مظهر عاطفه
مادر، قلب خانه ومظهر مهر و عاطفه، عشق و احساس، محبت و صفاست، و مادری، فضیلتی است ملکوتی، ناشی از عالم قدس که در وجود انسان خاکی تجلی میکند و درآن صراحت و صداقت، مهر و صفا، عدل و تقوا به عالیترین شکل خود آشکار میشود. مادری، حالتی است که صفات عالی زیبایی را، در پرورش فرزند میداند و در این راه، از همه زمینه ها و امکانات شخصی میگذرد. مادر، هنرمندی است که در نتیجه تلاش خستگی ناپذیرش، فرزندی نیکو پرورش یافته، نیکوکار و با تقوا در مسیر حق گام برمیدارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
روز مادر
مظهر عاطفه
مادر، قلب خانه ومظهر مهر و عاطفه، عشق و احساس، محبت و صفاست، و مادری، فضیلتی است ملکوتی، ناشی از عالم قدس که در وجود انسان خاکی تجلی میکند و درآن صراحت و صداقت، مهر و صفا، عدل و تقوا به عالیترین شکل خود آشکار میشود. مادری، حالتی است که صفات عالی زیبایی را، در پرورش فرزند میداند و در این راه، از همه زمینه ها و امکانات شخصی میگذرد. مادر، هنرمندی است که در نتیجه تلاش خستگی ناپذیرش، فرزندی نیکو پرورش یافته، نیکوکار و با تقوا در مسیر حق گام برمیدارد.
محبت مادری
حقیقت زندگی مادر، عشق ورزیدن، دوست داشتن وفداکاری است. اگر کار مادر را کوچک بپنداریم، مرتکب اشتباهی بزرگ شدهایم؛ چرا که کار او، انسانسازی و فضیلت پروری است. مادر در انجام این وظیفه، غرور و خودخواهی خود را به فداکاری و عشقورزی تبدیل میکند و حتی حاضر میشود دفتر عشق و زندگی شخصی خود را برای مدتی نیمه باز گذارد یا مختومه سازد و فصلی نو در دفتر جدید فرزند بگشاید. به همین دلیل، مادرانْ همواره در خور ستایش و نکوداشتند.
زیباترین تعریف
زیباترین تعریفی که از مادر شده و واقعا بیانگر مقام ومنزلت مادر است، حدیث زیبایی از پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله است که فرمود: «بهشت زیر پای مادران است».
رمز عشق جاودانی مادر است کیمیای زندگانی مادر است
اینکه فرموده است آن مینو سرشت زیر پای مادران باشد بهشت
یعنی آنجایی که مادر زد قدم نیست آنجا، از بهشت خُلد، کم
مقام والا
مادران در تاریخ و زندگی بشر، همواره مقامی بلند داشته اند. آثار دینی و ادبی ملتهای گوناگون درباره مادر، نکتهها و آموزههایی خواندنی و شنیدنی دارد. مسلمانان نیز بر اساس آموزههای دینی خود، مادر را در جایگاهی والا نشانده و حرمت او را پاس داشتهاند. در روایت است شخص گناهکاری نزد پیامبر آمد و پشیمانی خود را آشکار ساخت و پرسید: چه راهی در پیش بگیرم که خداوند سریعا از گناهان من درگذرد؟ رسول خدا پرسید: از پدرو مادر تو کدام یک زندهاند؟ پاسخ داد: پدرم. فرمود: به او خدمت کن. پس از رفتن آن شخص گناهکار، پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله به اصحاب فرمود: «اگر این مرد، مادر میداشت و به او خدمت میکرد، گناهانش به سرعت آمرزیده میشد».
