شهادت نامه مولای متقیان امیرالمؤمنین (ع)
۱۳۹۳/۰۴/۲۴
شهادت امام على (علیه السلام)
علامه
طبرسى گوید: على علیهالسلام شصت و سه سال زندگانى کرد، ده سال پیش از
بعثت، و در سن ده سالگى اسلام آورد. و پس از بعثت بیست و سه سال با رسول
خدا صلى الله علیه و آله و سلم زندگانى کرد، سیزده سال در مکه پیش از هجرت
در امتحان و گرفتارى به سر برد و سنگین ترین بارهاى رسالت آن حضرت را به
دوش کشید، و ده سال پس از هجرت در مدینه در دفاع از حضرتش با مشرکان جنگید و
با جان خود او را از شر دشمنان دین نگاه داشت، تا آنکه خداى متعال پیامبر
خود را به سوى بهشت انتقال داد و او را به بهشت آسمانى بالا برد و على
علیهالسلام در آن روز سى و سه ساله بود، و بیست و چهار سال و چند ماه حق
او را از ولایت غصب کردند و او را از تصرف در امور بازداشتند، و آن حضرت در
این دوران با تقیه و مدارا مىزیست، و پنجسال و چند ماه خلافت را به دست
گرفت و در این سالها گرفتار جهاد با منافقان از ناکثین و قاسطین و مارقین
(اصحاب جمل و صفین و نهروان) بود چنانکه رسول خدا صلى الله علیه و آله و
سلم سیزده سال از روزگار نبوت خود را ممنوع از پیاده کردن احکام آن و ترسان
و محبوس و فرارى و مطرود بود و نمىتوانست با کافران به جهاد پردازد و از
مؤمنان دفاع کند، سپس هجرت کرد و ده سال پس از هجرت با مشرکان به جهاد
پرداخت و گرفتار منافقان بود تا خداوند او را به سوى خود برد...
آن
حضرت در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان سال چهل هجرى با شمشیر به شهادت
رسید. عبدالرحمن بن ملجم مرادى شقىترین امت آخر زمان - لعنة الله علیه -
در مسجد کوفه او را ضربت زد; بدین قرار که آن حضرت در شب نوزدهم به مسجد
رفت و مردم را براى نماز صبح بیدار مىکرد و ابن ملجم ملعون از آغاز شب در
کمین حضرتش بود، چون حضرت در مسجد عبورش به او افتاد او که مطلب خود را
پنهان مىداشت و از روى نیرنگ خود را به خواب زده بود ناگهان از جاى جست و
ضربتى با شمشیر زهر آلود بر فرق مبارکش زد. آن حضرت روز نوزدهم و شب و روز
بیست و یکم را تا نزدیک ثلث اول شب زنده بود آن گاه به شهادت رسید و در
حالى که محاسن شریفش به خون سرش رنگین بود مظلومانه به دیدار خداى خود
شتافت.
سبب کشتن آن حضرت را داستانى دراز است که اینجا گنجایش ذکر
آن را ندارد. حسن و حسین علیهم السلام به امر آن حضرت مراسم غسل و تکفین او
را عهده دار شدند و بدن شریفش را به سرزمین غرى در نجف انتقال دادند و
شبانه پیش از سپیده صبح در همان جا به خاک سپرده شد. حسن و حسین و محمد
پسران آن حضرت علیهالسلام و عبدالله بن جعفر رضى الله عنه وارد قبر شدند و
بنا به وصیت حضرتش اثر قبر پنهان گردید. این قبر پیوسته در دولت بنى
امیه پنهان بود و کسى بدان راه نمىبرد تا آنکه امام صادق علیهالسلام در
ولت بنى عباس آن را نشان داد. (1)
یک معجزه
وقایع
پس از شهادت آن بزرگوار جدا بسیار است و به تالیف جداگانه اى نیازمند
است. اینجا گنجایش آن را ندارد، لذا از ذکر آنها چشم مىپوشیم و تنها به یک
واقعه تکوینى اشاره مىکنیم.
زمخشرى در «ربیع الابرار» از امم عبد
آورده است که گفت: «روزى پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم وضو گرفت و در
پاى درخت خاردار خشکیدهاى در نزد ما آب دهان افکند و آن رختسبز شد و
میوه داد و در زمان حیات آن حضرت ما از میوه آن شفا مى جستیم... اما سپس
از پایین به بالا خشک شد و خار رویید و میوه هایش ریخت و سبزى و تازگى آن
از میان رفت. در این حال بود که ما از شهادت امیرالمؤمنان على علیهالسلام
باخبر شدیم. و دیگر میوه نداد و ما از برگ آن بهره مند بودیم و پس از چندى
صبح کردیم و دیدیم که از ساقه آن خونى تازه مى جوشد و برگ آن هم خشک شده
است.
در همین حال خبر شهادت حسین علیهالسلام به ما رسید و درختبه کلى خشک گردید.» (2)
اصبغ
بن نباته گوید: هنگامى که امیرمؤمنان علیهالسلام ضربتى بر فرق مبارکش
فرود آمد که به شهادتش انجامید مردم بر در دارالاماره جمع شدند و خواستار
کشتن ابن ملجم - لعنه الله - بودند. امام حسن علیهالسلام بیرون آمد و
فرمود: اى مردم! پدرم به من وصیت کرده که کار قاتلش را تا هنگام وفات پدرم
رها سازم. اگر پدرم از دنیا رفت تکلیف قاتل روشن است و اگر زنده ماند خودش
در حق او تصمیم مىگیرد. پس بازگردید خدایتان رحمت کند.
مردم همه
بازگشتند و من بازنگشتم. امام دوباره بیرون آمد و به من فرمود: اى اصبغ!
آیا سخن مرا درباه پیام امیر مؤمنان نشنیدى؟ گفتم: چرا. ولى چون حال او را
مشاهده کردم دوست داشتم به او بنگرم و حدیثى از او بشنوم، پس براى من اجازه
بخواه خدایت رحمت کند. امام داخل شد و چیزى نگذشت که بیرون آمد و به من
فرمود: داخل شو. من داخل شدم دیدم امیرمؤمنان علیهالسلام دستمال زردى به
سر بسته که زردى چهره اش بر زردى دستمال غلبه داشت و از شدت درد و کثرت سم
پاهاى خود را یکى پس از دیگرى بلند مى کرد و زمین مىنهاد. آن گاه به من
فرمود: اى اصبغ آیا پیام مرا از حسن نشنیدى؟ گفتم: چرا، اى امیرمؤمنان، ولى
شما را در حالى دیدم که دوست داشتم به شما بنگرم و حدیثى از شما بشنوم.
فرمود: بنشین که دیگر نپندارم که از این روز به بعد از من حدیثى بشنوى.
بدان
این اصبغ، که من به عیادت رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم رفتم
همانگونه که تو اکنون آمدهاى، به من فرمود: اى اباالحسن، برو مردم را جمع
کن و بالاى منبر برو و یک پله پایینتر از جاى من بایست و به مردم بگو: «هش
دارید،هر که پدر و مادرش را ناخشنود کند لعنتخدا بر او باد. هش دارید، هر
که از صاحبان خود بگریزد لعنت خدا بر او باد. هش دارید هر که مزد اجیر
خود را ندهد لعنت خدا بر او باد.»
اى اصبغ، من به فرمان حبیبم رسول
الله صلى الله علیه و آله و سلم عمل کردم، مردى از آخر مسجد برخاست و گفت:
اى اباالحسن، سه جمله گفتى، آن را براى ما شرح بده. من پاسخى ندادم تا به
نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم رفتم و سخن آن مرد را بازگو کردم.
