مسجد کودک و ورزش
۱۳۹۳/۱۰/۲۱

مسجد پایگاهی است که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله وسلم) از آن به عنوان مکان آموزش نظامی نیز استفاده می‏فرمودند و در واقع مسجد، مهمترین پایگاه اداره حکومت دینی به شمار می‏رود.

یکی از فعالیت‏های جانبی کودکان نیز در طول سال، پرداختن و مهارت در یک رشته ورزشی است که با توجه به سلیقه و تمایل کودکان و والدین ایشان، انتخاب شده و این موضوع در طول سال­های اخیر تبدیل به یک فرهنگ عمومی شده است که کودکان در کنار آموزش‏های درسی، آموزش ورزشی نیز داشته باشند. در بسیاری موارد دیده شده است که باشگاه ورزشی به مکانی برای ملاقات با دوستان و حتی دوست‏یابی تبدیل شده و بخشی از دوستان کودکان در سالن­های ورزشی انتخاب می­شوند. در واقع انجام ورزشی واحد به ویژه در ورزش­های گروهی و تیمی که بیشتر نیاز به همکاری و همدلی دارد، اسباب برقراری روابط دوستی عمیق عاطفی فراهم می­شود. پایبند بودن به شرکت منظم در جلسات ورزشی و حضور به موقع کودکان در این  ورزش­ها نکته قابل توجهی است که میزان اهمیت ایشان را به این امور نشان می­دهد.

   حال می­توان برای مساجدی که از فضای خوبی برخوردار هستند، با تاسیس یک باشگاه ورزشی در فضای مسجد و یا برگزاری فقط یک رشته خاص، زمینه ساز جذب کودک و نوجوان به این مکان مقدس شد.  اینکه مساجد در ساعات غیر نماز بسته بوده و هیچ استفاده دیگری جز  ادای نمازهای واجب از آنها نمی‏شود، قابل بحث و بررسی است.  در حالی که مساجد بهترین فضای ممکن  برای بهره‏وری‏ و ایجاد زمینه­های رشد و شکوفایی است.

   در یکی از محله های شهر تهران، مسجدی وجود دارد که در تمامی ساعات روز، درب مسجد باز بوده و افراد در گروههای سنی متفاوت در این مسجد در حال رفت و آمد هستند، یکی از برنامه های مسجد که باعث رونق یافتن حضور مردم در مسجد شده است، برنامه های ورزشی متنوع مسجد است که در قالب چند رشته ورزشی متنوع در حیاط مسجد بر پا می‏شود، به این ترتیب که با حداقل امکانات سقف حیاط مسجد را پوشانده و فضای حیاط را به فضای باشگاه مبدل کرده­اند.  مربیان ورزشی مساجد عموماً از نمازگزاران همان مسجد هستند و حضور این ایشان در صفوف نماز جماعت، برای کودکان و نوجوانان جذابیت ویژه‏ای ایجاد کرده است.

   در کنار پرداختن به ورزش و ایجاد بسترهای تفریحی سالم، مربیان همواره برآنند که شروع و پایان برنامه ورزشی را  با قران و دعا برای سلامتی امام زمان همراه سازند، ضمن اینکه در بین مباحث آموزشی خود نیز به شکل غیر مستقیم نکاتی را پیرامون نماز اول وقت و در جماعت، احترام به والدین، اخلاق، ارتباط با دیگران خصوصا جنس مخالف و .... مطرح می­کنند و اینگونه  تفریح کودکان و نوجوانان با امور تربیتی همراه می­شود. بنابراین در منظر ایشان، مربیان همواره به عنوان الگویی تأثیرگذار قلمداد می­شوند و این امر ضرورت انتخاب صحیح یک مربی کاردان را نشان می­دهد.

   در حقیقت کودک به علت علاقه وافری که به مربی خود دارد، حرف‏های او را گوش می‏دهد و سعی می‏کند او را از خود راضی نگه دارد، حتی اگر در خارج از فضای ورزشی کاری خلاف عقیده مربی خود انجام دهد، با این همه او دوست ندارد که مربی از این کار مطلع شود و به هیچ وجه در حضور او آن کار را انجام نمی‏دهد. او همواره در تلاش است که خود را شبیه مربی کرده و از او در رفتار و گفتار خود الگو برداری نماید، زیرا مربی را یک انسان موفق می‏داند و این امر او را به الگو برداری تشویق می‏کند. گاهی دیده شده که کودکان حتی نوع پوشاک و شیوه حرف زدن و حتی برخی از آداب روز مره مانند نخوردن چای را از مربی خود تقلید کرده و سعی در همسان سازی شدید با آنها دارند. در زیل به برخی ویژگی­های کلی مربیان پرداخته می­شود.

ویژگی‏های یک مربی خوب و تاثیر گذار:

1-     اخلاق محور باشد.

2-    خود یک ورزشکار واقعی باشد، تا بر باور کودکان بیافزاید.

3-    جوان بودن، برای برقراری ارتباط سریع با کودکان

4-    صبور بوده و متانت داشته باشد.

5-    آشنایی با احکام.

6-    خود اهل نماز اول وقت و به جماعت باشد.

7-    تمامی کارها را در چارچوب دین و با محوریت تقدس مسجد انجام دهد.

نکته پایانی:

در اسلام و به ویژه طب اسلامی، سفارش بسیاری به موضوع ورزش شده است، ضمن اینکه  مقام معظم رهبری نیز بر اهمیت پرداختن به ورزش، با وجود تمامی اشتغالات فکری و کاری تأکید بسیاری دارند. خوب است به بهانه ورود ورزش به مسجد، فرهنگ ورزش نیز در بین خانواده ها رونق یافته و در کنار آن مفاهیم بلند دینی در همین قالب منتقل شود.