قرائت‌گاه کتاب
۱۳۹۲/۰۳/۰۷
برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب یکی از سنت‌های بسیار خوب و حسنه‌ای است که هر سال در ماه اردیبهشت برگزارمی‌گردد. اهمیّت و جایگاه کتاب در مبانی و آموزه‌های دینی ما آن‌قدر والا و رفیع است که نیازی به قلم‌فرسایی و اطاله کلام در این خصوص نمی‌باشد. محتوای اولیّن  پیام  آسمانی  و وحی به نبی مکرم اسلام (ص) در ارتباط با خواندن و قرائت بوده است. علی‌رغم این‌که پیامبر اکرم (ص) به اصطلاح  امّی بوده است. اما اولین دستور و شالوده پیام خداوند متعال به ایشان بر مبنای خواندن و قرائت  بنا نهاده شده است.

در این راستا، با توجه به شأن و جایگاه والای مطالعه و قرائت در دین مبین اسلام و نیز جاری و ساری ساختن این نگرش و نگاه مثبت و عمیق بر گرفته از اندیشه‌های الهی در تمام سطوح و لایه‌های جامعه‌دینی که خمیرمایه فکری و مبنای عقیدتی آن نیز برگرفته از آیات و روایات و آموزه‌های پیشوایان دینی است، می‌طلبد که به این مهم بیش از پیش عنایت جدّی و اهتمام ویژه به عمل آید و جهت بسط و ترویج آن، بسترهای لازم مهیّا و تمهیدات و مقدمات گسترش آن در تمامی حوزه‌ها و برای تمامی اقشار جامعه فراهم گردد.  

در این ارتباط، و برداشتن گامی عملی در این راه مهم، پیشنهادهای زیر ارائه می‌شود:

1-  ایجاد یک مرکز دائمی یا فصلی و یا مقطعی متناسب با موضوع مطالعه و کتابخوانی به صورت تخصصی با عنوان "قرائت‌گاه کتاب". در این مرکز، انواع و اقسام تکنولوژی در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای آگاهی بخشی و ارئقاء سطح دانش و اطلاعات مخاطبان تمام سطوح جامعه در خصوص چگونگی بهره‌گیری از روش‌ها و شیوه‌های نوین مطالعه و قرائت جهت رشد و گسترش دانش و معلومات این مهم فراهم گردد.

2-   اجرای سالانه ویژه‌برنامه‌‌های متنوع در امر کتابخوانی و مطالعه با بهره‌گیری از قالب‌های مختلف فرهنگی و هنر ی و نمایشگاهی که قابلیت به‌کارگیری آن‌ها در ترویج فرهنگ مطالعه و قرائت وجود داشته باشد متناسب با ذوق و سلیقه اقشار مختلف جامعه با هدف فرهنگ‌سازی آن. برگزاری این ویژه برنامه به صورت مستقل موجب می‌شود تا تحت الشعاع دیگر برنامه‌های نمایشگاهی (نمایشگاه کتاب و...) قرار نگیرد.

3-  شیوه دیگر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه، اختصاص فضایی  ویژه، مناسب و درخورشأن در کنار نمایشگاه کتاب برای این امر می‌باشد. با ملحوظ داشتن این نکته اساسی که هدف غایی از برپایی نمایشگاه کتاب و چنین رویدادهای فرهنگی بزرگ، فراهم‌سازی زمینه‌های تشویق و ترغیب تمام اقشار جامعه به ویژه قشر اندیشمندان، فرهیختگان، دانش‌پژوهان و در یک کلام اهالی علم، ادب و فرهنگ می‌باشد. به نظر می‌رسد انجام این حرکت بزرگ فرهنگی و اختصاص شناسنامه ویژه برای این کار، گامی است بسیار فراگیر در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی که به صورت گسترده و فراگیر (نه محدود و جزیی) هر ساله انجام می‌پذیرد. البته با توجه به برگزاری نماشگاه‌های متعدد در طول سال در سطح استان های کشور زمینه توسیع و بسط این پیشنهاد در سطح کشور نیز فراهم می‌گردد.

ایجاد مراکز "قرائت خانه" فرآیندی است مهم در دسترسی آسان و میانبر به اهداف عالی نمایشگاه‌های کتاب که لازمه و پیش‌شرط  آن اقدام جدی  و بر داشتن گام عملی در این خصوص می‌باشد.