از تشکیل شورای هماهنگی مساجدتاساماندهی نیروهای حزب‌ الله
۱۳۹۲/۰۱/۰۵
شهادت روحانیون و ائمه جماعات در سنگرهاى مقدس جهاد و دفاع از دین و در محراب گسترده و نورانى جبه هاى حق، خواندن نماز عشق با وضوى خون است و رداى سرخ ائمه جماعات شهید، عَلَمى است که نشان از عاشوراى مجدد تاریخ امروز ما دارد. آنان صداقت و حقانیت رهبرى دینى را با اهداى خون پاک خویش به ثبت رساندند و در کربلاهاى ایران، با تکبیر عشق و ایمان در محراب عشق و حقیقت قیام نمودند و با آغوش باز، شهادت را پذیرا شدند. آرى شهیدان سرفرازى همچون آیات و حجج اسلام جاوید، شاه‏آبادى، نواب صفوى،موحدی قمی، مفتح و همرزمان به خون غلتیده ایشان با قلبى مالامال از معرفت ناب، نماز عشق را با سلام شهادت به پایان بردند و تا کوى دوست پرکشیدند.
حجت‌الاسلام احمد جاوید، امام جماعت مسجد امام حسین(ع)، در سال ۱۳۴۱ (ه.ش) در خانواده‌ای مذهبی و مستضعف در تهران دیده به جهان گشود. دوره ابتدایی و راهنمایی را تا دوم دبیرستان در زادگاهش به پایان برد. به سبب علاقه فراوان به معارف اسلامی از سال دوم دبیرستان دروس جدید را ترک کرد و ابتدا در تهران و سپس در حوزه علمیه قم به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و دروس سطح را کاملا فرا گرفت.
از آغاز زندگی نبوغ و استعداد و تقدس خاصی در او مشهود بود، او در کنار فراگیری علم به تزکیه نفس و خودسازی می‌پرداخت، به صورتی که زهد و تقوای او زبانزد دوستان بود. وی در دی سال ۱۳۶۰ در یک محفل ساده پیوند مقدس زناشویی بست و پس از ازدواج هیچ خللی به حالت روحانی و علمی او وارد نشد و به طور جدی فراگیری علوم اسلامی را پی گرفت.
مخلصانه به اهل بیت رسول خدا عشق می‌ورزید و در زندگی قناعت‌پیشه بود. برای دنیا و مظاهر آن ارزشی ویژه قایل نبود و سراسر وجودش توکل و خشنودی حق تعالی بود و زندگی‌اش در اسلام خلاصه می‌شد و چیزی از خود نداشت. منزلش مرکز بررسی مشکلات و مسایل دوستان و یاران بود. اگر کسی درس می‌خواست یا قرض داشت یا ازدواج می‌کرد و یا مشکلات خانوادگی داشت به ایشان مراجعه می‌کرد و او با سعه صدر به همه این مسایل گوش فرا می‌داد و با صبر فراوان تا آنجا که در توانش بود در رفع آن مشکل اقدام می‌کرد.
وجودش در میان اطرافیان حرکت‌زا و موجد تقوا و مشوق‌ طلبگی بود. از روزهای آغازین مبارزات ملت مسلمان ایران بر ضد رژیم شاهنشاهی در تظاهرات و راهپیمایی‌ها شرکت فعال داشت و حتی چندین بار مورد ضرب و جرح قرار گرفت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سرعت به متشکل‌کردن نیروهای حزب‌الله از طریق مساجد و برنامه‌ریزی جهت تبلیغات می‌پرداخت. از جمله کارهای وی در آن هنگام فعالیت در مسجد امام حسین (ع) و تشکیل کتابخانه در آن مسجد، تشکیل شورای هماهنگی مساجد و همچنین برگزاری سخنرانی‌ها و کلاس‌های عقیدتی با استفاده از استادان حوزه جهت ارتقای بینش عقیدتی نسل جوان می‌توان نام برد.
یکی از کارهای با ارزش او کنفرانس تضاد دیالکتیک در مسجد دانشگاه تهران بود که از تمام گروه‌ها و سازمان‌های موجود که طیف وسیعی را دربرمی‌گرفت مثل منافقین و مارکسیت‌های چینی و روسی و آلبانی تا به اصطلاح اسلام‌شناسان راستین دعوت به عمل آورد تا در این کنفرانس شرکت نمایند و همچنین از استادان حوزه دعوت کرد که پاسخ این گروهک‌ها را بدهند که البته از سیه‌روزی و پوشالی‌بودن افکارشان هیچ‌یک از این گروهک‌ها جرأت ابراز وجود نیافتند و به ناچار بعضی از استادان حوزه که در کنفرانس حضور پیدا کرده بودند به افشاگری پرداختند.
مدتی که در کمیته انقلاب اسلامی خدمت می‌کرد، اخلاص و ایمانش موجب گردیده بود که برادران پاسدار محبت و شیفتگی خاصی به او ابراز دارند. سرانجام این سرباز وفادار امام عصر (عج) در روز جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۶۱ حدود ساعت ۱۱ صبح در خیابان ترقی (شهید سیدحسین علوی) تهران به دست منافقین به شهادت رسید و با پیکر خونین به دیدار حق شتافت.

مصاحبه
مولفه هایی که در مجالس عزاداری باید مورد توجه باشد؛ ا
اتبیین واقعه عاشوراباتأمل وتعمق؛نه باطرح مباحث سطحی/هماهنگی گفتاروکردار ا
حجت‌الاسلام مرتضی وافی، معاون فرهنگی مسجد جمکران با تبیین مؤلفه‌ها و محورهای سخنرانی خطبا، ائمه جماعات و روحانیون در ایام عزاداری محرم به خبرنگار شبستان گفت: در این ایام هر کسی از منظر خودش محورها را طراحی می‌کند، اما مهم ترین مباحثی که باید توسط خطبا و روحانیون در این ایام مورد توجه قرار گیرد باید همان محورهایی باشد که این روزها در میان اندیشمندان و مراجع تقلید مطرح است.
 
وی پنج محور را اولویت سخنرانی در ایام محرم نام برد و افزود: ترویج فرهنگ عاشورایی اولین محوری است که باید مورد توجه قرار گیرد. خطبا و امامان جماعت نمی‌توانند از تاریخ عاشورا و جریان‌های تاریخی که با عنوان جبهه حق و باطل و طغیان انسان‌هایی که مقابل نظام ولایی ایستاده بوده است، سخن نگویند.
تطبیق مصداقی واقعه عاشورا در جامعه امروز
حجت‌الاسلام وافی با اشاره به اینکه باید از واقعه عاشورا، نتیجه‌گیری نیز داشته‌ باشیم، بیان کرد: تطبیق‌های تاریخی از واقعه عاشورا در حد کلان، کلی و مصداقی لازم است. باید نوع تفکر ابن زیاد، شمر و ... بازخوانی شود از طرفی سیدالشهدا(ع)، اصحاب سیدالشهدا، بعد زیبایی و صحنه های زیبای واقعه کربلا با همه جوانب مصداق‌یابی شود و در فضای جامعه امروز تطبیق داده شود.
عضو شورای عالی و برنامه‌ریزی مسجد جمکران مؤلفه‌ دیگری که باید مورد توجه قرارگیرد را تبیین حماسه عاشورا با تأمل و تعمق نه با طرح مباحث سطحی دانست و ادامه داد: زیبایی های عاشورا را باید در رفتارهای فردی و اجتماعی زندگی افراد نشان دهیم. این تعبیری که مقام معظم رهبری در جمع جوانان خراسانی پیرامون سبک زندگی و الگوی زندگی دینی بیان کردند. موضوعی است که باید به صورت ویژه توسط خطبا، ائمه جماعت و روحانیون بازخوانی شود و با معارف عاشورایی که اوج معارف دینی و اسلامی است تطبیق داده شود.
مدیر سابق مرکز مطالعات راهبردی خیمه شناسایی آسیب ها و آفت‌هایی که در نظام اعتقادی و نظام باورهای جامعه شکل گرفته را محور دیگری دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و تصریح کرد: در صدر مسایل مورد طرح در جامعه مباحث اقتصادی و مشکلات معیشتی مطرح است ولی آنچه مهم و باید مورد تبیین قرار گیرد این است که کسانی که در برابر این مشکلات مقاوم باشند و چاره می‌اندیشند کسانی هستند که که پایه‌های اعتقادی‌شان محکمی دارند. اگر در یک سده تاریخی واقعه ای همچون احد، شعب ابی‌طالب و صفین را داشتیم و در دوره‌ای ائمه اطهار(ع) و شیعیان مورد هجمه و مظلومیت‌هایی شد ولی اینها موجب نشد که آنها از راه برگردنند و نه تنها بر مشکلات صبر بلکه راه و چاره نیز پیدا کردند و دوران شکوفایی تفکر شیعی و بیداری اسلامی از این باب بوده است.
هماهنگی رفتار و گفتار
حجت‌الاسلام وافی مؤلفه‌ دیگری که باید مورد توجه و اهتمام ائمه جماعات قرار گیرد را هماهنگی گفتار و رفتار مبلغ و روحانی بیان کرد و گفت: مردم بیشتر از اینکه به گفتار روحانیون توجه کنند به رفتارشان دقت دارند. به نظر بخشی از تبلیغ مبلغان باید در رفتارشان و نوع ارتباطشان با مردم سرمایه‌گذاری شود.
وی ترویج مبانی فکری و باروهای دینی مردم، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر با تمام ابعاد را از دیگر موارد مورد توجه ذکر و خاطر نشان کرد: ابتدا به سلام کردن، اهل تواضع‌بودن، محبت‌کردن و احترام‌کردن بیش از منبر و سخنرانی بر مردم تأثیر دارد، این که مردم ببیند عالم دینی و مبلغ دینی به مباحث دنیوی به نوعی علاقه ندارد و روی‌گردان است بیش از کلام، منبر و صوت خوش و قرائت اشعار برای مردم تأثیرگذارتر است. گاهی دیده می‌شود مبلغ دینی شاید سخنران زبردست نبوده و مباحث و مسایل معمولی و عادی را از آیات مطرح و از آن طرف رفتارش رفتاری شایسته است این رفتار شایسته در میان مردم تاثیرگذاری بیشتری دارد.
مدیر سابق مرکز مطالعات راهبردی خیمه ادامه داد: یکی از همراهان امام خمینی(ره) نقل می کنند که امام خمینی (ره) زمان که در دوران تبعید در نوفل لوشاتو پاریس بودند رفتار و منش امام (ره) بیش از کتاب ها و نواره های دینی در تبلیغ تشیع و انقلاب اسلامی در آن منطقه تأثیرگذار بوده است این مسئله‌ای مهمی است که باید مورد توجه مبلغان و روحانیون تبلیغی قرار گیرد تا پیش از آنکه در محرم برای دیگران سخنرانی کند کمی نیز برای خودشان صحبت داشته باشند.