شنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۸۵۸۲
گزارشگر : ۶۹۱
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه:

اولویت ما برقراری مساجد است

حجت‌الاسلام و المسلین حسین محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی این هفته‌ی تهران گفت: اولویت اصلی مرکز رسیدگی به امور مساجد، برقراری مساجد است.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ «دهه‌ی تکریم و تعظیم مساجد» امسال از شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ لغایت دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ مصادف با دهه‌ی آخر شعبان المعظّم ۱۴۴۵ هجری قمری، در مساجد استان تهران برای ورود به بهار قرآن، ماه مبارک رمضان، برگزار می‌شود. به همین مناسبت، حجت‌الاسلام و المسلین حسین محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، بر سبیل سالهای اخیر، به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی این هفته‌ی تهران سخنرانی نمود.
 
امروز امید دشمنان نامید شد
 
 در این روز که مصادف شده بود با انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام محمدابراهیم گفت: امروز ۱۱ اسفند، روز حماسه سازی مردم ایران، روز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را به هموطنانم تبریک عرض می‌نمایم. روزی که مردم عزیز ایران برگ زرینی را در کتاب تاریخ پرافتخار  انقلاب اسلامی ایران ثبت خواهند کرد. انشاالله با مشارکت بالای مردم ایران، امیدهای دشمنان به یأس و ناامیدی تبدیل و همچنین زمینه پیشرفت کشور فراهم شود.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه‌ی پایانی ماه مبارک شعبان و «دهه‌ی تکریم و تعظیم مساجد»گفت؛ این ایام را به ائمه‌ی محترم جماعات، این ستارگان محراب و مجاهدان در سنگر مساجد تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. همچنین به سایر کارگزاران مساجد، اعضای محترم هیئات امناء، مسئولین، اعضای محترم پایگاه‌های بسیج برادران و خواهران و خدام گرامی تبریک عرض می‌کنم.
 
ماه مبارک رمضان، ماه انس بیشتر با قرآن  
 
وی افزود: در این سالیان اخیر، سنت حسنه‌ای برقرار شده، که طبق آن، دهه‌‌ی آخر ماه شعبان که مشرف به ماه مبارک رمضان است، «دهه‌ی تکریم و تعظیم مساجد» نامگذاری شده است.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: در این ایام، مساجد برای حضور پرشور و استفاده معنویِ خانواده‌های گرامی، مخصوصاً جوانان و نوجوانان در ماه مبارک رمضان مهیا می‌شوند. در ماه مبارک رمضان، مسلمانان برای انس بیشتر با قرآن و نزدیک شدن و تقرب به حضرت حق در مساجد حضور پیدا می‌کنند. 
 
مسجد برقرار، مطالبه چندساله رهبر انقلاب است
 
وی افزود: امسال دهه‌ی تکریم و تعظیم مساجد با شعار «مسجد همیشه برقرار» آغاز می‌شود. طبق این شعار، اولویت اول مرکز رسیدگی به امور مساجد «مسجد برقرار» است. موضوعی که سال‌هاست رهبر فرزانه‌ی انقلاب اسلامی ایران از همه کارگزاران مساجد و دستگاه‌های مختلف مطالبه دارند. ایشان در دیدار ائمه جماعات در سال ۹۵ تاکید فرمودند که؛ مسجد بایستی برقرار باشد. یعنی درب مساجد در اوقات صلات باید باز باشد. اینطور نباشد که وقتی نماز جماعت اقامه شد، درب مسجد را ببندند. بلکه درب مسجد بایستی از اذان صبح تا طلوع آفتاب، از قبل از اذان ظهر تا یکی دو ساعت بعد از نماز عشاء، یکسره باید باز باشد. مسجد باید محل رفت و آمد دائمی مردم به مسجد باشد. 
 
 حجت‌الاسلام و المسلین حسین محمد ابراهیم در ادامه گفت: رهبر انقلاب این مطالبه را بارها در جلسات عمومی و خصوصی پیگیری و بر تحقق آن تاکید فرمودند. بر طبق فرمایش ایشان، مرکز رسیدگی به امور مساجد طرحی را با عنوان «مسجد برقرار» تدوین و اجرایی کرد که بر اساس آن، مساجد در سطوح مختلفی برقرار و محل مراجعه اقشار مردم شوند.

