نظریه صفحه جهانی global screen
محمد علی موظف رستمی
۱۳۹۲/۰۳/۰۷
نظریه دهکده جهانی چه می گوید:
پیدایش یک شبکه به هم پیوسته برای حیات انسانها که منجر به کاهش فاصله ها و افزایش تأثیر و تأثر جوامع و مردم است. میزان این ارتباط در بُعد جغرافیایی آن اکنون به اندازه ای وسیع است که لحظه به لحظه مؤلفه های جدیدی را در بر می گیرد. بنابر این می بایست قالب اجتماعی جدیدی را نیز به تناسب برای آن تعریف کرد.
اکنون ارتباطات چه در حوزه سیاست و چه در حوزه اقتصاد و یا فرهنگ ، آنچنان با یکدیگر گره خورده است که می توان نظریه «صفحه جهانی» یا "global screen" را بدیل و جایگزین نظریه قبلی دانست.
ستون اصلی نظریه جهانی شدن را در نظریه ساخت یابی می توان یافت نظریه ساخت یابی که از یکپارچه کردن ساخت و فاعلیت شکل گرفته است و حرکت نامنظم تاریخ تحولات اجتماعی به ابداع نظریه جهانی شدن انجامیده است که در آن جهان یک کل فراگیر و واحد در نظر گرفته شده است که نهاد ها و هنجارها و کنش ها در آن دائماً شرایط و موقعیت های نامنظم و تصادفی را بوجود می آورند وجهان را از کنترل بشر بعد از عصر روشنگری که می پنداشت می توان آن را در چنگ گرفت خارج کرده است. جهانی شدن اکنون با رشد فن آوری پیوندی تنگاتنگ دارد و این پیشرفت قابل توجه تکنولوژی به طرز شگفت آوری فاصله های جغرافیایی و اجتماعی را کاهش داده است .این تکنولوژی است که وابستگی متقابل محلی ، ملی و بین المللی را موجب گردیده است.
البته طرح این گزینه در پی تأیید نظریه مک لوهان (دهکده جهانی) نیست چرا که وی و سایر اندیشمندان غربی که آرایی مشابه را ارائه داده اند همگی به دنبال سوق دادن نظام سیاسی جهانی به شکل نظام لیبرال دمکراسی است که به هیچ وجه مورد تأیید اندیشمندان متعهد اسلامی نمی باشد. از نظر اعتقادات اسلامی بلکه همه ادیان الهی و به ویژه از نظر مکتب تشیع این یک مطلب روشن است که آینده جهان مثبت و روشن است و همه جهان به سوی حکومت واحد الهی و توحیدی تحت ولایت و قیمومیت حضرت بقیه الله (عج) سیر میکنند. و این با روح و بن مایه نظریه مک لوهان منافات دارد. چرا که او تحقق حکومت جهانی یا دهکده جهانی را استفاده مدرن از ابزارهای تهاجمی در تمام عرصه های سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی دانسته و جهانی شدن را در گرو انقلاب اطلاعات و ارتباطات نوید داده است. در چنین فضایی تفکر لیبرالیسم بیش از هر فکر دیگری زمینه بسط و عرضه دارد.و فرهنگها و اندیشه های سیاسی به گونه طبیعی در فرهنگ غالب غرب یعنی فرهنگ دموکراسی لیبرال حل شوند.و حکومت جهانی تحقق یابد.
آنچه در گفتار و رفتارهای سیاسی سران و اندیشمندان غربی مشهود است این نکته می باشد که جهانی شدن همان حکومت جهانی آمریکاست برای این مهم آنها به فرهنگ واحد ، اقتصاد واحد و دین واحد (دین حداقلی و جدا از سیاست) می اندیشند و از تمامی ابزارهای اطلاعاتی جهت سوق و مسیر اراده های جهانی به آنسو بهره می گیرند.
ماحصل این نوشتار و نظریه در پی تأیید فرضیه دهکده جهانی و یا جهانی شدن غربیان نیست اما متأسفانه پیشرفت سرسام آور و دم افزای فن آوری نوین به گونه ای است که هر گونه قدرت تفکر و تقابل را از جوامع بشری گرفته است وهمه اعتقادات،ارزشها و سنت های آنان را تحت تاثیرقرارمی دهد. بر این اساس و با هدف سر آمدی و هماوردی بر اهداف مغرضانه مذکور و تبلیغ فراگیر ارزشهای دینی و مذهبی نظریه صفحه جهانی مطرح می شود.این نظریه در بر گیرنده امکان بهره گیری از صفحه وب برای همه ملتها در اقصی نقاط جهان و آشنایی با نظریات و آموزه های بی بدیل دینی قابل طرح و عرضه در مقیاس جهانی ودر عصر مجازی می باشد.