راهکارهای جالب تلویزیونی برای جهت دهی افکار عمومی به سمت مسجد
۱۳۹۱/۱۲/۱۹

استفاده از شیوه های غیر مستقیم، علاوه بر کاهش واکنش های احتمالی، مخاطبان را ناخواسته باخود همراه می کند. گفتار بازیگران، پیام های بازرگانی و حتی گفتار مجریان در جهت دهی افکار مردم به سمت مسجد موثر است.

بی شک تبلیغات در ایجاد رغبت و انگیزه در مردم برای حضور در مسجد مؤثر است، ولی رسانه در این باره فعالیت ویژه ای انجام نداده است.

مطرح کردن مسجد در فیلم ها به گونه ای مستقیم یا غیر مستقیم، پخش شعر و سرود درباره مسجد، پخش روایت هایی درباره آثار، جنبه ها و فضیلت مسجد و نماز جماعت به صورت زیرنویس و غیره، بیان برنامه های مسجد در مناسبت های دینی، تهیه گزارش و مصاحبه درباره مسجد و انجام مسابقه هایی در این باره کارهایی است که علاوه بر اطلاع رسانی بهینه در تبلیغات دینی نیز مؤثر است.

راهکارهایی برای بهبود ساخت برنامه های موثر مسجدی با توجه به روحیه عمومی مردم، گاهی شیوه های مستقیم برای تبلیغ و ترویج مفاهیم و آموزش دینی با حساسیت و بازتاب های منفی رو به رو می شود.

بنابراین، استفاده از شیوه های غیر مستقیم، علاوه بر کاهش واکنش های احتمالی، مخاطبان را ناخواسته با خود همراه می کند و با گذشت زمان، فرهنگی را به وجود می آورد.

برخی از این شیوه ها چنین است:

الف) گفتار بازیگران 

می توان فیلم هایی را که با موضوع تاریخی یا خانوادگی ساخته می شوند، به شکلی طرح ریزی کرد که بدون تغییر محتوا، سمت و سوی دینی داشته باشد.

اندک تغییری در گفتار بازیگران فیلم، یکی از راه ها است. با کمی تغییر در گفتار بازیگران می توان آن را به موضوع مسجد ارتباط داد، بدون اینکه موضوع فیلم دگرگون شود. برای مثال، برای تعیین مکان جلسه یا گفت و گو مسجد انتخاب شود. یا برای مثال، بازیگری به دیگری بگوید: جلسه فردا در مسجد باشد؛ چون آن جا دارای آرامش بیشتری است.

 ب) پیام بازرگانی

پیام های بازرگانی کاملاً جنبه اقتصادی دارند، ولی می توان این پیام ها را به شکلی طرح ریزی کرد که بدون اینکه به جنبه های اقتصادی و تبلیغاتی پیام آسیبی برسد، سمت و سوی دینی نیز داشته است. برای نمونه، چند پیام بازرگانی را با این ویژگی بیان می کنیم:

۱. در تبلیغات کاشی، صحنه هایی از گنبد و محراب کاشی شده به گونه ای گذرا نشان داده شود؛

۲. در تبلیغات فرش، صحنه ای از فرش مسجد به تصویر کشیده شود؛

۳. در تبلیغ مانیتور و تلویزیون برای بیان وضوح و کیفیت تصویر، یکی از صحنه ها، تصویری از مسجد یا کعبه باشد؛

۴. در تبلیغ وسایل نقلیه، در حال گذرا، وسیله نقلیه از کنار یک مسجد که جنبه فرهنگی و آثار باستانی دارد عبور کند؛

۵. در تبلیغ جارو برقی های بزرگ، برای مصارف غیر خانگی تصویری از مسجد که عده ای در حال نظافت آن هستند، نشان داده شوند.

 ج) گفتار مجریان

گفتار مجریان شبکه سراسری و برنامه ها در جهت دهی افکار مردم به سوی مفاهیم و آموزش های دینی بسیار مهم است. این افراد در شبانه روز در مراحل گوناگون مطالب بسیاری را در سطح کشور یا استان مربوطه بیان می کنند که اگر سمت و سوی آنها دینی باشد، در گسترش روحیات و احساسات دینی در بین مردم مؤثر است.

یکی از مهم ترین اقدامات برای ایجاد و گسترش فرهنگ دینی در اجتماع که شاید به زمان زیادی هم نیاز نداشته باشد، فیلم سازی حساب شده و بر اساس نیازمندی های جامعه و مخاطب شناسی دقیق است. رسانه برای تدوین فرهنگ متناسب با هویت ملی ایران در آپارتمان نشینی، فیلم های گوناگونی ساخت که علاوه بر بیان رخدادهای گوناگون برای اعضا و ساکنان، نمونه بارز و متناسب زندگی آپارتمانی را بیان می کرد: در این فیلم ها، شیوه برخورد با مشکلات و تداوم روابط میان همسایه ها بیان می شد.

به همین ترتیب، می توان سریال هایی ساخت که رخدادهای گوناگون در مسجد و اهل مسجد را نشان دهد. لازم نیست همه وقایع مربوط به مسجد باشد، نشان دادن زندگی اهل مسجد با رویکرد خانوادگی، سیاسی، اجتماعی و دینی، هدف اصلی سریال است. بی شک رخدادهای مسجد در این میان نمایش داده می شود.

در این سریال ایجاد فرهنگ مسجد، اوصاف مسجد نمونه و الگو، راه های حل مشکلات مسجد و حضور بهینه مردم در مسجد نیز بیان می شود.

همچنین از جمله برنامه هایی که می تواند سبب رونق مساجد شود، شناساندن مساجد است. هر شهری دارای مسجدهایی است که پیشینه متفاوت و برنامه های گوناگونی دارد. اطلاع رسانی از ویژگی ها و برنامه های فرهنگی و جنبی مساجد، امری پسندیده و نیکوست.