مسجد و بلوغ جنسی پسران
۱۳۹۳/۰۳/۲۶

با پایین آمدن سن بلوغ و محیط های ناسالم اجتماعی و خانوادگی، مساله بلوغ جنسی به عنوان یکی از پیچیده ترین مشکلات خانواده‏ ها و اجتماع شده است.

یکی از انواع بلوغ در دوران نوجوانی، بلوغ جنسی است، که در دوران نوجوانی شکل می‏گیرد و از حساسیت ویژه‏ای برخوردار است، به دلیل همراهی با لذت و کنجکاوی، این حساسیت بروز می کند، که نوجوان به دلیل مخفی بودن یک سری مسایل در این زمینه و همچنین لذت و کیفی که در این موضوعات وجود دارد، علاقه شدیدی برای دانستن و تجربه این موضوعات دارد.

به همین دلیل باید بدانیم که نمی‏ شود از نوجوان امروزی توقع داشت به این موضوع فکر نکرده و به دنبال کشف مسایلش نباشد.

این که گفتم نوجوان امروزی، به این دلیل است که با وجود ماهواره، اینترنت و موبایل، اطلاعات نوجوانان در این عرصه زیاد تر از نوجوانان 20 سال پیش است.

با پایین آمدن سن بلوغ جنسی و محیط های ناسالم اجتماعی و خانوادگی، این مساله به عنوان یکی از پیچیده ترین مشکلات خانواده‏ ها و اجتماع شده است.

اما نقش مسجد در این زمینه

مسجد کانون یادگیری و آموزش مسایل مختلف زندگی و احکام بوده و هست، بنابراین این موضوع هم می ‏تواند به شکل کاملا دینی و اسلامیزه در مسجد مورد توجه امام جماعت قرار بگیرد.

1-    نوجوان باید بداند که اینگونه سوالات را می‏تواند به هر شکلی که باشد از امام جماعت و یا کارشناسی که او معرفی می‏کند بپرسد و حتی می‏تواند به دوستان خود در مدرسه و محله اطلاع دهد که هر گونه سوالی در خصوص مسایل جنسی، بلوغ، محتلم شدن و... دارند، می‏ تواننند در یک ساعت خاص به مسجد آمده و با کمال راحتی و آرامش و بدون نگرانی از مسخره شدن و یا توبیخ شدن، از امام جماعت و یا کارشناس مورد اعتماد امام جماعت بپرسند. در این راستا امام جماعت یا خود باید در این زمینه مطالعه داشته باشد و یا از یک کارشناس مذهبی آشنا به مسایل روانشناسی استفاده کند و نکات لازم را به نوجوان برساند از جمله:

a.    آشنایی با مسایل جنسی در حد یک نوجوان آن هم به شکل صحیح   
i.    یکی از ایرادات این سنین این است که نوجوانان برای دریافت پاسخ سوالات خود مخصوصا در این موضوعات به سراغ هم سالان خود رفته و منبع اطلاعتشان گروه همسال خواهد شد و متأسفانه به دلیل نداشتن اطلاعات درست راهنمایی‏ های غلط شده و فرد با مسایل درست آشنا نمی‏ شود.

ii.    توضیح و شرح بحث احتلام و علت و آثار آن
b.    چگونگی مقابله با افکار شهوت آمیز
i.    پر نمودن اوقات فراغت
ii.    زیاد تنها نبودن
iii.    فاصله گرفتن از ابزار ایجاد فکر مانند عکس، فیل، فرد خاص و ...
iv.    توجه به مسایل معنوی
v.    قرار دادن تنبیه برای خود، در صورت فکر کردن به موارد شهوت انگیز
vi.    طولانی نکردن حمام
vii.    دوری از دوستانی که به این مسایل می‏پردازند.
viii.    توجه نکردن به شهوت تحریک شده، فردی از یک نوجوان که مشغول مطالعه بود، سوال کرد تو وقتی از نظر جنسی تحریک می شوی چه میکنی؟ نوجوان گفت: بلند شوید تا پاسخ شما را بدهم، وقتی آن فرد ایستاد، نوجوان به مطالعه خود ادامه داد، فرد خسته شد و پرسید: چی شد؟ من منتظر پاسخ شما هستم، نوجوان گفت: باشد پاسخ می‏دهم و دوباره مشغول مطالعه شد، چند نوبت که این اتفاق افتاد، آن فرد خسته شد و نشست، به محضی که آن فرد نشست، نوجوان گفت: همین کار را باهاش انجام می‏دهم، به شهوت تحریک شده کم محلی می‏کنم، خودش خسته می شود و دست از سر من بر می‏دارد.
c.    احکام غسل جنابت و مسایل مربوط به آن (رساله عملیه)
d.    شیوه های تقویت بدن در این دوران
i.    خوردن مواد مغذی (سبزی خوردن، نخود، میوه و ... )
ii.    ورزش و نرمش منظم
iii.    رعایت بهداشت
iv.    تنظیم برنامه خواب
e.    مضرات استمناء
i.    ضررهای بدنی
1.    آسیبهای بینایی
2.    ضعف بدن
3.    کم شدن حافظه و تمرکز و ....
ii.    ضررهای روحی و روانی
1.    کم کردن جنم مردانگی به علت از بین بردن منی (آب مرد)
2.    ضعف اعصاب و پرخاشگری
3.    پایین آمدن هوش هیجانی و انزوا طلبی و ...
iii.    ضررهایی که در دوران ازدواج با آنها روبرو خواهند شد
1.    اختلال در نعوذ
2.    انزال زود رس
3.    کم شدن میزان اسپرم و پایین آمدن قدرت باروری
4.    عدم کنترل رابطه جنسی با همسر
5.    اختلالات جنسی ( عدم لذت از رابطه با همسر) و ...
f.    کمک به پیدا کردن راه حل ساده برای حمام رفتن و مطلع نشدن دیگران از وضعیت احتلام نوجوان، مانند اینکه برنامه حمام معمولی خود را به صبح زود اختصاص دهد، تا حمام رفتن در صبح چیز عادی تلقی گردد و ...
2-    ارتباط امام جماعت با پدر و مادرهایی که پسرانشان به سن بلوغ جنسی رسیده‏ اند
در این جلسات پدر و مادرها باید با مسایل جنسی این دوران آشنا شده و بدانند که برای فرزندان خود چه باید انجام دهند.
•    کنترل ارتباطات جنسی ما بین زوجین
•    پوشش مادر و خواهر در حضور نوجوان
•    عدم استفاده از تشک و پتوی خیلی نرم برای نوجوان
•    پر نمودن اوقات فراغت نوجوان با برنامه های مختلف خصوصا ورزشی
•    جلوگیری از خواب روز برای زود به خواب رفتن در هنگام شب (نوجوان اگر در رختخواب خود، به خواب نرود، فکر‏های گوناگون به سرش آمده و دنبال کردن آنها می‏تواند زمینه ساز اختلالات جنسی شود.)
•    نخوردن غذایی که طلب آب داشته باشد و نوجوان به دلیل آن شب را از خواب بیدار شود و دوباره فرصت تخیل پیدا کند.
•    نوجوان نباید در اتاق شخصی خود احساس امنیت کامل کند به همین دلیل لازم است که قسمتی از وسایل عمومی منزل در اتاق نوجوان باشد، تا پدر یا مادر بتوانند در طول روز به این بهانه وارد اتاق نوجوان شوند.
•    در صورت تهیه سیستم رایانه، بهتر است این سیستم شخصی تهیه نشود، که مختص استفاده نوجوان باشد، بلکه بهتر است این دستگاه برای تمامی اعضای خانواده بوده و در مکان عمومی خانه نیز قرار گیرد، تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.
•    پیدا کردن دوستان متدین و خوب برای نوجوان، با این شیوه که باید پدر و مادر در بین خانواده‏ هایی که می‏ شناسند، خانواده‏ای که نوجوانی به سن نوجوان خود دارد را انتخاب و با انجام رفت و آمدهای مکرر و حتی مسافرت، نوجوانان را با هم دوست نموده تا از یکدیگر تأثیر مثبت بگیرند.
•    کمک به حضور نوجوان در مسجد و برنامه های مسجد به جهت ایمن سازی و بالا بردن قدرت دفاعی او در مقابل انواع مختلف انحرافات جنسی.
•    کنترل ارتباط نوجوان با دخترهای همسایه و یا فامیل و توجیه او در اینگونه ارتباطات.
•    در خرید گوشی و استفاده از آن نیز نباید استقلال کامل داده شود، نوجوان باید بداند گاهی پدر یا مادر نیز قصد استفاده از گوشی او را دارند، به بهانه عدم شارژ گوشی خود و یا .... که این امر باعث عدم نگه داری مطالب، عکس و فیلم ناپسند در گوشی خود خواهد شد.