ایران، از جمله کشورهاى زلزلهخیز در جهان بهشمار مىرود. با وجود این
واقعیت متأسفانه بخشى عظیم از مساجد کشور براساس ضوابط فنى استوار
نیستند. ایندرحالىاست کهساختمان مساجد یک سرمایه، هویت و فرهنگ
ملى و مذهبى در کشور باید محسوب شود. استحکام و مقاومسازى
ساخت و سازها در کشور باید در برنامهریزى و سیاستگذارىهاى کلان
مسؤولان اجرایى از اولویتى ویژه برخوردار باشد. بعد از زلزله بم و فجایعى
که براى مردم این منطقه پیش آمد، مجددا بحث مقاومسازى سخن روز
همه مسؤولان و حتى مردم شد و تعمیر، مرمت و مقاومسازى
ساختمانهاى قدیمى را مدنظر دارند، ولى نکتهى نگران کننده این است که
متأسفانه حتى بعد از وقوع زلزلههاى اخیر، همچنان ساختمانهاى
خصوصى، عمومى، آموزشى، و دولتى در حال احداث است که کلیه ضوابط
محاسباتى براى مقاومسازى در برابر زلزله بهطور اصولى و صحیح اجرا
نمىشود. به هرحال مسئله مقاومسازى در هر دو زمینه یاد شده
(چه ساختمانهاى قدیم یا بافتهاى فرسوده و چه ساختمانهاى جدید
و نوساز) مطرح است. در این میان ساختمانهاى عمومى از اولویت
و اهمیت بیشترى برخوردار است، چون در گروه ساختمانهاى درجه یک
بوده و تعداد کار بر آنها چشمگیر است. ساختمان مساجد علاوه بر درجه
اهمیت به لحاظ عمومى بودن با توجه به معیارها و ارزشهاى دینى
و مذهبى که دارند، در درجه بالایى از اهمیت قرار داشته و در بحث
مقاومسازى جایگاهى ویژه دارند.
رویکرد این مقاله بهینهسازى لرزهاى و راهکارهاى ایمنسازى
ساختمان مساجد کشور است.
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
.
معمارى تنها زمانى معمارى اسلامى محسوب مىشود که تزئینات مهم
و معنىدارى را نشان دهد.
اولین اصل در برخورد با معمارى اسلامى و تزئیناتش دور ماندن از
نگرشهاى معمولى درباره تزئین و تا حدى دور شدن از تعاریف معمولى
معمارى است.
ابعاد دیگرى در درک اسلامى نگرش منصفانه به نظم خلق شده
که شامل چشمانداز خدا محور است همان خلقت با یک خالق است.
ابنعربى تعلیم داد که بدون الگو هیچ معنىاى وجود ندارد.
بنابراین نظام هستى، الگو مىباشد و بدین وسیله تمامیت دارد
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