محرم از دیدگاه امام و رهبری
۱۳۹۳/۰۷/۲۸

محرم از دیدگاه امام خمینی(ره( محرم ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست، که با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگی و کوبندگی به بشر داد، وراه فنای ظالم و شکستن ستمکار را به فدایی دادن و فدایی شدن دانست واین خود سرلوحۀ تعلیمات اسلام است برای ملتها تا آخر دهر.

محرم از دیدگاه امام خمینی(ره(

محرم ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست، که با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگی و کوبندگی به بشر داد، وراه فنای ظالم و شکستن ستمکار را به فدایی دادن و فدایی شدن  دانست واین خود سرلوحۀ تعلیمات اسلام است برای ملتها تا آخر دهر.

محرم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده ، و به اثبات رسانده است که در طول تاریخ ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است.

محرم ماهی است که به وسیله سید مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شده، و از توطئه عناصر فاسد و رژیم بنی امیه،  که اسلام را تا  لب پرتگاه برده بودند، رهایی بخشید.

این خون سید الشهدا است که خونهای همه ملت های اسلامی را به جوش می آورد .

ماه محرم برای مذهب تشیّع ماهی است که پیروزی، در متن فداکاری و خون به دست آمده است.

با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد. ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد.

ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم ‍ و «داغ باطله» بر جبهه ستمکاران و حکومتهای شیطانی زد.

ماهی که به نسل ها در طول تاریخ، راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت.

ماهی که شکست ابر قدرتها را در مقابل کلمه حق، به ثبت رساند.

ماهی که امام مسلمین ، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت.

سید الشهدا را کشتند، اسلام ترقی اش بیشتر شد.

سیدالشهدا سلام الله علیه با همه اصحاب و عشیره اش قتل عام شدند، لکن مکتبشان را جلو بردند.

شهادت حضرت سیدالشهدا مکتب را زنده کرد .

زنده نگه داشتن عاشورا ، یک مسأله بسیار مهم سیاسی -عبادی است.

انقلاب اسلامی ایران ، پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.

کربلا کاخ ستمگری را با خون در هم کوبید ، و کربلای ما کاخ سلطنت شیطانی را فرو ریخت.

کربلا را زنده نگه دارید و نام مبارک حضرت سید الشهدا را زنده نگه دارید ، که با زنده  بودن او اسلام زنده  نگه داشته می شود.

مسأله کربلا ، که خودش در رأس مسائل سیاسی هست ، باید زنده بماند.

ملت بزرگ ما باید خاطره عاشورا را، با موازین اسلامی ، هر چه شکوهمندتر حفظ نماید.

این محرم را زند ه نگه دارید؛ ما هر چه داریم از این محرم است.

محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

تمام این وحدت کلمه ای که مبدأ پیروزی ما شد ، برای خاطر این مجالس عزا و این مجالس سوگواری و این  مجالس تبلیغ و ترویج اسلام شد.

مجالس بزرگداشت سید مظلومان و سرور آزادگان ، که مجالس غلبه سپاه عقل بر جهل، و عدل بر ظلم، و امانت بر خیانت، و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت است، هر چه باشکوهتر و فشرده تر برپا شود، و بیرق های خونین عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم و ظالم ، هر چه بیشتر افراشته شود.

ماه محرم ماهی است که مردم آماده اند برای شنیدن مطالب حق.

گریه کردن بر عزای امام حسین علیه السلام، زنده نگه داشتن نهضت، و زنده نگه داشتن همین معنا که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد، دستور است.

باید سینه زدن هم محتوا داشته باشد.

   

 

محرم از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظله العالی

بسم  الله  الرّحمن الرّحیم

به همه آقایان محترم و خواهران گرامی که از تهران و بعضی از ولایات دیگر تشریف آورده اند خوشامد عرض می کنم.

این دیدار سالانه مرسومِ پیش از محرّم در حقیقت برای امّت اسلامی شروعی برای ورود در وادی پربرکت و پرماجرای عاشورا و بهره وری از برکات ماه محرّم استاگر چه در باب محرّم و عاشورا و آثار این پدیده عظیمْ صحبت‌ها و افادات ارزشمندی شده است و همه شنیده ایم و استفاده کرده ایم لکن هرچه زمان می گذرد احساس می شود که چهره بی زوال این خورشید منوّر که می شود آن را به «خورشید شهادت» «خورشید جهاد مظلومانه و غریبانه» تعبیر کرد که بوسیله حسین بن  علی(ع) و یارانش برافروخته شد بیشتر آشکار می گردد و برکات عاشورا بیشتر معلوم می شود.

