شهید موحدی قمی؛ افشاگر ماهیت رژیم پهلوی در سنگر مساجد
۱۳۹۲/۰۱/۰۵
در زمان خفقان طاغوتى که کسى جرأت گفتن نام مقدس حضرت امام(ره) را نداشت، شهید موحدی قمی در جلسات مساجد از امام خمینی(ره) سخن می گفت و هرجا براى منبر دعوت مى‏شد ماهیت رژیم پهلوی را افشا می کرد.
 شهادت روحانیون و ائمه جماعات در سنگرهاى مقدس جهاد و دفاع از دین و در محراب گسترده و نورانى جبهه‏هاى حق، خواندن نماز عشق با وضوى خون است و رداى سرخ ائمه جماعات شهید، عَلَمى است که نشان از عاشوراى مجدد تاریخ امروز ما دارد. آنان صداقت و حقانیت رهبرى دینى را با اهداى خون پاک خویش به ثبت رساندند و در کربلاهاى ایران، با تکبیر عشق و ایمان در محراب عشق و حقیقت قیام نمودند و با آغوش باز، شهادت را پذیرا شدند. آرى شهیدان سرفرازى همچون آیات و حجج اسلام سعیدى، شاه‏آبادى، نواب صفوى،موحدی قمی، مفتح و همرزمان به خون غلتیده ایشان با قلبى مالامال از معرفت ناب، نماز عشق را با سلام شهادت به پایان بردند و تا کوى دوست پرکشیدند.
شهید حجت‏الاسلام حاج محمدرضا موحدى قمى در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۲۹ در شهر مقدس قم پا به عرصه گیتى نهاد. وى از نوادگان آیه‏اللّه‏ شیخ ابوالقاسم کبیر قمى قدس‏سره از فقها و استادان اخلاق در شهر مقدس قم بود. ایشان پس از گذراندن دوران ابتدایى تحصیل، درسیزده سالگى وارد حوزه علمیه قم گردید و پس از گذراندن دوره مقدماتى حوزه از جمله دروس ادبیات عرب (جامع المقدمات، سیوطى، مغنى و جز آن)، فلسفه و کلام (منظومه ملاهادى سبزوارى، اسفار اربعه، باب حادى عشر و غیره)، از محضر استادانى چون حضرات آیات فاضل لنکرانى، مکارم شیرازى، محمدى گیلانى، مشکینى، جوادى آملى استفاده کرد، همچنین از درس خارج حضرت امام(ره) در نجف اشرف بهره برد. وى از محضر مقام معظم رهبرى نیز کسب فیض کرد و با تدوین رساله‏اى در باب رضاع، سطح چهار حوزه و درجه دکترى را به اتمام رساند، با این حال ایشان همواره خود را تشنه و شیفته علم و معرفت مى‏دانست.
پیش از پیروزى انقلاب به فعالیت‏هاى سیاسى ـ اجتماعى پرداخت. یکى از دوستان شهید در این باره مى‏گوید:«در زمان خفقان طاغوتى که کسى جرأت گفتن نام مقدس حضرت امام(ره) را نداشت، ایشان در قم فریاد مى‏زد و در جلسات از امام بحث مى‏کرد و هرجا براى منبر دعوت مى‏شد، استقبال مى‏ کرد. در قم کسى که طلاب علوم دینى را در مدرسه‏هاى فیضیه و حقانى بسیج مى‏کرد، ایشان بود... پس از اهانتى که رژیم ستمشاهى در روزنامه اطلاعات به ساحت مقدس امام راحل(ره)، همه دوستان جمع شدند که براى جوابگویى کارى بکنیم و مقرر شد بالاى منبر افشاگرى نماییم که شهید موحدى قمى پیشقدم شد و اعلام آمادگى کرد».
در سال ۱۳۵۴ پس از شهادت برادرش «محمد على موحدى» که در جریان انفجار سینماى طاغوتى قم، به دست رژیم دستگیر، شکنجه و شهید شده بود، تصمیم به برگزارى مراسمى جهت بزرگداشت ایشان گرفت، ولى این مراسم با حضور عوامل رژیم ناتمام ماند.
همچنین پخش اعلامیه‏ها و نوارهاى سخنرانى امام امت و ساماندهى بعضى حرکت‏ها «از جمله برگزارى مراسم سالگرد شهداى قم در سال‏هاى ۵۶ و ۵۷» از دیگر فعالیت‏هاى انقلابى شهید به شمار مى‏آید که چندین‏بار به دست عوامل رژیم دستگیر و روانه زندان گردید و آخرین بار منجر به صدور حکم حبس ابد گردید و این حکم به دو سال تقلیل یافت که با پیروزى انقلاب اسلامى، ایشان نیز از زندان آزاد گردید.
فعالیت‏هاى شهید پس از پیروزى انقلاب‏
پس از پیروزى انقلاب اسلامى، شهید موحدى نیز هم‏پاى سایر خدمتگزاران نظام، تلاش‏هاى سخت و بى‏وقفه‏اش را براى تثبیت نظام اسلامى آغاز نمود.
نماینده ستاد عملیاتى قم در ازنا (سال ۱۳۵۸)، تشکیل سپاه پاسداران الیگودرز، نماینده امام قدس سره و امام جمعه شهر اسلام‏آباد غرب (سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۵)، حاکم شرع دادگاه انقلاب ارتش در منطقه عملیاتى غرب کشور، حاکم شرع شعبه هفده محاکم عمومى (جرائم پاسداران) باختران و تشکیل حزب جمهورى اسلامى در استان باختران، از جمله مسئولیّت‏ها و خدمات شهید در سال‏هاى آغازین انقلاب اسلامى به شمار مى‏رود.
فعالیت‏هاى شهید در جبهه و جنگ‏
ایشان در طول دوران جنگ تحمیلى با توجه به نزدیکى محل خدمت به مناطق عملیاتى همواره براى پشتیبانى جبهه و دادن روحیه نشاط و تقویت ایمان و توکل رزمندگان اسلام، در آن منطقه تلاش مى‏نمود.
همچنین خود شهید هم به دفعات در جبهه حضور مى‏یافت که در این زمینه ایشان چنین مى‏نویسد:
«به مدت چهار ماه در فاو و هورالهویزه و پادگان انرژى اتمى کنار آبادان هرکدام یک ماه و بعضاً چهل روز حضور داشتم و هر ساله چند مرتبه و هر بار دو هفته به مناطق جنگى جهت دیدار و اعطاى هدایاى مردمى حضور مى‏یافتم».
 
فعالیت‏هاى دینى و علمى شهید
از دیگر اقدامات شهید مى‏توان به نقش مهم ایشان در فعال ساختن حوزه علمیه شهر اسلام‏آباد غرب و جذب جوانان مستعد و پرشور آن منطقه براى کسب فیض از علوم و معارف دینى اشاره نمود.
علاوه براین، باید به حرکت ایشان در جهت پیوند حوزه و دانشگاه و بیان معارف اسلام، اخلاق و تبیین ماهیت و تاریخ انقلاب براى جوانان ایران اسلامى اشاره کرد.
تدریس در دانشکده‏هاى حقوق و علوم سیاسى دانشگاه تهران، هنرهاى زیبا، بهداشت، علوم ادارى و مدیریت بازرگانى، علامه طباطبایى (مرکز آموزش اسلام‏آباد غرب)، شهید بهشتى، واحدهاى گوناگون دانشگاه آزاد اسلامى، دانشگاه دافوس ارتش و غیره از آن جمله است.
فعالیت‏هاى شهید در سنگر مسجد
بخش دیگرى از فعالیت‏هاى شهید اختصاص به حضور در سنگر مسجد داشت، از آن میان مى‏توان به حضور ایشان در مسجد شیشه واقع در خیابان شیخ هادى تهران اشاره کرد، که از سال ۱۳۷۱ تا زمان شهادت به عنوان امام جماعت در آنجا حضور داشت.
احیاى کتابخانه و فعالیت‏هاى مسجد براى جوانان محل، برگزارى جلسات سخنرانى، کلاس‏هاى تابستانى و اقدام جهت بازسازى و مرمت مسجد از فعالیت‏هاى شاخص ایشان در مسجد است.
مهم‏ترین ویژگى روحى و اخلاقى شهید
گشاده‏رویى و روحیه خستگى‏ناپذیرى ایشان در راه خدمت به مردم و نظام، از ویژگى‏هاى بارز ایشان بود. وى همواره افتخار خود را خدمت در این راه و همچنین تبعیت از راه و رهنمودهاى حضرت امام راحل قدس سره و مقام معظم رهبرى حضرت آیةاللَّه خامنه‏اى مى‏دانست و بارها براین نکته تأکید داشت که: «من خودم را وقف این نظام و مردم نموده‏ام» و به حق نیز تا پایان عمر پر برکتش، در این راه لحظه‏اى فروگذارى ننمود.
شهادت‏
در سحرگاه روز ۸ شهریور ۱۳۶۰ در یک اقدام تروریستى، وى به همراه محافظ خود- شهید ابوالقاسم امیدى- هدف رگبار مسلسل منافقین کوردل قرار گرفت که محافظ وى شهید و خود نیز از ناحیه گردن، فک و بازو مجروح شد و با کمک مردم به بیمارستان منتقل مى‏گردید.
در یک عمل جراحى حساس گلوله از کنار عصب گردن ایشان خارج مى‏شد، لکن آثار جراحت همواره باقى ماند تا اینکه در بهمن ماه سال ۱۳۷۵ پس از یک ماه تلاش بى‏وقفه و فوق‏العاده، در ماه مبارک رمضان آن سال و در روز عید فطر، پس از اقامه نماز عید در مسجد شیشه و دیدار مقام معظم رهبرى و در راه مراجعت به منزل دچار عارضه مغزى گردید.
پزشکان عوارض ناشى از مجروحیت ترور را در حادثه دخیل تشخیص دادند و پس از بیست روز که در حالت کما بسر برد، اذن پرواز یافت و پس از عمرى مجاهدت علمى و عملى در راه خداوند متعال، به آرزوى شیرین و محبوبش رسید و پیکر شریفش در قبرستان شیخان قم در جوار بارگاه ملکوتى حضرت فاطمه‏ى معصومه علیها السلام آرام گرفت.
«روحش شاد و یادش گرامى باد»