آرشیو مقالات

شامل

بایگانی رویکردهای مسجد 1394

تیر (1)

بایگانی رویکردهای مسجد 1393

بهمن (1)

بایگانی رویکردهای مسجد 1391

اسفند (39)
بهمن (13)
دی (4)
آذر (3)

 

 

 

مساجد تهران چقدر در پیروزی انقلاب نقش داشتند؟

مساجد در دوران نهضت عظیم امام خمینی (ره) توانستند جایگاهی برتر همچون صدر اسلام بیایند. مساجد جلیلی، لرزاده، هدایت، قبا و مساجد بازار تهران هر یک در منطقه خود مرکز فعالیت های انقلابی بودند. چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲

 

 

 

مسجد و سبک زندگی

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

ویژگی‌های مدیریت فرهنگی در مساجد

چکیده مسجد پایگاه و کانون فعالیت‌های متعددی است؛ ازجمله فعالیت‌های آموزشی، سیاسی، علمی، نظامی، ورزشی، اقتصادی، فرهنگی. فعالیت‌های فرهنگی در هر نهادی متفاوت با نهادهای دیگر است؛ برای مثال فعالیت فرهنگی در مسجد، متناسب با این مرکز، پیشینه‌ی دینی دارد و درجهت تربیت و هدایت افراد گام برمی‌دارد. کانون زمانی موفق است که مدیری خوب داشته باشد؛ مدیر باید بتواند فعالیت‌های مسجد را مدیریت کند. در قرآن، ۲۶ آیه پیرامون مسجد و ۲ آیه درباره‌ی مسجد آمده است که از مجموع آن‌ها درمی‌یابیم که مدیریت مسجد ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد دارد. مقاله‌ی حاضر مدیریت فرهنگی مسجد را بررسی می‌کند که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مسجد است. دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

مسجد جایگاه اصلی آموزش اسلامی

چکیده مسجدالنبی درواقع کهن‌ترین دانشگاه اسلامی و پایگاه اساسی‌ترین تعلیمات در تاریخ آموزش اسلامی بوده است. نشر دعوت اسلامی بزرگ‌ترین نقش و مهم‌ترین تأثیر را در ایجاد نهضت علمی و آموزشی در جامعه‌ی عرب داشت. مسجد تا پایان سده‌ی اول هجری کارکردهای فراوانی داشت. در آغاز قرن دوم هجری، برای درک معانی آیات قرآن، زبان عربی در مساجد نوبنیاد سرزمین‌های فتح‌شده آموزش داده می‌شد. در عصر خلفای نخستین و در دوره‌ی حکومت امویان، در مساجد بزرگ علاوه‌بر مسائل دینی مسائل علمی نیز مطرح می‌شد. ازاین‌رو، مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد جامع بصره، مسجد جامع کوفه و... از مراکز مشهور آموزش در آن دوره بودند. فاصله‌ی زمانی بین سده‌ی دوم تا پایان سده‌ی سوم عصر فعالیت آموزشی این دانشگاه‌های عمومی بوده است. خلفای نخست عباسی نیز به آموزش در مساجد توجه خاصی داشتند؛ برای نمونه منصور عباسی جامع منصور را در بغداد بنیان نهاد. همچنین، جامع اموی دمشق به دستور ولیدبن‌عبدالملک بنا گردید. در مصر، جامع ابن‌طولون در شهر قطائع و جامع‌الازهر مراکز مهم آموزشی جهان اسلام بودند. با آنکه مدرسه در قرن چهارم هجری به‌وجود آمد و آموزش به آنجا منتقل شد، اما همچنان مساجد نقش آموزشی خود را حفظ کردند. دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲

 

 

بایگانی مقالات