رئیس ائتلاف اهل سنت عراق: راه حسین(ع) چراغ ماست
۱۳۹۳/۰۹/۱۲

رئیس ائتلاف اهل سنت عراق: راه حسین(ع) چراغ ماست/ملت عراق زیر پرچم امام حسین(ع) متحد شوند ریاست ائتلاف بزرگ اهل سنت عراق در بیانیه‌ای رسمی که امسال به مناسبت عاشورای حسینی منتشر کرده، نوشته است: «ملت ما نیروی خود را از چراغ بلند هدایت حسینی و زائران حسینی می‌گیرد، که این چراغ چون خورشیدی پرتو افکن در همه زمانها و قرنها جاری است. تا به همه جهانیان ثابت کنیم که ما دنباله رو راه سید الشهداییم و بهترینِ رهپویان راه اوییم.»

رئیس ائتلاف اهل سنت عراق: راه حسین(ع) چراغ ماست/ملت عراق زیر پرچم امام حسین(ع) متحد شوند

 ریاست ائتلاف بزرگ اهل سنت عراق در بیانیه‌ای رسمی که امسال به مناسبت عاشورای حسینی منتشر کرده، نوشته است: «ملت ما نیروی خود را از چراغ بلند هدایت حسینی و زائران حسینی می‌گیرد، که این چراغ چون خورشیدی پرتو افکن در همه زمانها و قرنها جاری است. تا به همه جهانیان ثابت کنیم که ما دنباله رو راه سید الشهداییم و بهترینِ رهپویان راه اوییم.»

باور اینکه «عاشورا محل اتحاد شیعه و سنی است» تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای مذهبی، چگونگی تعظیم شعائر حسینی، و به ویژه گفتمان حسینی ما دارد. باور اینکه «عاشورا محل اتحاد شیعه و سنی است» وظایف ما در ارتباط با معرفی صحیح نهضت وحدت‌بخش حسینی در جهان اسلام و اختصاص ندادن عزاداری و تعظیم شعائر حسینی به شیعه را سنگین می‌کند. باور اینکه «عاشورا محل اتحاد شیعه و سنی است» پیرو مکتب اهلبیت(ع) را به این نتیجه می‌رساند که در یک فضای توأم با اخوت اسلامی باید برای امام حسین(ع) عزاداری کرد و به تقویت نهضت حسینی در اهل سنت کمک کرد.

به ویژه، وقتی به تاکیدهای مکرر امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای بر راهبرد وحدت شیعه و سنی، و راهبرد معرفی و تقویت اسلام مقاومت، اسلام مبارزه،... و در یک کلمه اسلام ناب محمدی توجه کنیم، این واقعیت که «عاشورا می‌تواند محل اتحاد شیعه و سنی باشد» جایگاه ویژۀ خود را نشان می‌دهد.

امام خمینی در منشور روحانیت خطر فعالیت علیه اسلام ناب محمدی را گوشزد می‌فرمایند: «در حوزه‏هاى علمیه هستند افرادى که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدى فعالیت دارند. امروز عده‏اى با ژست تقدس مآبى چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام مى‏زنند که گویى وظیفه‏اى غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه‏هاى علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‏اى از فکر این مارهاى خوش خط و خال کوتاهى نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایى‏اند و دشمن رسول اللَّه.»(صحیفه امام، ج21، ص278) «فرزندان عزیز جهادى‏ام به تنها چیزى که باید فکر کنید به استوارى پایه‏هاى اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- است.»(صحیفه امام، ج21، ص204) امام خامنه‌ای در دیدار مجمع جهانى اهل بیت‏ می‌فرماید: «مى‏ترسند از اینکه تفکرات اسلام ناب، اسلام جهاد، اسلام استقلال، اسلام عزت و هویت، اسلامى که تسلط بیگانگان و دشمنان را بر امت اسلامى گناه مى‏داند و آن را به هیچ قیمت نمى‏پذیرد، از ایران به بقیه‏ى جوامع اسلامى سرایت کند»(28/ 05/ 1386)

رابطۀ واقعیت «عاشورا محل اتحاد شیعه و سنی است» با «تقویت پایه‌های اسلام ناب محمدی» و «سرایت تفکرات اسلام جهاد و عزت» که با اندک تاملی روشن می‌شود، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

* * *

اسامه النجیفی، از سیاستمداران سنی‌مذهب عراق که ریاست پیشین مجلس نمایندگان عراق را بر عهده داشت و در حال رئیس بزرگترین ائتلاف اهل سنت عراق در مجلس-حزب متحدون- و  همچنین معاون دوم رئیس جمهور عراق است، در بیاینه خود، بر وحدت ملت عراق زیر پرچم امام حسین(ع) تاکید کرد. رئیس ائتلاف بزرگ اهل سنت عراق در این بیانیه، با بیان اینکه «راه حسین(ع) چراغ راه ماست»،گفت: «ما به مناسبت سالروز شهادت امام حسین(ع) به جهان اسلام و ملت اصیل عراق تسلیت عرض می کنیم و از ملت خود خواستاریم که برای نابودی تروریسم و حاکم شدن قانون و هم‌افزایی تلاش‌ها، در راستای داشتن عراقی با زمین و ملت و ثروتی واحد و یکپارچه، زیر پرچم امام حسین(ع) در صف واحدی بایستند.» و بیانیۀ خود را با این عبارت به پایان برده است: «جاویدان باد نهضت حق و ارزشهایی که حسین علیه السلام جلوه گر ساخت.»

 

متن کامل این بیانیه را به زبان فارسی و عربی در ادامه می‌خوانید:

ترجمۀ بیانیه/ از ملت می‌خواهیم زیر پرچم امام حسین(ع) در صف واحدی بایستند

بسم الله الرحمن الرحیم

امام حسین علیه السلام فرمود: از روى سبکسرى و گردنکشى، و نیز براى ایجاد فساد و ستمگرى دست به این قیام نزدم، بلکه براى اصلاح اوضاع امّت جدّم قیام کردم،...

فاجعه عاشورا تنها یک مناسبت دینی نیست، بلکه کاری قهرمانانه است که جلوه گر پیروزی خون بر شمشیر و برتری ارزش‌ها بر رذالت‌ها و طغیانگری‌هاست. عاشورا نماد پیروزی حق بر باطل در تاریخ زمین و انسان است. سالروز شهادت امام حسین علیه السلام و اهل بیت و اصحاب ایشان در واقعه کربلا را چنین می نگریم. آقای والا مقام ما، حسین(ع) با مبانی ثابت به شهر جاودانگی راه یافت تا راه پیامبر مصطفی محمد خاتم الأنبیاء(ص) را محافظت کند. او وعده پیامبر اکرم(ص) را تصدیق کرد، آنگاه که نگاه خود را به نمایش گذاشت و فرمود: «من مرگ را جز سعادت، و زندگی با ستمکاران را جز خستگی و دلزدگی نمی بینم» این مرگ، شوق مؤمنان عاشقی است که همچون صدیقان کمیاب روزگار، نگاهی به تاریخ بشر انداختند و چشم فروبستند.

روز دهم محرم الحرام، مانند دیگر روزهای تاریخ نیست. این روز، روز قهرمانی و جانفشانی و ارزش‌های والاست. روز محبت خداست که امام حسین(ع) رو به خدا کرد و عرض کرد: همه مردم را در راه محبت تو رها کردم، و خانواده ام را یتیم کردم تا تو را ببینم، حال اگر در این مسیر محبت، مرا قطعه قطعه کنی، هرگز قلبم به غیر تو نخواهد گشت. اما راه امام حسین(ع) راه آزادگی و آزادگان است و راه خوبان مظلوم است تا رسم وفاداری را برای وطن و انسان به جای آورند. ارزشهای امام حسین(ع) اصول کرامت و آزادگی را در جان انسان نهاده است، و به نسلها معنای ازخودگذشتگی و فداکاری را آموخته است. راه حسین(ع) چراغ ماست و ما بر آنیم که در راستای رویارویی با تروریسم به هر شکلی که باشد، و مبارزه با اختلاف‌های شوم طائفی و اختلاف افکن‌های طائفی در راه امام حسین(ع) گام برداریم و همۀ معانی خیر و ارزش‌های والای ریشه دوانده در قلب روزگار را از نهضتش استخراج کنیم.

