مسجدی با قرائت‌خانه پویا
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

بنای مسجد آنچنان که در کلام الهی و همچنین روایات آمده سنتی حسنه است که بسیار بدان سفارش شده اما علاوه بر این، به نظر می‌رسد عمران معنوی مسجد بسیار مهم‌تر از عمران ظاهری آن باشد. چنانچه گاه یک فعالیت، یک خدمت و حتی یک ایده می‌تواند رونق یک مسجد و جایگاه آن را حفظ نماید هر چند بنای آن در گذر زمان آسیب دیده و یا فرسوده شود. مسجد جامع اردکان یکی از آن مساجد است که ساختمان آجری آن در طول زمان فرسوده شده و اکنون در دست تعمیر است اما فعالیت‌های قرآنی مسجد که در قرائت‌خانه آن انجام می شده توانسته همچنان این مسجد را فعال و محل رجوع مردم قرار دهد:

بنای مسجد آنچنان که در کلام الهی و همچنین روایات آمده سنتی حسنه است که بسیار بدان سفارش شده اما علاوه بر این، به نظر می‌رسد عمران معنوی مسجد بسیار مهم‌تر از عمران ظاهری آن باشد. چنانچه گاه یک فعالیت، یک خدمت و حتی یک ایده می‌تواند رونق یک مسجد و جایگاه آن را حفظ نماید هر چند بنای آن در گذر زمان آسیب دیده و یا فرسوده شود.
مسجد جامع اردکان یکی از آن مساجد است که ساختمان آجری آن در طول زمان فرسوده شده و اکنون در دست تعمیر است اما فعالیت‌های قرآنی مسجد که در قرائت‌خانه آن انجام می شده توانسته همچنان این مسجد را فعال و محل رجوع مردم قرار دهد:
شناسنامه مسجد
نام مسجد: جامع اردکان
سال ساخت: 999 هجری قمری
محل ساخت: اردکان، جنب کتابخانه عمومی
ویژگی‌های مسجد
منبع آب؛ در مسجد چاه آب هست؛ معروف به چاه امام زمان، که مردم از آن استفاده می‌کردند که اکنون در دست تعمیر است.
ایده‌های مسجد
مسجدی با یک قرائت‌خانه
یکی از ویژگی‌های بنای آجری مسجد جامع اردکان، برخورداری از قرائت‌خانه‌ است که محل برگزاری تلاوت قرآن و حزب خوانی بوده است. به نظر می‌رسد قدمت این بخش جوان‌تر از ساختمان اصلی مسجد باشد که بدان اضافه شده است و تنها این بخش مسجد است که به خوبی در طول تاریخ به جا مانده و مابقی بخش‌های مسجد در دست تعمیر قرار گرفته است.
راهرویی برای امام مسجد
مسجد جامع اردکان دارای دو بخش گرمخانه و تابستانه است. بین این دو بخش راهرویی قرار دارد که به راهروی امام زمان معروف است و این ویژگی را داشته است که امام جماعت یا امام جمعه شهر از طریق این راهرو به بخش‌های مختلف مسجد سر بزند و رفت و آمد داشته باشد.