله با ریشه فتنه که شیطان بزرگ و جنود آن که در تمام اعماق قلوب انسانها شاخه و ریشه دارد، باشد و هرکس برای رفع فتنه از درون و برون خویش باید مجاهده نماید و این جهاد است که اگر به پیروزی رسید، همه چیز و همه کس اصلاح میشود.1
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