۱- روز نخست ذیقعده سالروز ولادت بانویی است که«فاطمه» نام دارد و القابی چون«معصومه، کریمهاهلبیت» در مدینه به دنیا آمده و در قم بدرود حیات گفت. در سال ۱۷۳ ولادت و در سال ۲۰۱ وفات یافت. امام هشتم برادر وی و مادر هر دو«نجمه» و پدر هر دو«موسیبنجعفر علیهالسلام» میباشد.
یازدهم ماه سالروز ولادت حضرترضا علیهالسلام در سال ۱۴۸«شانزده روز پس از شهادت امام صادق علیهالسلام» است. بدین جهت این دهه را دهه کرامت نام نهادهاند و جشنهای دهه کرامت توسط آستان قدسرضوی در استانهای مختلف کشور برگزار میگردد. در آخر ماه شهادت حضرت جوادالائمه میباشد.
۲- این دهه فرصتی است که این خواهر و برادر با کرامت را بهتر بشناسیم و به دیگران بهتر بشناسانیم و فرصت توسل و تقرب بیشتری نسبت به این بزرگواران بیابیم. که این خاندان سمبل همه کرامات و مناقب میباشند و توسل به آنان برکات مادی و معنوی دارد که ملاصدرا آن فیلسوف والامقام وقتی در حل مسئلهای علمی و فلسفی به مشکلی میرسید به حرم حضرتش آمده و از این بانوی والامقام استمداد عملی مینمود مرحوم علامهطباطبایی بهترین افطار مرحوم آیتالله بروجردی، مرجع مطلق جهان شیعه دیدار با«عبدالعزیز آلسعود» را در قم نپذیرفت، مباداوی به قم بیاید و او را دیدار نماید ولی به زیارت«کریمه اهلبیت» نرود.
اکنون به برکت حضور فیزیکی و معنوی این بانو، قم مرکز فقاهت و اجتهاد نام یافته و چون تهران مرکز سیاسی و مشهد پایتخت معنوی جلوه ویژه دارد و حرم«اهلبیت» در بیان امام ششم عنوان دارد، که حرم خداوند مسجدالحرام است و حرم پیامبر«مدینهالنبی» میباشد.
۳- حدود ۱۲۶۰ سال قمری«۱۷۳-۱۴۳۳» از ولادت این بانوی دانشمند میگذرد که نوشتهاند عدهای از اهالی قم به مدینه رفتند تا پس از زیارت رسول خداد و امامان بقیع با حضرت موسیبنجعفر اعلیهالسلام دیدار نمایند، چند روزی در مدینه اقامت نمودند، ولی توفیق دیدار میسرنشد، تصمیم بر مراجعت نمودند. ولی طومار پرسشهای دینی را به خانه امام دادند و خواستار پاسخهای بعدی شدند. فاطمه معصومه پرسشها را دریافت نمود و در آن تاملی و دقتی کرد و به زائران قمی گفت: اندکی صبر کنید و جواب را دریافت نمایید.
به درون خانه رفت و جواب را مکتوب نمود و تحویل مسافران داد. در خروجی مدینه با امام هفتم مواجه شدند و جریان پرسشها و پاسخها را عنوان کردند. امام پرسش و پاسخ را ملاحظه کرد و فرمود:«فداها ابوها» پدر به فدای دختر باد و در نقلی سهبار این جمله کوتاه را عنوان نمود. در این زمان سن حضرت فاطمه کمتر از ۱۰ سال میباشد. بنابراین وی عزیزی دانشمند است و راوی حدیث فدک و غدیر میباشد.
۴- تفاوت سنی حضرت معصومه و امام هشتم ۲۵ سال میباشد، ولی حرمت و اعتقاد و ارادت این خواهر نسبت به برادرش، سرگذشت ویژه و عرفان خاصی دارد، امام در سال ۲۰۰ هجری در ماه رمضان، ولیعهد مامون الرشید معرفی شد و سفر اجباری از مدینه به مرو را پذیرفته بود، پس از فراق چند ماهه این برادر و خواهر، حضرت فاطمه معصومه، درصدد برآمد که به همراه عدهای از برادران خود یک سفر سیاسی و اجتماعی و اعتقادی به سوی «حجت خدا و ولیعهد مامون» حضرت رضا علیهالسلام داشته باشد، با توجه به تاریخ آن زمان «۲۰۰هجری قمری» و امکانات آن دوران، این سفر پرزحمت بود و تحت نظر هیات حاکمه «و گروه دیگری با سرپرستی احمد بن موسی، از طریق دیگر، در شیراز، گرفتار هواداران هیات حاکمه عباسی شدند و به شهادت رسیدند» قرار داشت. والیان مامون عباسی، این سفر را با آن هیات برنتابیدند و به آنان حمله کردند، که عدهای از همراهان حضرت معصومه به شهادت رسیدند و حضرتش در تنگنای شهادت و غصهدار شدن، خود را به قم رساند و در آنجا بدرود حیات گفت.
این سفر سیاسی، معنوی، بازتاب اجتماعی داشت، پیام حمایت سیاسی خانواده موسیبن جعفر از امام هشتم را داشت، دیدار مردم با این کاروان معرفی اهل بیت را با خود داشت، اگر این سفر به پایان خود میرسید، چهره دیگری از آل الله را به نمایش میگذاشت، بنابراین والیان مامون تحمل نکردند و مانع ادامه سفر شدند و برخی را به شهادت رساندند، کاروان «احمدبن موسی» نیز همین سرنوشت را در شیراز یافتند.
حضرت فاطمه معصومه(ع) بانوی دانشمند و هوشمند و چهرهای سیاسی میباشد که در بین فرزندان امام هفتم جایگاه معرفتی و عبادتی والا نیز دارد. رساندن خود از ساوه به قم پس از درگیری و اطلاع مردم قم از این واقعه و به استقبال کریمه آل رسول رفتن و اقامت ۱۷ روزه در قم، نظام دلپذیری از عبادت و اطاعت و فقاهت دارد و انتخاب این شهر برای واپسین روزهای حیات خود، اشارهای به این سخن امام ششم دارد که فرموده بود، خداوند حرمی دارد که مسجد الحرام نام دارد و پیامبر اعظم حرمی دارد که مدینهالنبی نام دارد و اهل بیت پیامبر حرمی دارند که شهر قم میباشد بنابراین انتخاب شهر قم، محور بودن حرم اهل بیت را تثبیت نمود و تایید کرد و بربلند مرتبه بودن جغرافیای این قطعه صحه گذاشت، این شهر به «حوزه علمیه» شدن روی آورد و اشعریها بر این شهر وارد شدند و «مسجد امام حسن عسگری» قم، جریان تاریخی دیگری دارد و اثری از امام یازدهم میباشد.
مسجد «جمکران» نیز موضوع برجسته دیگری از رویت امام عصر علیهالسلام دراین مکان است. آخرین نقطه برجسته قم، رویداد انقلاب اسلامی است که حدود نیم قرن «۱۳۴۱-۱۳۹۱» از تاریخ آن میگذرد که فرزند و نواده «امام هفتم» روحالله الموسوی الخمینی، رحمه الله علیه، کلید زد و قم را شهره بینالملل ساخت و در اقامت ۱۳ ساله در نجف «۵۷-۱۳۴۴» خود را قمی معرفی نمود.
درود خداوند و رسول وی و فرشتگان و امامان براین بانوی بزرگوار باد.