راز محبت مادر
عاطفه مادری، از کرامتهای خداوند است که نمیتوان آن را با هیچ قیمت مادی سنجید. زن حامل ودیعه ای الهی به نام عطوفت و مهربانی است که بعد از ازدواج در قلب او تجلی میکند؛ به گونهای که تا سرحد جان برای کودک خود از جان مایه میگذارد. محبت مادری، اختصاص به انسان ندارد و حتی حیوانات نیز این گونه هستند. آهوی مادر برای پرستاری از بچه خود از گل هاش جدا شد و به مراقبت از او پرداخت، ولی بچه بر اثر جراحت جان داد. مادر با اینکه میدانست بچه مرده است، چند قدمی به دنبال گله راه افتاد، ولی دلش آرام نگرفت و دوباره بر بالین بچه مردهاش بازگشت و پوزهاش را به پوست او مالید و دوباره و سه باره رفت وبازگشت، تا سرانجام با چهره ای اندوهگین او را تنها گذاشت.
بهشت، رضای مادر
اسلام برای مادر، مقام و ارزش شگفتی قائل شده است تا آنجا که رسیدن به آخرین مرحله کمال بشر یعنی بهشت را با رضای مادر میسر میداند. مقام و ارزش مادر از نظر اسلام تنها تا آنجا نیست که درباره رعایت آن فقط چند روایت و توصیه صادر گردیده باشد، بلکه در مقام قانونگذاری و در متن مقررات مذهبی، امر و نهی مادر در قسمتی از موارد، لازم الاجرا شناخته شده است. برای مثال، آنجا که امر مستحبی خداوند با نهی مادر در تعارض باشد، فرزندان موظفند نهی مادر را بپذیرند و امر مستحبی را اجرا نکنند. دیگر آنکه در واجباتی که واجب عینی نباشد و با انجام دیگران از عهده فرد ساقط شود، اطاعت نهی مادر بر انجام آن کار مقدم است.
کلام عیسی مسیح علیهالسلام
در قرآن کریم، آیات بسیاری انسان را به اطاعت و نیکوکاری به پدر و مادر فرا میخواند. خداوند متعالی، حضرت عیسی علیهالسلام را به مادر سفارش کرد و مسیح علیهالسلام فرمود: «مرا در مورد مادرم نیکوکار قرار داده وجبار و شقی قرار نداده است». هنگامی که یکی از پیامبران الوالعزم خداوند، در مقام برشمردن افتخارات خود، نیکوکاری به مادر را ذکر میکند، دلیل روشنی براهمیت مادر و احترام و نیکوکاری به اوست.
اهمیت و شرافت مادر
رهبر کبیر انقلاب در مورد اهمیت و شرافت مادری فرموده است: «حقوق مادران را نمیتوان شمرد و نمیتوان به حق ادا کرد. یک شب مادر نسبت به فرزندش از سالها عمر پدر متعهد ارزندهتر است. تجسم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانی مادر، بارقه رحمت و عطوفت ربّ العالمین است. خداوند تبارک و تعالی قلب وجان مادران را با نور رحمت ربوبیّت خود آمیخته، به گونهای که وصف آن را کسی نمیتواند بکند.... اینکه در حدیث آمده که: بهشت زیر قدمهای مادران است، یک حقیقت است و اینکه با این تعبیر لطیف آمده است، برای بزرگی عظمت آن و هشیاری به فرزندان است که سعادت و جنت را در زیر قدم آنان و خاک پای مبارک آنان جستوجو کنید و حرمت آنان را نزدیک حرمت حق تعالی نگه دارید و رضا و خشنودی پروردگار سبحان را در رضا و خشنودی مادران جستوجو کنید».
احترام به مادر
گرهمی خواهی رضای کردگار رو رضای والدین را گوش دار
چون دل ایشان ز تو خشنود شد گردی اندر آخرت خوش رستگار
خداوند متعالی در چهار سوره از قرآن مجید، بلافاصله بعد از مسئله توحید، بر نیکی به والدین تأکید کرده است. این مسئله، بیانگر این است که اسلام تا چه حد برای پدر و مادر احترام قائل است. با اینکه نعمت خداوند بیشتر از آن اندازه است که قابل شماره باشد، خداوند شکرگزاری در برابر پدر و مادر را در ردیف شکرگزاری در برابر نعمتهای خود قرار داده است. در حدیثی از امام صادق علیهالسلام میخوانیم که فرمود: «اگر چیزی کمتر از اُفّ وجود داشت، خداوند در قرآن کریم از آن نهی میکرد و این حداقل مخالفت و بیاحترامی به پدر و مادر است. همچنین یکی از ابعاد عاق والدین، نگاه تند و غضبآلود به پدر و مادر است».
احسان بعد از حیات
اینکه قرآن کریم بر احترام پدر و مادر بیشتر تأکید کرده، برای این است که پدر و مادر به حکم عواطف خاصی که دارند، کمتر ممکن است فرزندان خود را به فراموشی بسپارند؛ در حالی که بیشتر فرزندان پدر و مادر را فراموش میکنند. احترام و احسان به پدر ومادر، تنها به زمان حیات آنان محدود نمیشود. مالک بن ربیع میگوید: خدمت پیامبر نشسته بودم، مردی از انصار آمد و از پیامبر صلی الله علیه وآله پرسید: یا رسول الله! آیا بعد از مرگ پدر و مادرچیزی از نیکی کردن به آن دو بر عهده من باقی است تا انجام دهم؟ حضرت فرمود: «بلی، چهار چیز باید انجام دهی: نماز خواندن برای آنان، آمرزش طلبی برای ایشان، عمل کردن به عهد و پیمانشان و احترام کردن به دوستان آنان».
فضیلت مادر
شهید دستغیب در مورد برتری و فضیلت مقام مادر نوشته است: مستحب است در نیکی کردن، جانب مادر را بیشتر رعایت کند. رسول خدا صلی الله علیه وآله سه مرتبه امر به نیکی مادر فرمود و هنگامی که از آن حضرت سؤال شد: حق کدام یک از والدین بزرگتر است؟ فرمود: آنکه نُه ماه تو را در شکم گرفت و بعد به سختی تو را زایید و بعد، از پستان خود تو را غذا داد.
در برخی از روایات حتی تصریح شده که نیکی به والدین، به ویژه خوشرفتاری با مادر و خدمت به او در زمان سالمندی، باعث محو گناهان فرزند میشود؛ یعنی خدمت به پدرو مادر، کفاره گناهان و عامل مهمی برای جلب نظر رحمت حضرت باری تعالی و در نتیجه، رسیدن به سعادت ابدی است.
احترام امام سجاد علیهالسلام به مادر
امام سجاد علیهالسلام با مادر خود در یک ظرف، غذا نمیخورد و ظرف غذایش را جدا میکرد میفرمود: «میترسم برای لقمهای دست دراز کنم که مادرم نیز قصد آن لقمه را داشته باشد و با این عمل، باعث نارضایتی مادرم شوم و در نهایت عاق گردم». مرحوم جزایری رحمه الله در شرح صحیفه بعد از نقل این روایت میگوید: مراد از مادر امام سجاد علیهالسلام ، دایه حضرت است که کنیز امام حسین علیهالسلام بوده، زیرا مادر حقیقی امام هنگام زایمان از دنیا رفته است. آن بزرگوار در دعای خود از خداوند میخواهد: «خداوندا! عبادتم را برای والدین ثبت فرما و به من توفیق مرحمت کن که خواسته آنها را برخواست خود مقدم بدارم و کمال احترام را در مورد آنان رعایت کنم».
دست توانای مادر
شخصیتهای بزرگ جهان، عمده موفقیت خود را مرهون مادرانی هستند که به وظایف خطیر خود عمل کردهاند. نابغه بزرگ اسلام، شیخ مرتضی انصاری رحمهالله در مرگ مادر بزرگوارش به شدت گریه میکرد و کنار جنازه او اشک تأثر میریخت. یکی از شاگردان فاضلش به وی گفت: شایسته نیست شما با این مقام علمی، برای درگذشت پیرزنی اینطور اشک بریزید و بیتابی کنید. آن مرد بزرگ سربرداشت و گفت: «گویا شما هنوز به مقام ارجمند مادر واقف نیستید. تربیت صحیح و زحمات فراوان این مادر، مرا به این مقام رسانید». زحمات و کوششهای خردمندانه یک مادر، میتواند فرزندی بپرورد که تحولی در جهان بشریت به وجود آورد. ناپلئون میگوید: «مادر با دستی گهواره و با دستی عالم را تکان میدهد». ادیسون هم میگوید: «دنیا هر چه دارد از من است و من هرچه دارم از مادر».
امام خمینی رحمه الله در مورد اهمیت نقش مادران در تربیت صحیح فرزندان میفرماید: «خداوند ان شاءالله شما بانوان را که مرکز پرورش بچه های کوچک هستید، تا آخر موفق کند. شما را [موفق کند] به اینکه این بچهها را خوب آموزش و پرورش بدهید. پرورش از دامن شما شروع میشود. دامن بانوان است که بچههای خوب را پرورش میدهد».
مادر و ادب آموزی
مادر با رفتار شایسته خویش، کودک را با ادب پرورش میدهد. به همین دلیل، بیتوجهی مادر به گفتارها و رفتارهایش، سبب میشود که فرزندان در الگوپذیری از او، به راه خطا بروند؛ زیرا هر حرکت مثبت یا منفیِ مادر، در شخصیت و آینده آنان تأثیر میگذارد. تربیت صحیح و پرورش صفات پسندیده در کودک، تنها در پرتو برنامه صحیح علمی و عملی شدنی است و پدر و مادر باید به خوبی آن را فراگیرند. پیامبر اسلام، گرامیداشت فرزندان و ادبآموزی به آنان را در شمار مسئولیتهای والدین میداند و میفرماید: «فرزندان خود را گرامی بدارید و با آداب و روش پسندیده با آنها رفتار کنید».
مادران، زمامداران جامعه
مادر، بند قنداق کودک را در دست دارد، ولی اهمیت آن به گونهای است که میتوان گفت زمام امور جامعه در اختیار اوست. ممکن نیست خلق و خویی در جامعه باشد، ولی از خانه منشأ نگرفته باشد. اهمیت نقش مادر به حدی است که میتوان گفت فساد زن، موجب فساد جامعه و اصلاح او، موجب صلاح جامعه است. پدر و مادر در جنبه اجتماعی و سیاسیِ فرزندان سهم مشترک دارند، ولی در سالهای اولیه، نقش مادر مؤثرتر از پدر است. مادر نخستین عامل فشار بر کودک است وجنبههای مثبت و منفی را از راه امر و نهی در دل او پایدار میکند. اوست که میتواند شرف اجتماعی و سیاسی به طفل دهد و وی را مدافع حق و روابط صحیح بسازد. در همه حال، زنان، مردان را میسازند و مردان، جامعه و قواعد اجتماعی را.
مربی فرهنگ جامعه
نقش مادر در همه زمینه های حیات اجتماعی آشکار ومهم است؛ به گونهای که مادر، مربی فرهنگ جامعه به شمار میآید. بعد از تولد کودک، او در دریایی از فرهنگ غوطه ور میشود و این فرهنگ از راه والدین و دیگر اعضای خانواده به او انتقال مییابد. اما تأثیر مادر که نخستین کلمات را بر زبان او جاری و اولین ایده را در ذهن او جایگزین میسازد، از دیگران بیشتر است. مادر با نفوذ و تأثیر خود، میتواند فکر یا صفتی را در کودک پدید آورد، او را به سوی شرارت یا خیراندیشی بکشاند و ریشه و زمینه امور صحیح و غلط را در دل او برقرار سازد. پس میتوان گفت فرهنگ جامعه، به دست مادران ساخته میشود و به آنان وابسته است.
رهبری فکری
کودک در حالی به دنیا میآید که از نظر آگاهیهای اجتماعی، ذهنی پاک دارد و مادر، نخستین کلمات و حروف را بر روی این صفحه سفید مینویسد و اوست که نقشهای زشت و زیبا را بر آن ترسیم میکند. مادر با جاری ساختن نخستین کلمات بر زبان کودک، او را با اصول و قواعد زندگی آشنا میکند و آداب و رسوم را به وی میآموزد. از دید علمی، مادر، رهبری فکری کودک را برعهده دارد و بر پایه قانون وراثت، بسیاری از حالتهای نوزاد، ناخودآگاه ناشی از مادر است. یافتههای روانشناسی هم نشان داده است که در جنبه روانی، نقص یا سلامت شخصیت روانی کودک، به ویژه در شش سال اول زندگی، به مهر مادر یا محرومیت از آن بستگی دارد و ممکن است اثراتش تا پایان عمر باقی بماند.
وظایف معنوی
انجام وظایف جسمانی معمولاً از عهده هر مادری ساخته است؛ مهم جنبه معنوی است که فقط به دست مادر مسلمان و اندیشمند انجامپذیر است و آن هم جز با خودسازی مادر به وقوع نمیپیوندد. نقش تربیتی مادر، بدون تأثیر جنبه الهی و عبادی پایدار نیست و تقوا و عبادت، در خط مشی تربیتی و تأثیرپذیری و سازندگی او مؤثر است. تقوای مادر، سبب ایجاد فضیلتها و خصلتهای انسانی و اخلاقی در کودک میشود و نیروی ذخیرهای است که او را در مقابله با مشکلات یاری میدهد. از سوی دیگر، آموزش مقررات به هنگامی مفید است که با خداترسی واقعی همراه باشد تا ضامن درونی برای اجرا و کنترل آن موجود گردد. اگر خداترسی واقعی بر مادر حاکم نباشد، چگونه میتواند چنین ضمانت اجرایی را برای فرزندان به وجود آورد؟ پاکی و صداقت و پرهیز از گناه مربی، بیدار کننده و جهتبخش است و محرک اراده و انگیزهای برای بهسازی و خیرخواهی به شمار میآید.
مادر و عبادت
مادری، وظیفه ای سنگین و همراه با دشواری است. از این رو، مادر نمیتواند بدون پیوند همیشگی با خدا، از عهده انجام وظایف برآید. به همین دلیل، عبادت و یاد خداوند برای مادر ضروری است و بدون آن، کار او ناقص به نظر میرسد. رمز عبادت، ایجاد قدرت است و آنچه از عبادت مادر مورد نظر است، پیوندی همیشگی با خداست؛ بدانگونه که جز او همه چیز را پوچ و فانی بداند. روش عبادی مادر باید فعالیت در میدان شناخت خدا باشد و فرمانش را در همه جوانب زندگی نفوذ دهد. در انجام عبادت، عمل و رفتار مهم است. صد سخن مادر در زمینه عبادت خدا، به اندازه یک عمل چند لحظهای در کودک نافذ نیست. صد بحث درباره نماز، به اندازه خواندن یک نماز نمیارزد. روح دینی را باید از راه عمل در کودک نافذ ساخت، نه از راه حرف و سخن.
حق مادر
رسول خدا صلی الله علیه وآله میفرماید: «حق پدر این است که از او در طول زندگی اطاعت کنی و اما حق مادر را هرگز نمیتوانی ادا کنی. حتی اگر به تعداد شنهای بیابان و قطرههای باران، روزها در خدمتش بایستی، تنها به جای زحمات طاقت فرسای دوران بارداری او نخواهد بود». شخصی به پیامبر از کج خلقی مادر شکایت کرد، حضرت فرمود: «او در آن نُه ماه که بار تو را تحمل میکرد و آن دو سال که تو را شیر داد و شبهایی که بیداری کشید و روزهایی که برای تو تحمل تشنگی کرد، کج خلق نبود». مرد گفت: من جزای زحماتش را پرداخته ام و او را دوبار بر دوش گرفته و به حج بردهام. حضرت فرمود: «حتی جزای یک ناله او را هنگام وضع حمل نپرداختهای.»
مجله گلبرگ، شماره 76