سه شنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۸۵۷۷
گزارشگر : ۶۹۱
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خبر داد:

افزایش دوونیم برابری آمارمعتکفین نسبت‌به سال‌گذشته

حجت الاسلام و المسلمین حسین محمدابراهیم گفت: امسال بیش از ۶۶ هزار نفر در ۵۰۹ مسجد مجری اعتکاف، معتکف شده بودند. آمار معتکفین نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر افزایش داشته است.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ آئین قدردانی از ائمه جماعات مساجد مجری اعتکاف ۱۴۰۲ و طرح آرمان، با حضور ائمه جماعات این مساجد، حجت الاسلام و المسلمین حسین محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام علیرضا شیرنژاد، رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران و حجت الاسلام کشوری دبیر اجرایی طرح شهید آرمان علی‌وردی، صبح دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ در مجتمع فرهنگی و آموزشی ایوان ری برگزار شد.

 
تعامل با نهادهای پشتیبان مسجد، برنامه جهارم راهبردی مرکز رسیدگی به امور مساجد
 
در این مراسم حجت الاسلام حسین محمد ابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در سخنرانی خود گفت: برنامه چهارم راهبردی مرکز رسیدگی به امور مساجد، تعامل با دستگاه‌ها و نهادهایی است که می‌توانند به مسجد کمک کنند و در ارتقاء جایگاه مسجد سهم بسزایی داشته باشند. ما در سال جاری با دستگاه‌هایی که نقش پشتیبان را برای مسجد ایفا می‌کنند ارتباط خوب و موثری برقرار نموده‌ایم که از جمله این دستگاه‌ها می‌توان از بسیج، صدا و سیما و شهرداری تهران نام برد.
 
وی افزود: در تعامل با بسیج، با فرماندهی سردار حسن‌زاده، تفاهمات صورت گرفته مابین دو نهاد به روز رسانی شده است. همکاری‌های خوبی با بسیج در سطح مساجد داشته‌ایم و کمیته‌هایی مثل کمیته صیانت برای جلوگیری از اختلافات احتمالی تشکیل داده‌ایم.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: همچنین با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز ارتباط موثری داشته‌ایم تا بتوانند رسانه خوبی برای نمایش نقش و اثرگذاری مسجد در جامعه باشند و بتوانند در جذب مخاطب به مسجد نقش آفرینی کنند.
 
حجت الاسلام حسین محمد ابراهیم گفت: از جمله دستگاه‌هایی که تعامل موثری، به خصوص در سال جاری با مرکز رسیدگی به امور مساجد داشتند، شهرداری تهران است. شهرداری تهران در سطوح مختلف همکاری‌های بسیار خوبی با مرکز رسیدگی به امور مساجد دارد. از جمله، در سطح شهردار تهران ما شورای گسترش و توسعه مساجد تهران را تشکیل دادیم. به گفته مهندس غفوری دبیر این شورا  که خود از اعضای هیئت امنای یکی از مساجد تهران نیز هست،  از ۲۴۹ مسجد که نیاز به بازسازی و تعمیرات دارد، بازدید به عمل آمده است. در شورای مذکور، طرح کمک های موثری به این مساجد مصوب شده که می‌توان از آن به عنوان یکی از سطوح تعاملات شهرداری تهران با مرکز رسیدگی به امور مساجد نام برد.
 
وی افزود:  در سال جاری و در سطح دیگری از تعاملات شهرداری و مرکز رسید به امور مساجد، می‌توان به همکاری در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در هدفمند شدن کمک‌های شهرداری به مساجد نام برد. شهرداران مناطق ۲۲ گانه تمام حمایت‌های خود را به مساجد با هماهنگی و همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام می‌دهند. اکنون با همکاری مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، شهرداران مناطق تهران و نواحی هشت‌گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد در تهران، اولویت‌ها شناسایی شده و کمک ها بر اساس آن در حال انجام است.
 
وی با بیان اینکه؛ در سال‌های گذشته کمک‌های اختصاص داده شده شهرداری به مساجد متوازن نبود، گفت: اکنون سعی شده بر اساس اولویت و توازن کمک‌ها به مساجد سطح شهر تهران اختصاص داده شود.
 