 

وی افزود: امید است که اهالی مسجد، ائمه محترم جماعات، اعضای محترم هیئات امنا و پایگاه‌های بسیج، خدام گرامی، نمازگزاران مخصوصاً جوانان و نوجوانان در کنار هم مساجد را برقرار کنند. در همین راستا شیوه نامه‌ای برای برقراری مساجد تنظیم و به آنها ارائه می‌شود. البته، مسجد برقرار سطوحی دارد که کمترین سطحش آن است که درب مسجد باز باشد. بالاترین سطحش هم آن است که مسجد برای طول روز برنامه‌ریزی داشته باشد. 
 
 وی تصریح کرد: در این سطح، برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، تبیینی و خدمات اجتماعی بایستی ارائه شوند. 
 
حجت الاسلام محمدابرهیم در ادامه گفت: همچنین مساجد بایستی تبدیل به پایگاه‎های قرآنی شوند. «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» یعنی؛ مسجد در طول روز برای مخاطبانِ مختلف، برنامه‌های آموزشِ حفظ قرآن، روخوانی، تجوید، تدبر در آیات و تفسیر قرآن داشته باشد. در حدیثی از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله داریم: «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند.» اولویت اول مسجد قرآن است. 
 
 حجت الاسلام محمدابراهیم در ادامه افزود: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم به حدی در ساخت مسجد خود را به زحمت می‌انداخت و خشتها را بر دوش می‌کشید که اصحاب متأثر می شدند و از ایشان تقاضا می‌کردند که فقط ناظر امور باشند، اما آن حضرت نمی‌پذیرفت و در حین کار، همراه با صحابه تکرار می‌کردند: «قدافلح من یعمر المساجداً و یقرأ القرآن قائماً و قاعداً ؛ رستگار است کسی که مسجد بنا کند و در آن نشسته و ایستاده قرآن بخواند». مسجد برای تلاوت قرآن آموزش قرآن تاسیس شده است. یکی از کارکردهای مهم مسجد آموزش قرآن است. مسجد بدون پایگاه قرآنی، مخصوصاً برای جوانان و نوجوانان، مسجد طراز نیست! 

 

فردای انتخابات

 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با اشاره به فرارسیدن بهار قرآن و لزوم آماده شدن برای ورود به آن گفت: هر روز دهه‌ی تکریم، یک عنوان دارد. روز اول؛ ‌شنبه ۲۱ شعبان، مصادف با ۱۲ اسفند، روز «مسجـد، محور اتحاد ملی» است. انشاالله بعد از یازدهم اسفند که امروز باشد، با حضور حماسی مردم پای صندوق های رأی مخصوصاً در مساجد انسجام و وحدت ملی بار دیگر رقم می‌خورد.
 
 مسجد پایگاه جهاد تبیین است 
 
 وی افزود: روز دوم؛ یکشنبه ۲۲ شعبان مصادف با ۱۳ اسفند روز «مسجد، جبهه جهاد تبیین» است. یکی از کارکردهای اصلی مسجد «جهاد تبیین» است. در مسجد بایستی تبیین و روشنگری صورت گیرد. آموزه‌های اسلام عزیز، معارف دین، معارف قرآن، احکام شرع مقدس و همچنین دستاوردهای انقلاب اسلامی بایستی در مساجد تبیین شوند. مسجد سنگر اصلی جهاد تبیین است.
 
 وی افزود: روز سوم؛ دوشنبه ۲۳ شعبان مصادف با ۱۴ اسفند، روز «مسجد پایگاه احسان و نیکوکاری» است. در حقیقت، یکی از کارکردهای مسجد ارائه خدمات اجتماعی است. شایسته است نیازمندانِ محله‌ها توسط خیرین مسجدی مورد حمایت قرار گیرند و محل رفع و رجوع نیاز آنها مسجد باشد. مسجد باید محور ارائه‌ی خدمات نیکوکاری باشد. هر مسجدی بایستی مرکز نیکوکاری و صندوق قرض الحسنه داشته باشند. زیرا که؛ یکی از چیزهایی که باعث برقراری مسجد می‌شود، ارائه‌ی خدمات اجتماعی‌ست.
 
 رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه، روز چهارم؛ سه شنبه ۲۴ شعبان مصادف با ۱۵ اسفند، روز  «مسجد و ترویج فرهنگ درختکاری» است، گفت: یکی از کارکردهای مسجد تمدن سازی است. ترویج کارهای خیری که در جامعه باید جاری شود. حفظ محیط زیست یکی از مصادیق تمدن سازی است.
 
