آرشیو مقالات

شامل

بایگانی سایر مقالات 1394

تیر (1)

بایگانی سایر مقالات 1393

آبان (1)

بایگانی سایر مقالات 1391

اسفند (16)
بهمن (5)
آبان (1)

عوامل همگرایی جهان اسلام

همگرایی مشترک جهان اسلام به عامل‌های متعدد درونی و برونی وابسته است. اصل‌های همیشه مشترک مسلمانان از عامل‌های اصلی همگرایی جهان اسلام است؛ مانند اصل بنیادی توحید، نبوت و قرآن کریم. شاید بتوان گفت بیشتر عامل‌هایی که در همگرایی مذهب‌های اسلامی نقش دارد، مستقیم یا غیرمستقیم، در بعدهای گسترده و جهانی دین اسلام ریشه دارد. در وضعیت کنونی، وظیفه‌ی مهم متفکران اسلامی، عالمان و نخبگان مرکزهای مهم دینی و دانشگاهی شیعه و سنی و نیز حزب‌ها و تشکل‌های اسلامی آن است که با آسیب‌شناسی عامل‌های هم‌اندیشی بیش از هر چیز افکار عمومی ملت‌های اسلامی را به‌سمت عدالت‌طلبی، اسلام‌خواهی و وحدت امت اسلامی جهت‌دهی کنند. در این نوشتار، عامل‌های اساسی همگرایی را ذکر می‌کنیم و به چگونگی دلالت این عامل‌ها بر همگرایی می‌پردازیم؛ عامل‌هایی همچون یکتاانگاری، دین و شریعت اسلام ناب، اصل وجود کتاب مقدس، شخصیت جهانی پیامبراسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله). کوشیده‌ام، در ادامه‌ی شرح هر عامل راهکاریی، برای تقویت بیشتر همان عامل یا رفع موانعش، بیان شود. همچنین، در بخشی از این مقاله به ریشه‌های واگرایی و تفرقه‌های مسلمانان اشاره خواهیم کرد. درپایان نیز نگاهی بسیار کوتاه به نتیجه‌های همگرایی می‌کنیم که خود مقاله‌ای مستقل می‌طلبد. کلیدواژه‌ها: همگرایی، همبستگی، جهان اسلام، امت واحد، تقریب مذاهب اسلامی، برادری، الفت. شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱

 

راهکارهای قرآنی اتحاد امت

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱

 

حجاب،حق زنان

هیچ مکتب اجتماعیبدون شریعت نیست و البته شریعت نیز بدون مکتب معنا ندارد. شعائر به‌منزله‌ی شاخ‌وبرگی هستند کهدر مکاتبریشه دارند و حقانیت هر شریعتی به‌میزانحقانیت مکتبی است که از آن برمی‌آید. مکتب امری اعتقادی و شریعت سویه‌ی اجرایی آن است. در این نوشتار یکی از شعائر مکتب اسلامرا بررسی خواهیم کرد. شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱

 

تعلیم‌وتربیت

نوآوری در همه‌ی ابعادش با تفکر و هم‌اندیشی همراه است و شکوفایی ثمره‌ی چنین اندیشه‌ای است. یکی از ابعاد نوآوری و شکوفایی، تعلیم‌وتربیت در مسجد است که در نوشتار حاضر به آن می‌پردازیم. بعد از شناسایی مفهوم نوآوری و شکوفایی در لغت و اصطلاح، آیات و روایاتی را ذکر می‌کنیم که به این مفهوم اشاره می‌کند. در ادامه به ابعاد نوآوری و شکوفایی اشاره می‌کنیم؛ و همچنین به نقش محوری مسجد در تعلیم‌وتربیت، متحول‌کردن افراد جامعه، سوق‌دادن آن‌ها به‌سوی نوآوری و شکوفایی، راهکارهای عملی در این زمینه و پیش‌نیازهای آن نگاهی می‌اندازیم. در قسمت پایانی، نوآوری درراستای شکوفایی تعلیم‌وتربیت در مسجد را آسیب‌شناسی می‌کنیم. کلیدواژه‌ها: نوآوری، شکوفایی، مسجد، تعلیم، تربیت شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱

 

رابطه‌ی اخلاق دینی و انسجام در حدیث امامان معصوم (علیهم‌السلام)

در این مقاله با بررسی «رابطه‌ی اخلاق دینی و انسجام اسلامی» می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم: آیا اخلاق دینی مبتنی بر انسجام اسلامی است؟ درخاتمه، این فرضیه را اثبات می‌کنیم. پنج شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱

 

بایگانی مقالات