امام خمینی پس از سال ها دوری و تبعید به کشور بازگشت. ایران اسلامی شاهد بزرگترین و تاریخی ترین استقبال بود. حضور میلیونی مردم که صف مستقبلین را از فرودگاه تهران تا بهشت زهرا(س) امتداد داده بود، حاکی از عشق و علاقه بی نظیر آنها به رهبر خویش بود.
حضرت امام به هنگام خروج از فرانسه با ارسال پیامی خطاب به مردم فرانسه، ضمن اظهار تشکر از آنها خداحافظی کردند.
یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
روزی که امام خمینی(ره) از سربازان در گهوارهاش سخن میگفت، کسی فکرش را نمیکرد زمانی فرا برسد که این نوزادان قنداق پیچ شده، نبض تحولات کشور را در دست بگیرند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تن و جان خود از نظام اسلامیشان دفاع کنند.
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
آنچه در این تحقیق مورد نظر ماست، بررسی نقش مساجد در تحولات انقلاب اسلامی در طول سالهای 1342 تا 1365 و بازتاب انقلاب اسلامی در منطقه است.
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
تحقق انقلاب ایران در سال (1979 م/ 1357 ش) از تحوّلات شگرف محسوب می شود. وقوع این حادثه در سال های پایانی قرن بیستم، بسیاری از نظریه پردازان انقلاب را شگفت زده کرد. اکنون علی رغم گذشت دو دهه، هنوز بسیاری از ابعاد آن برای مردم جهان و حتی مسلمانان این مرز و بوم ناشناخته است. آثاری را که درباره این رخداد مهم نگاشته شده است می توان در یک نگرش کلی به دو دسته تقسیم کرد:
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
«از صدر اسلام به بعد پیوسته هرگونه حرکتی از مسجد سرچشمه گرفته است. این مسجد بوده است که نیروی متحد، ضد کفّار و مشرک را پدید آورد.»«امام خمینی»
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
آنچه باعث توجه تحلیلگران امور اجتماعی - سیاسی به انقلاب شد، نقش باورهای دینی، نهادها و نیروهای مذهبی در آفرینش آن بود. دراینمیان، نقش نیروهای مذهبی، مساجد و روحانیان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا دربرابر وضع ناگوار جامعه حاضر به سکوت نشدند و برای بیداری و آگاهساختن مردم همهی تلاش خود را کردند. مردم برای انجام فرایض دینی به مسجد میآمدند و روحانیان از این مکان برای ارتباط مستقیم با آنها استفاده کردند. آنها در کنار بیان مسائل دینی و معنوی، مسائل اجتماعی،سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را به مردم گوشزد میکردند. بنابراین، طولی نکشید که مساجد به پایگاهی برای فعالیت علیه رژیم تبدیل شدند.
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
مدتی است که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت نوآوری تأکید میکنند، بهدلیل «اجتنابناپذیربودن تحولات در جوامع بشری»[1].درنتیجه، ایشان «مدیریت تحولات در کشور»[2] را ضروری دانستهاند و فرمودهاند: «با توقف در گذشته و نفی نوآوری نمیتوان به جایی رسید... بنابراین تنها راه صحیح بازگذاشتن راه نوآوری، آزادفکری و آزاداندیشی و مدیرت این راه تحولآفرین است»[3]. ایشان یکی از سالها را نیز سال نوآوری و شکوفایی نامیدند که ضرورت این مسئله را در این برهه از ایران معاصر نشان میدهد.
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
مسجد، نه فقط در زمان ما و نه فقط در کشور عزیز اسلامی ما، بلکه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضتها و حرکتهای اسلامی بزرگی شده است. مثلاً قیام مردم کشورهای شمال آفریقا که مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر کشورهایی که سالها در زیر سلطهی نظامی استعمار فرانسویها بودند - از مساجد شروع شد، که به پیروزی هم رسید و کشورها استقلال پیدا کردند. انقلاب در این کشورها هم، آن روزی رو به شکست رفت و دوباره ملّتها استقلال خودشان را از دست دادند که رابطهی خود را با مساجد و با دین و ایمانِ مساجد قطع کردند.
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
صورتبندی پدیدههایی که پیرامون ما رخ میدهد، گاه بهآسانی امکانپذیر است و گاه، بهعلت پیچیدگی و چندعلتیبودن پدیده، دشوار است. بههرحال، باید با نگاهی دقیق لایههای مختلف پدیده را کاوش کرد تا لایههای مبهم پدیدار پیچیده روشن شود. پدیدههای فرهنگی- سیاسی معمولاً چنین خصیصهای دارند. انقلاب اسلامی ایران یکی از دشوارترین و درعینحال سادهترین این پدیدههاست. سادگی آن وقوع انقلابی مردمی است علیه نظام سیاسی حاکم که دو خصلت استبدادزدگی و استعماریبودن در جان آن ریشه دوانده بود. اما پیچیدگی پدیده بهجهت ساختار انقلاب، عوامل ایجادکننده و ریشههای آن است. نظریههای فراوانی دربارهی چگونگی وقوع انقلاب ایران داده شده است، از نظریههای ارزشگرا گرفته تا ساختارگرا، از ایدههای اقتصادی و شبهمارکسیستی گرفته تا نگرشهای ایدهآلیستی و ... .
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