هدف مشترکِ طرح آرمان و پیوند مسجد و مدرسه 
 
حجت الاسلام محمد ابراهیم گفت: یکی دیگر از سطوح همکاری‌های ما با شهرداری تهران، همکاری با مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران به ریاست حجت الاسلام شیرنژاد در طرح موسوم به «طرح شهید آرمان علی‌وردی» است. طی این همکاری مساجد فعال بیش از ۳۵۰ محله شهر تهران شناسایی شدند و به طرح آرمان پیوستند. در ایام تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان، هر مسجد ۲ تا ۳ مدرسه همجوار خودش را تحت پوشش قرار داد و حدود ۳۹۴ مسجد، قریب به ۸۰۰ مدرسه همجوار خود را پوشش دادند. در «طرح آرمان ۱» مساجد مربیان خواهر و برادر را برای حضور در مدارس معرفی کردند. یکی از طرح‌هایی که ما سال‌ها در مرکز رسیدگی به امور مساجد دنبال می‌کنیم طرح پیوند مسجد و مدرسه است که اکنون با اجرای «طرح شهید آرمان علی‌وردی» توانستیم آن را عملیاتی نماییم.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: همچنین در طول سال تحصیلی با اجرای طرح آرمان ۲ قریب به ۳۸ فعالیت فرهنگی برای مساجد تعریف شد. مربیان مساجد با محوریت مسجد در مدارس حضور پیدا کردند و فعالیت‌های خوبی در ایام اوقات فراغت تابستان انجام دادند. در طول سال نیز با «طرح شهید آرمان ۲» توانستند بیش از ۳۰ فعالیت فرهنگی را در سطح مدارس و محلات انجام دهند که یکی از آن‌ها اجرای آئیین اعتکاف است. 
 
افزایش دو و نیم برابری آمار معتکفین در تهران
 
وی تصریح کرد؛ امسال بیش از ۶۶ هزار نفر در ۵۰۹ مسجد مجری اعتکاف، معتکف شده بودند. آمار معتکفین نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر افزایش داشته است. البته این آمار مساجدی است که فقط معتکفین در آن حضور داشتند ولی مساجدی که در این امر شریک بودند به بیش از این رقم می‌رسند. در مراسم اعتکاف امسال مواردی بودند که بیش از چهار مسجد در امر اعتکاف مشارکت داشتند ولی معتکفین آنها در یک مسجد حضور داشتند. در واقع مجری اعتکاف یک مسجد بوده ولی ۴ مسجد در این امر مشارکت داشتند.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در آئین اعتکاف ۱۴۰۲ به لطف الهی، تعداد دانش آموزان شرکت کننده در اعتکلف به بیش از ۲۶ هزار نفر رسید که تقریباً افزایش ۳ برابری نسبت به سال گذشته داشته است. البته باید به این افزایش آمار توجه ویژه ای داشته باشیم و برای مراسم سال آینده زیرساخت‌ها را آماده و مساجد را تجهیز نماییم تا پذیرای معتکفین بیشتری باشند.
 
وی با بیان اینکه آمار معتکفین دانشجو و عمومی هم افزایشی چند برابری داشته گفت: به عنوان خادم شما در مرکز رسیدگی به امور مساجد از همه کسانی که در برگزاری این مراسم معنوی سهیم بودند و شرایط را برای انجام آن تسهیل نمودند تشکر می‌کنم. به خصوص از ائمه محترم جماعات مساجد، با محدودیت هایی که داشتند، برای نقش آفرینی و مدیریت این امر تشکر ویژه دارم.
 
حجت الاسلام حسین محمد ابراهیم ادامه داد: اعتکاف یک اثر تاثیرگذار و ماندگار بر روی متکفین دارد. در بازدید از دو مسجد به اتفاق وزیر کشور، شاهد آثار معنوی این مراسم در بین نوجوانان و جوانان دختر و پسر بودیم.
 
مساجد برقرار شوند
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه سخنانش در این مراسم، از ائمه جماعات مساجد استان تهران درخواست کرد تا در برقراری مساجد خود تمرکز بیشتری نمایند.
 
وی افزود با اجرای طرح‌های مختلف فرهنگی، فعالیت‌های مساجد افزایش یافته است. همچنین با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و برگزاری نماز جماعت صبح می‌توان از این فرصت ها استفاده نمود و شرایط را برای برقراری مساجد فراهم کرد.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری از مرکز رسیدگی به امور مساجد برقراری مساجد است. از سال ۱۳۹۵ و دیدار با ائمه جماعات، ایشان هر زمانی راجع به مسجد صحبت نمودند به برقراری مسجد تاکیدی ویژه داشته‌اند. در مورد اخیر و در دیدار با مبلغین در آغاز ماه محرم، برای چندمین بار به برقراری مسجد تاکید نمودند.
 
حجت الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم گفت: برای برقراری مسجد باید مشکلات و مسائلی که در سر راه این امر قرار دارد مرتفع نماییم. نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم و درب مسجد را ببندیم. بایستی الزامات برقراری مسجد را با کمک همدیگر فراهم کنیم و آن را به محل رفت و آمد دائمی مردم تبدیل نماییم. بایستی امکان ارائه انواع و اقسام خدمات را به مردم در مساجد فراهم نماییم.
 
وی تصریح کرد: مرکز نیکوکاری، صندوق قرض‌الحسنه، درمانگاه، کلاس‌های مختلف فرهنگی و آموزشی، از انواع خدماتی است که مسجد به مردم ارائه می‌دهد. لذا شایسته است درب مسجد در طول ساعات روز باز باشد زیرا محل مراجعه اقشار مختلف است.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان گفت: آنچه که وظیفه این مرکز برای تحقق امر «مسجد برقرار» است خالصانه انجام می‌دهیم تا با یاری خدا، این فرمایش رهبر معظم انقلاب محقق شود.
 
https://pajhoh.masjed.ir/u/1cwF
10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید