سه شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۹
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۸۵۸۷
گزارشگر : ۶۹۱
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:

مصادیق و ابعاد تکریم و تعظیم مساجد

حجت الاسلام یاسینی با بیان اینکه تکریم مسجد دو جنبه دارد، گفت: یک بُعد تکریم، ظاهری و مادی‌ست، ولی دیگری جنبه باطنی و معنوی دارد.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ چند سالی است که دهه‌ی آخرِ ماه مبارک شعبان به عنوان «دهه تکریم و تعظیم مساجد» نامگذاری شده است. در این ایام میهمانان خانه‌های خدا به صورت خودجوش، به غبار روبی و تکریم مساجد می‌پردازند. البته تکریم مساجد ابعاد دیگری هم دارد. به عنوان مثال؛ تکریم نمازگزاران، فعال نمودن مسجد برای حضور و رفع حوائج مردم، خود از نمونه‌های تکریم مساجد است. در همین باب، ابعاد و مصادیق تکریم مساجد، گفت‌وگویی با حجت الاسلام و المسلمین «سید سعید یاسینی» امام جماعت مسجد جامع امام خمینی(رحمت الله علیه) پیشوا انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
 
تکریم مسجد از منظر قرآن

حجت الاسلام و المسلمین سید سعید یاسینی ضمن تبریک ایام دهه آخر ماه شعبان المعظم گفت: تکریم و تعظیم مساجد از جهات مختلف قابل توجه و بررسی است که مهمترین آن از نگاه قرآن کریم و روایات حضرات معصومین علیهم‌السلام به مسئله تکریم مسجد و جایگاه والای آن است.

 

وی افزود: خداوند متعال در آیات مختلف به جایگاه ویژه‌ی مسجد تاکید نموده و نکات و تذکراتی را برای توجه به آن بیان فرموده است. یکی از این آیات شریفه، آیه‌ی هجدهم سوره جنّ است. خداوند در این آیه می‌فرماید؛«وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا». اینکه پروردگار ما در این آیه مساجد را به عنوان محل ذکر خداوند و محل توجه به ذات مقدس خود، معرفی می‌نماید و تاکید می‌ورزد؛ در این مکان غیر از خدا کسی را یاد نکنید و در کنار نام با عظمتش دیگری را نخوانید، از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت در معرفی مسجد و جایگاه والای آن است.

 

لیاقت و توفیق آبادانی مساجد
 
امام جماعت مسجد جامع امام خمینی(ره) پیشوا در ادامه گفت: خداوند متعال جل جلاله، در آیه‌ی شریفه دیگری که بسیار معروف است، می‌فرماید؛ «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ»، در این آیه خدای بزرگ می‌فرماید که فقط انسان‌هایی که به خدا و قیامتش ایمان دارند و فقط از ذات اقدس او می‌هراسند، موفق به عمران و آبادانی مساجد می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: اینکه خدای بزرگ تاکید دارد که فقط و فقط انسان‌های مومن و متّقی ظرفیت و لیاقت آبادانی مساجد را پیدا می‌کنند، نشان از جایگاه بی‌نظیر و با اهمیت مسجد و تکریم آن در نزد خداوند دارد.

 

مصادیق تکریم ظاهری مساجد
 
حجت الاسلام یاسینی با بیان اینکه تکریم مسجد دو جنبه دارد، گفت: یک بُعد تکریم، ظاهری و مادی‌ست، ولی دیگری جنبه باطنی و معنوی دارد. 

 

وی افزود: جنبه ظاهری و فیزیکی به پاکی و مرتب بودن مسجد مربوط می‌شود. در تکریم ظاهری مسجد، بایستی از آرایه‌های چشم نواز استفاده شود. ظاهر و معماری آن جذاب و درخور اهمیت آن نزد خدا باشد. در معماری خانه‌های خدا باید در نظر داشت که ساختار، نما و بنای آن با عناصر معماری منازل، اماکن تجاری و سایر بناها متفاوت باشد. رعایت این مورد به خودی خود از مصادیق تکریم مسجد است. 

 

امام جماعت مسجد جامع امام خمینی(ره) پیشوا در ادامه گفت: نظافت، پاکیزگی و مرتب بودن شبستان، صحن و سرای مسجد نیز از دیگر مصادیق تکریم ظاهری مسجد است. با این جایگاه رفیع مسجد، دست‌اندرکاران و کارگزاران مسجد بایستی تلاش کنند که این خانه‌ی خدا، مرکز ذکر و تجمع مومنین را به فضایی معطر، زیبا، تمیز و فضایی که حضور در آن برای مومنین دلنواز و مسرت بخش باشد، تبدیل نمایند.

 

اهمیت تکریم معنوی مساجد
 
وی با بیان اینکه جنبه دیگر تکریم مسجد، جنبه‌ی معنوی آن است، گفت: از آنجا که مسجد محل ذکر خدا و توجه به ذات اقدس پروردگار و پایگاه همه کارهای نیک است، این جنبه از تکریم مسجد، اهمیت بالاتری پیدا می‌کند. لذا، کسانی که در بیوت الهی حضور پیدا می‌کنند، تمام هم و غم‌شان ذکر پروردگار، نیایش‌، عبادت و خشوع و خضوع در برابر ذات اقدس الهی باشد. لذا، بایستی در خانه خدا از مسائل مادی صحبت نشود.

 

حجت الاسلام یاسینی در ادامه گفت: این نکته حائز اهمیت این است که، در کنار تکریم ظاهری، تکریم معنوی مساجد مورد توجه قرار گیرد. لازم است این فضا را، فضایی با خلوص، با توجه و پاک برای عبادت ذات اقدس پروردگار و ذکر او قرار دهیم.

 

امام جماعت مسجد جامع امام خمینی(ره) پیشوا در پایان گفت: دهه تکریم مساجد، مقدمه‌ای برای پاکسازی و ورود به ماه مبارک رمضان در مساجد است. امید است که ما ائمه جماعات و سایر کارگزاران و خادمان مساجد، در کنار نمازگزاران و میهمانان خانه‌های خدا در این ماه، با حضور پررنگ و خالصانه خود، به آن تکریم والا و معنویِ مسجد دست یابیم. انشاالله همه این توفیق را پیدا کنیم که در ماه مبارک رمضان بیش از پیش برای انجام امور عبادی خود در مساجد حاضر شویم.
 
https://pajhoh.masjed.ir/u/1cxV

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید