برای آشنایی کودکان با مساجد چه کنیم ؟
۱۳۹۳/۰۲/۳۰

با استفاده از شیوه های جدید تبلیغ می توان معارف دینی را به کودکان منتقل کرد مثلا از طریق نمایش انیمیشن زندگی معصومین در مساجد و ...

به نظر می رسد که کودکان کمتری در مساجد حضور پیدا می کنند که این مورد باید علت یابی شود. برخی از این علت ها را می توان اینگونه بر شمرد»

 

1.     بد اخلاقی و واکنش سریع بزرگترها نسبت به کودکان در محیط مساجد به طوری که گاهی اوقات باعث می شود کودکان برای همیشه یا مدت طولانی به مسجد نمی آیند و با مسجد آشتی نمی کنند.

2.    گاهی اوقات بسیاری از سخنرانی ها و برنامه هایی که در مساجد اجرا می شود متناسب با سن و ویژگی های دوران کودکی نیست.

3.    برنامه های شاد و جذاب در مساجد کمتر اجرا می شود.

4.    از کودکان در اجرای برنامه های مساجد استفاده نمی شود و حتی کمتر بهایی به آنها داده می شود.

5.    متاسفانه افراد زیادی فکر می کنند که مسجد تنها محیطی برای عبادت است در حالی که مساجد سنگر هستند و امروزه باید یک سنگر فرهنگی نیز باشند .

اما چه کنیم که کودکان بیشتر در مساجد حضور پیدا کنند؟

1-     ایجاد واحد کودکان در مساجد:
این واحد همان طور که مطلع هستید امروزه در حرم های ائمه معصومین وجود دارند و در زمینه جذاب ساختن محیط برای کودکان و انتقال مطالب مذهبی به کودکان به زبان ساده فعالیت می کنند . بنابراین این واحد را باید در مساجد شهرمان و حتی در مصلی نماز جمعه ایجاد نماییم و برای بهتر شدن رابطه کودکان با نماز و مساجد تصمیم گیری نماییم.

2-    اگر قرار است برنامه ای در مساجد اجرا شود ضمن برنامه ریزی برای آن مراسم ، به فکر کودکان نیز باشیم خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد اهمیت دادن پایگاه های بسیج و هیات های شهرستان به این موضوع بوده ایم و جا دارد که از هیات انصار المهدی عج و پایگاه بسیج حضرت رسول ص که در این امر پیشتاز بوده اند قدر دانی نمایم.

3-    از کودکان در تهیه مقدمات برنامه ها و حتی اجرای مراسم ها استفاده کنیم و به کودکان مسئولیتی هر چند کوچک بسپاریم

4-    با استفاده از شیوه های جدید تبلیغ معارف دینی را به کودکان منتقل کنیم مثلا از طریق نمایش انیمیشن زندگی معصومین در مساجد و ... .

5-    امروزه سرگروه های صالحین رده سنی کودکان جز بیشترین کسانی اند که دغدغه اصلی شان حضور بیشتر کودکان در مساجد و تربیت اسلامی است به آنها در این زمینه کمک نماییم و با بد اخلاقی زحمات ایشان را هدر ندهیم . بزرگتر ها خصوصا افراد مسن به این فکر کنند که اگر کودکان از مسجد قهر کردند ممکن است هر گز به مسجد روی نیاورند و آنگاه در گمراهی آنها ما نیز مقصریم.