اصبغ
گفت: در اینجا امیرمؤمنان علیهالسلام دست مرا گرفت و فرمود: اى اصبغ،
دستخود را بگشا. دستم را گشودم. حضرت یکى از انگشتان دستم را گرفت و
فرمود: اى اصبغ، رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نیز همین گونه یکى از
انگشتان دست مرا گرفت، سپس فرمود: هان، اى اباالحسن، من و تو پدران این
امتیم هر که ما را ناخشنود کند لعنت خدا بر او باد. هان که من و تو مولاى
این امتیم هر که از اجرت ما بکاهد و مزد ما را ندهد لعنت خدا بر او باد.
آن گاه خود آمین گفت و من هم آمین گفتم.
اصبغ گوید: سپس امام بیهوش
شد،باز به هوش آمد و فرمود: اى اصبغ آیا هنوز نشست هاى؟ گفتم: آرى مولاى
من. فرمود: آیا حدیث دیگرى بر تو بیفزایم؟
گفتم: آرى خدایت از
مزیدات خیر بیفزاید. فرمود: اى اصبغ! رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم
در یکى از کوچه هاى مدینه مرا اندهناک دید و آثار اندوه در چهره ام
نمایان بود. فرمود: اى اباالحسن! تو را اندوهناک مىبینم؟ آیا تو را حدیثى
نگویم که پس از آن هرکز اندوهناک نشوى؟ گفتم: آرى، فرمود: چون روز
قیامتشود خداوند منبرى بر پا دارد برتر از منابر پیامبران و شهیدان، سپس
خداوند مرا امر کند که بر آن بالا روم، آن گاه تو را امر کند که تا یک پله
پایینتر ازمن بالا روى، سپس دو فرشته را امر کند که یک پله پایینتر از تو
بنشیند و چون بر منبر جاى گیریم احدى از گذشتگان و آیندگان نماند جز آنکه
حاضر شود. آن گاه فرشتهاى که یک پله پایینتر از تو نشسته ندا کند: اى
گروه مردم; بدانید: هر که مرا مىشناسد که مىشناسد و هر که مرا نمىشناسد
خود را به او معرفى مىکنم، من «رضوان» دربان بهشتم، بدانید که خداوند به
من و کرم و فضل و جلال خود مرا فرموده که کلیدهاى بهشت را به محمد بسپارم و
محمد مرا فرموده که آنها را به على بن ابىطالب بسپارم، پس گواه باشید که
آنها را بدو سپردهام.
سپس فرشته دیگر که یک پله پایینتر از فرشته
اولى نشسته بر مىخیزد و به گونهاى که همه اهل محشر بشنوند ندا کند: اى
گروه مردم، هر که مرا مىشناسد که مىشناسد و هر که مرا نمىشناسد خود را
به او معرفى مىکنم، من «مالک» دربان دوزخم، بدانید که خداوند به من و فضل
و کرم و جلال خود مرا فرموده که کلیدهاى دوزخ را به محمد بسپارم و محمد
مرا امر فرموده که آنها را به على بن ابىطالب بسپارم، پس گواه باشید که
آنها را بدو سپردم. پس من کلیدهاى بهشت و دوزخ را مىگیرم. آن گاه رسول خدا
صلى الله علیه و آله و سلم به من فرمود: اى على، تو به دامان من مىآویزى و
خاندانتبه دامان تو و شیعیانتبه دامان خاندان تو مىآویزند. من (از
شادى) دست زدم و گفتم: اى رسول خدا، همه به بهشت مىرویم؟ فرمود: آرى به
پروردگار کعبه سوگند.
اصبغ گوید: من جز این دو حدیث از مولایم نشنیدم که حضرتش چشم از جهان پوشید درود خدا بر او باد. (3)
پى نوشتها:
(1)تاج الموالید / 18.
(2)تاریخ الخمیس، باب هجرت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم.
(3)روضه 22 و 23.
امیرالمؤمنین على بن ابىطالب علیهالسلام ص 954
مؤلف: احمد رحمانى همدانى
ترجمه: حسین استاد ولى
منبع: پایگاه امام علی(علیه السلام)