نشاط مسجد درگرو حضور بانوان
 
وی افزود: روز پنجم؛ چهارشنبه ۲۵ شعبان مصادف با ۱۶ اسفند، روز «مسجد برقرار و پر نشاط» است. من ضمن تشکر از زحمات و مجاهدت های ائمه جماعات باید عرض کنم؛ ما ائمه‌ی جماعاتی داریم که سال‌های متمادی هر سه وعده نماز صبح، ظهر و مغرب در مسجد حضور پیدا می‌کنند و برنامه‌های فرهنگی متعدد در مسجد جاری می نمایند. با حضور خود، مسجدی پرنشاط، فعال و برقرار دارند.
 
 وی افزود: پایگاه‌های بسیج خواهران نقش بسیار موثری در برقراری و نشاط مساجد دارند. در واقع، مسجد برقرار بدون پایگاه بسیج خواهران ممکن نیست.
 
 مسجد شهید پرور و انسان ساز است
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه؛ روز ششم؛ پنج شنبه ۲۶ شعبان مصادف با ۱۷ اسفند، روز «مسجد، مروّج فرهنگ مقـاومت، ایثـار و شهـادت» است، گفت: در این روز، با تجلیل از خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران، فرهنگ شهادت را و ایثارگری را قدر می‌نهیم. مسجد محل تربیت شهداست. در تحقیقاتی که انجام شده، از میان شهدای دوران ۸ ساله دفاع مقدس، ۹۸ درصد تربیت یافته مساجد بودند. مسجد شهید پرور و انسان ساز است. کسی که در مسجد حضور پیدا کند و از برنامه‌های معنوی مسجد بهره ‌برد، به درجات متعالی می‌رسد. مسجد حتماً در خودسازی و جامعه پردازی نقشی اساسی دارد. از همین رو در تمدنسازی نیز نقش بی‌بدیلی خوتهد داشت. لذا، مسئولین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، بایستی توجه بیشتری به مسجد داشته باشند و در پشتیبانی از مساجد نقش خود را به خوبی ایفا کنند. باید این را بدانیم؛ تمدن نوین اسلامی بدون نقش آفرینی مسجد غیر قابل دسترسی است.
 
 حجت الاسلام محمدابراهیم در ادمه گفت: روز هفتم؛ جمعه؛ ۲۷ شعبان مصادف با ۱۸ اسفند روز «مسجد، میعادگاه منتظران؛ نماز جمعه تجلّی انتظار» است. در این روز با برگزاری دعای ندبه و سخنرانی‌ پیرامون مهدویت، منتظران وجود مبارک حضرت مهدی، صلوات الله و سلامه علیه، انتظار خود را به وجود مبارک ایشان نشان خواهیم داد.
 
 وی افزود: روز هشتم؛ ‌شنبه؛ ۲۸ شعبان مصادف با ۱۹ اسفند، روز «مسجد، کانون همدلی نوجوانان» و روز نهم؛ یکشنبه ۲۹ شعبان، مصادف با ۲۰ اسفند، روز «مسجد، پایگاه تعالی جوان مومن انقلابی» است. در برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد، اولویت‌، توجه ویژه به نوجوانان است. الحمدالله در ایام اعتکاف، حضور دانش‌آموزان در این آئین معنوی در مساجد، نسبت به سال گذشته، سه برابر افزایش داشت. حتماً حضور نوجوانان و جوانان در مساجد، می‌تواند در تعالی آنها بسیار موثر باشد. 
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان گفت: روز پایانی «دهه تکریم و تعظیم مساجد»؛ دوشنبه ۳۰ شعبان، مصادف با ۲۱ اسفند، روز «مسجـد، کانون نیایش و معنویت» است. امیدواریم خداوند تبارک و تعالی به همه ما توفیق خدمتگزاری به بیوت الرحمن عنایت فرماید. امیدواریم با حضور حداکثری در مساجد، در ایام آخر ماه شعبان و ماه مبارک رمضان مساجدمان بیش از گذشته برقرار شود و حالا که در ماه مبارک رمضان، نمازهای صبح همه مساجد به جماعت برگزار می‌شود، این برقراری برای بعد از ماه مبارک رمضان نیز حفظ شود و درب خانه‌های خدا همواره به روی بندگان الهی باز باشد.

 

پایان پیام/

 
https://pajhoh.masjed.ir/u/1cxr

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید