مسجد مکانی عمومی است و افرادی که در مسجد حضور پیدا میکنند، از هر قشر و فرهنگی میتوانند باشند، این تفاوت فرهنگها و تفاوت سنی در کنار تفاوت در عرصه تربیت خانوادهگی، بخشی مشکلات را در فضای مسجد به وجود میآورد و گاهی باعث دفع برخی از نمازگزاران، مخصوصا کودکان و نوجوانان به دلیل حساس بودنشان میشود.
رفتار انسان در زمان و مکان مختلف تفاوت دارد و ادب اجتماعی و تربیت خانوادهگی بر رفتار افراد در مکانهای مختلف بی تاثیر نیست.
مسجد مکانی عمومی است و افرادی که در مسجد حضور پیدا میکنند، از هر قشر و فرهنگی میتوانند باشند، این تفاوت فرهنگها و تفاوت سنی در کنار تفاوت در عرصه تربیت خانوادگی، بخشی مشکلات را در فضای مسجد به وجود می آورد و گاهی باعث دفع برخی از نمازگزاران، مخصوصا کودکان و نوجوانان به دلیل حساس بودنشان میشود.
قطعا فرهنگ سازی مباحث ورود به مسجد و احترام به دیگر نمازگزاران، یک امر مهم است، که باید توسط امام جماعت به مرور زمان صورت پذیرد.
اما کودک و نوجوانی که به مسجد میرود، قطعا گاهی کاری در خور تشویق انجام میدهد، و یا برای حضور مستمر و منظم در مسجد و شرکت در نماز جماعت، نیازمند تشویق و پاداش است، این نکته بر کسی پوشیده نیست، که به هر حال، کودک و نوجوان برای رسیدن به رفتاری شایسته نیازمند به ابزارهای متعدد از جمله تشویق هستند.
تشویق در نگاه اول شاید کار ساده ای به نظر بیاید و همه مردم مدعی این باشند که این کار را بلد بوده و بارها و بارها انجام دادهاند، این موضوعی است که در بحث تربیتی اهمیت ویژهای دارد، زیرا مربیان و والدین از این ابزار به شدت استفاده میکنند و این در حالی است که اثر تربیتی این روش ملاحظه نشده و گاهd نتیجه عکس میدهد و یا بعد از انجام کار، اثر سوء تربیتی دیگری را ایجاد مینماید.
تعریف تشویق:
عبارت است از مواجهه متربی با نتایج رفتار مطلوبش
به بیان دیگر، کودک و نوجوان با دستیابی به یک وسیله و یا اجازهی انجام کاری را دریافت کردن، متوجه میشوند عملی را که انجام داده اند مورد رضایت والدین ویا مربی بوده و این تشویق پاداشی در قبال فعالیت مثبت آنها است.
چند نکته در مورد تشویق:
• تشویق باید متناسب با رفتار متربی باشد. کم نباشد که در این صورت برانگیزاننده نیست و اگر زیاد باشد انتظاراتش بالاتر می رود و ارزش تشویق پایین می آید.
• وجه تشویق مشخص باشد؛ یعنی متربی بداند برای چه چیزی تشویق شده است تا زمینه تکرار برایش مهیا باشد، بنابراین لازم است گاهی قبل از تشویق، برای کودک و نوجوان توضیح دهیم که کدام کار مورد پسند بوده و قرار است به دلیل انجام چه کاری، تشویق شود.
• متناسب با علائق و خواسته های متربی باشد، نه اینکه مربی با سلیقه و تفکرات خود برای او جایزهای تهیه نماید.
• مراعات سن و سال، و همچنین جنس تشویق شونده خیلی مهم است.
• باید تاثیری داشته باشد که عادی نشود. اگر چنین شود برانگیزاننده نمیشود، لذا باید متنوع باشد، و از شکلها و مدلهای مختلف برای این کار استفاده گردد.
• انجام تشویق در طول زمان پراکنده و متنوع باشد و دارای یک نظم زمانی خاصی نباشد.
تشویق باید تقویت کننده باشد نه ایجاد کننده
این جمله یکی از کلیدیترین نکات بحث تشویق است، که اگر رعایت نگردد، منجر به یک امر خلاف تربیت شده و کار را دشوار میکند، تشویق باید تقویت کننده باشد، یعنی اینکه وقتی کودک و نوجوان کار مثبتی انجام داد، با یک موضوع مطلوب و دوست داشتنی مواجه شود و اینکه میگوییم نباید ایجاد کنند باشد، به این معنا است که وعده دادن قبل از انجام کار، باعث شرطی شدن فرد میشود و کودک و نوجوان را باج گیر بار میآورد، برای مثال، پدری به فرزندی که اتاق خود را مرتب کرده یک شکلات به جهت تشویق میدهد، این عمل مثبت و خوب کودک تقویت میشود، اما اگر پدر به فرزند خود بگوید، اتاقت را مرتب کن تا به شما شکلات دهم، این شکلات قرار است کار مثبت را ایجاد کند و کودک کار مثبت را برای دریافت شکلات انجام میدهد و این امر موجب میشود که در آینده هم وقتی کاری از این کودک خواسته شد، بپرسد چه جایزهای برایم در نظر میگیرد، اگر این کار را انجام دهم.
پس تفاوت زیادی بین تشویق کردن بدون اطلاع قبلی و وعده دادن که قبل از عمل قول آن را میدهیم وجود دارد.
در محیط مسجد با رعایت شرایط تشویق میتوان، کودکان و نوجوانان را در امور مسجد و حتی در آمدن به مسجد تشویق کنیم، بارها دیده شده وقتی وعدهای داده میشود در خصوص حضور مستمر در مسجد و دریافت جایزهای خاص، کودکان و نوجوانان را ترغیب به حضور در مسجد میکند، اما به محض دریافت جایزه خود، حضورشان در مسجد کمرنگ شده است و حتی در مقابل سفارش و اصرار والدین برای حضور در مسجد تقاضای پاداش و جایزه نیز کرده اند.
تشویق در مسجد باید به گونه ای صورت پذیرد که فرد تشویق شونده غیر از هدیهای که دریافت میکند رشد شخصیتی و اجتماعی نیز پیدا کند، به این بیان که، نگاه افراد مسئول در مسجد به فرد تغییر کند و کار سپاری و برخوردها با فرد مقطعی نباشد و روند کار به شکلی شود، که فرد تشویق شده تلاش خود را در آن کار بیشتر کند.
ضمن اینکه باید تشویق علنی و در حضور سایر کودکان و نوجوانان صورت گیرد، و اینکه باید علل تشویق با جزییات برای دیگران شرح داده شود. تا ضمن اینکه فرد متوجه شود برای چه موضوعی تشویق میشود، عاملی برای تلاش دیگران نیز گردد.
یکی از نکات مهم تشویق در مسجد غافلگیر کردن تشویق شونده است، به گونهای که تا اسم فرد را پشت بلنگو برای دریافت هدیه نخواندهاند، تصوری از تشویق شدن نداشته باشد.
تشویق همیشه برای افرادی که بیست میشوند نیست، افرادی که از نمره 10 به نمره 15 رسیدن هم شدیدا نیازمند به تشویق هستند، برخی از افراد را به علت حضور مستمر تشویق میکنیم و برخی دیگر را به علت اینکه هفتهای یک بار را به هفتهای سه بار رساندهاند، تشویق میکنیم.
البته که نباید تشویق در مسجد به شکل عادی جلوه کند و تاثیر فوق العاده خود را از دست بدهد.
نکته پایانی:
تشویق افراد در فضای مسجد باید متناسب با حال و هوای مسجد و روح معنوی آنجا باشد و از تشویقهایی که در شان مسجد نیست خودداری گردد، در این خصوص سیره اهل بیت (علیهم السلام) نیز میتواند کمک بسزایی به امام جماعت نماید.