از همان روز اوّلی که این حادثه اتّفاق افتاد تأثیرات بنیانی آن بتدریج معلوم شد از همان روزها عدّه ای احساس کردند که وظایفی دارند ماجرای «توّابین» پیش آمد قضایای مبارزات طولانی بنی هاشم علیه الصّلاة و السّلام پیش آمد بعد حتّی نهضت بنی عبّاس که علیه بنی امیّه به پا خاست در اواسط قرن دوم هجری در همه اطراف عالم اسلام آن روز بخصوص در ایران و شرق ایران خراسان و غیره با فرستادن دُعاتی زمینه را برای ازاله حکومت ظالم مستکبر و نژادپرست اموی فراهم کردند حتّی نهضت عبّاسیان هم که بالاخره به پیروزی رسید با نام حسین بن علی علیه السّلام شروع شد.

اگر تاریخ را نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که دُعات بنی عبّاس وقتی به اطراف عالم اسلام می رفتند از خون حسین بن علی علیه السّلام و شهادت آن بزرگوار و انتقام خون فرزند پیغمبر و جگر گوشه فاطمه زهرا(س) مایه می گرفتند تا بتوانند تبلیغات خودشان را به راه بیندازند مردم هم قبول می کردند حتّی آن طور که در ذهنم هست لباس سیاهی که شعار بنی عبّاس بود به عنوان لباس عزای امام حسین انتخاب شد و بعدها هم در زمان حکومت پانصد ساله بنی عبّاس همواره لباس رسمی آن‌ها لباس سیاه بود.

لباس سیاه برای اوّلین بار به مناسبت عزاداری امام حسین استفاده شد آن‌ها می گفتند «هذا حداد آل محمّد» صلّی الله علیه و آله یعنی این لباس عزای ذریّه پیغمبر است این گونه شروع کردند و آن تحوّل را به راه انداختند البته منحرف شدند و خود آن‌ها هم دنباله کار بنی امیّه را پیش بردند.

این‌ها تأثیرات عاشورایی است در طول زمان نیز همین طور بوده است آن‌چه در زمان ما اتّفاق افتاد از همه این‌ها بالاتر بود یعنی در عصر تسلّط ظلم کفر و الحاد بر سرتاسر عالم در عصری که عدالتْ خلاف قانون و ظلمْ قانون و مقررّاتِ بین المللی شده است حق به حکومت رسید.

این که شما می بینید ابرقدرت‌ها زورگویی می کنند و می خواهند نظام جدیدی را بر دنیا حاکم کنند که البته همان نظام قبلی هم نظام حاکمیّت ابرقدرت‌ها بود این همان سلطه ظلم است برای هر آن‌چه در دنیا ظلم حق کشی و تبعیض می شود اسم‌ های قانونی مثل «حقوق بشر» «دفاع از ارزش‌های انسانی» و از این قبیل می گذارند.

بدترین نوع سیطره ظلم این است که ظلم به اسم عدل و ناحق به اسم حق بر دنیا مسلّط شود در چنین زمانی ناگهان به برکت عاشورا حجاب ظلمت شکافته و خورشید حقیقت آشکار شد حق به قدرت و حکومت رسید اسلام که همه دست‌ها سعی می کردند آن را منزوی کنند در وسط عرصه خودش را مطرح کرد و دنیا مجبور شد که حضور اسلامِ راستین و ناب را در شکل حکومت جمهوری اسلامی بپذیرد. شروع نهضت پانزده خرداد هم به برکت عاشورا بود.

امام بزرگوار ما رضوان الله تعالی علیه در عرصه عاشورایی و با بهره برداری به بهترین شکل ممکن از ماجرای عاشورا و محرّم توانستند پیام حق و دادِ برآمده از دلِ خود را به گوش مردم برسانند و مردم را متحوّل کنند اوّلین شهدای ما هم در ماجرای پانزده خرداد در تهران ورامین و بعضی جاهای دیگر همین سینه زن ‌های حسینی بودند که آمدند و در معرض تهاجمِ دشمنِ عاشورا قرار گرفتند در سال پنجاه و هفت هم مشاهده کردید ماجرای آن روز و ماهی را که در آن خون بر شمشیر پیروز می شود این نام را امام بزرگوار از همه قضایای محرّم خلاصه گیری استحصال و مطرح کردند همین طور هم شد یعنی مردم ایران به پیروی از حسین بن علی(ع) درس عاشورا را گرفتند و در نتیجه خون بر شمشیر پیروز شد این موضوع در ماجرای امام حسین(ع) چیز عجیبی است.

خوب حالا ما و شما امانتدار و وارثِ این حقیقت تاریخی هستیم امروز کسانی هستند که می خواهند ماجرای عاشورا را به عنوان یک درس خاطره و یک شرح واقعه از زبان علما، روحانیون، مبلّغین، مبلّغات و امثال این‌ها بشنوند ما در این زمینه چه خواهیم کرد.