ما به مناسبت سالروز شهادت امام حسین(ع) به جهان اسلام و ملت اصیل عراق تسلیت عرض می کنیم و از ملت خود خواستاریم که برای نابودی تروریسم و حاکم شدن قانون و هم‌افزایی تلاش‌ها، در راستای داشتن عراقی با زمین و ملت و ثروتی واحد و یکپارچه، زیر پرچم امام حسین(ع) در صف واحدی بایستند.

ملت ما نیروی خود را از چراغ بلند هدایت حسینی و زائران حسینی می‌گیرد، که این چراغ چون خورشیدی پرتو افکن در همه زمان‌ها و قرن‌ها جاری است. تا به همه جهانیان ثابت کنیم که ما دنباله رو راه سید الشهداییم و بهترینِ رهپویان راه اوییم.

زنده باد عراق و ملت مقاومش

و جاویدان باد نهضت حق و ارزشهایی که حسین علیه السلام جلوه گر ساخت.

متن عربی بیانیه/ ندعو شعبنا الى الوقوف صفاً واحداً خلف رایة الحسین(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الامام الحسین علیه السلام:

إنّی لمْ أَخرجْ أَشِرًا ولا بَطِرًا ولا ظالِمًا ولا مُفسِدًا،إنَّما خرجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فی أُمَّةِ جَدِّی..

لم تکن فاجعة عاشوراء مناسبة دینیة فحسب، بل هی موقف بطولی یجسد انتصار الدم على السیف، وشرف القیم على الرذیلة والطغیان، انها انتصار الحق على الباطل فی تاریخ الارض والانسان، هکذا نرى ذکرى استشهاد الامام الحسین علیه السلام وأهل بیته وأصحابه فی واقعة الطف..لقد دخل صاحب المقام الأرفع سیدنا الحسین (ع) مدینة الخلود بثوابته المبدئیة للحفاظ على نهج النبی المصطفى محمد خاتم الانبیاء (ص)وصدق الوعد الذی جاء به الرسول الکریم (ص) وفق رؤیة جسدها بقوله (إِنِّی لاأرَى المَوتَ إلا سَعادةً، وَالحَیاةَ مَع الظالمین إِلاَّ بَرَماً) انها توق العشّاق المؤمنین الذین أطلوا على التاریخ البشری برحابة الصدیقین الأفذاذ.

ان یوم العاشر من محرم الحرام لیس کباقی الایام فی التاریخ، هو یوم للبطولة والفداء، والمبادئ العالیة، والحب الإلهی عندما یقول الإمام الحسین مخاطباً الله سبحانه تعالى: ترکتُ الخلقَ طرّاً فی هواکا وأیتمتُ العیال لکی أراکا- فلو قطّعتنی فی الحبِّ إرباً - لما مالَ الفؤاد الى سواکا لیکن طریق الحسین (ع) طریق الحریة والاحرار ودرب المظلومین الاخیار من أجل الوفاء للوطن والانسان، ان قیم الإمام الحسین زرعت فی الانسان ثوابت الکرامة والحریة، وعلّمت الاجیال معنى التضحیة والفداء، ان درب الحسین (ع) منار لنا وقد عزمنا السیر على خطاه نحو مواجهة الشر والارهاب بکل اشکاله ومحاربة الطائفیة المقیتة والطائفیین، ونستنبط من ثورته کل المعانی الخیرة والقیم السامیة الممتدة الى قلب الزمن.

وفی الوقت الذی نعزی فیه العالم الاسلامی وشعبنا العراقی الاصیل بذکرى استشهاد الامام الحسین (ع) ندعو شعبنا الى الوقوف صفاً واحداً خلف رایة الحسین (ع) من أجل دحر الارهاب وسیادة القانون و لتتضافر الجهود من اجل عراق واحد أرضا وشعباً وثروات.

ان ارادة شعبنا تستمد قوتها من ذلک المنار الحسینی الشامخ ومن وثبته التی فجّرت أضواء الشمس لتطوف فی الازمان والعصور، لکی نثبت للعالمین نحن أتباع سید الشهداء و خیر من یسیر بهدی نهجه.

عاش العراق وشعبه الأبی

والخلود لثورة الحق والمبادئ التی جسدها الحسین علیه السلام.

 

منبع: متن کامل در پایگاه اطلاع‌رسانی ائتلاف المتحدون و متن خبری در خبرگزاری رسمی عراق(نینا)، کل العراق، فارس