این مقاله با اشاره به اهمیت ویژه مراکز عبادى در ادیان الهى، انتخاب معمارى صحیح را زمینهساز نیل به اهداف مقدس معابد و مساجد معرفى نموده است؛ نگارنده در بخش نخست، برخى از دستورات بهداشتى اسلام درخصوص مساجد همچون نظافت و آراستگى و نهى از تولید صداهاى بلند و آزاردهنده را مطرح ساخته است و در بخش دوم برخى از مصادیق رعایت سلامتى در معمارى مسجد همچون برخوردارى از نور و تهویه مناسب، رنگآمیزى شاداب و رعایت بهداشت روانى را مورد توجه قرار داده است.
بسمه تعالی
معمارى مساجد و نقش آن در بهداشت جسمى و روانى انسان
منبع: دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز رسیدگی به امورمساجد
اشاره
از دیدگاه ادیان الهى، عبادت و اظهاربندگى و خضوع در برابر آفریدگار هستى اهمیت ویژهاى دارد و براین اساس، مکان عبادت از جایگاه والایى برخوردار است. در مکتب اسلام، به مسجد به عنوان «بیتاللّه» و مرکز عبادت و نیایش عباداللّه توجه و عنایت خاصى شده است، چنان که از زمان تأسیس نخستین مسجد در زمان حیات پربرکت نبى اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلمتا دوران کنونى، علىرغم فراز و نشیبهایى که مسلمین در طول تاریخ داشتهاند مساجد همواره مورد توجه مسلمانان بوده است. معمارى مساجد نمودهایى از این توجه را بهخوبى آشکار مىسازد. معمارى مىتواند زمینهساز و تسهیل کننده نیل به اهداف مقدس و انسانساز در مکانهاى عبادى باشد. با استفاده از متون اسلامى مىتوان استنتاج نمود که چنانچه مساجد با استمداد از دیدگاههاى اسلام طراحى و ساخته و استفاده شود، دستیابى به سلامت جسمى و روانى مورد نظر مکتب اسلام نیز تسهیل خواهد شد. در واقع بهرهگیرى از دستورهاى جامعنگر و انسانساز اسلام زمینهساز اعتلاى نقش مساجد در تأمین سلامت جسم و روح انسانهاست. این مقاله، پس از نگاهى کوتاه به آیات و روایات مرتبط با مسأله، بعضى از مصادیق عینى رعایت بهداشت جسمى و روانى را در مساجد گوش زد مىکند. فصل اول - برخى از دستورهاى بهداشتى اسلام درخصوص مساجد مبحث اول - نظافت و پاکیزگى مساجد در متون اسلامى علاوه بر دستورهایى که در باره عمران مساجد آمده، توصیههاى بسیارى به نظافت و پاکیزگى مساجد شده است که ذیلاً برخى از آنها ذکر مىشود: ـ دستور تطهیر خانه خدا به حضرت ابراهیم علیهالسلام: «طهّرا بیتى للطائفین و العاکفین و الرکع السجود». ـ امام صادق علیهالسلام از حضرت رسول اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم روایت فرمود: «هر که مسجدى را نظافت کند، حق تعالى ثواب آزاد کردن یک بنده را براى او بنویسد و اگر کسى به اندازه دارویى که در چشم مىریزند از مسجد خاکروبه بردارد، خداوند دو بهره عظیم از رحمت به او کرامت فرماید». ـ از پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم نقل شده است: کفش خود را (جهت حفظ پاکیزگى مسجد) نزدیک در مسجد، در مکان مشخصى محفوظ دارید. در کتب فقهى نیز احکامى مبسوط در باره طهارت مساجد آمده است. و مبحث دوم - نظافت و بهداشت بدن و پوشاک نمازگزار خداوند در قرآن کریم ضمن بیان خصوصیات مسجد قبا مىفرماید: «... فیه رجال یحبون ان یتطهروا...». «در آن مسجد کسانى هستند که دوست دارند از آلودگىها و ناپاکىها (ظاهرى و باطنى، جسمى و روحى) پاک شوند...». احادیثى بسیار در فضیلت ورود با طهارت به مسجد وارد شده است از جمله: امام صادق علیهالسلام فرمود: «لا تدخل المساجد الا بالطهاره». «داخل مسجد نشوید مگر با طهارت». امام صادق علیهالسلام فرمود: «علیکم باتیان المساجد، فانها بیوت اللّه فى الارض و من اتاها متطهرا طهره اللّه من ذنوبه و کتب من زواره...». «برشما باد رفتن به مساجد، بهدرستى که مساجد خانههاى خدا در روى زمین هستند و هرکه با طهارت به مسجد رود خداوند او را از گناهانش پاک گرداند و او را از زوار خودش محسوب دارد». و همچنین توصیه شده است نمازگزار قبل ورود به مسجد، ته کفش خود را بررسى کند تا کثیف و آلوده نباشد. در مورد لباس نمازگزار نیز احکام فقهى متعددى بیان شده، به نحوى که پاک بودن لباس نمازگزار و آلوده نبودن به نجاساتى چون خون، ادرار و مردار از جمله شرایط آن است. همچنین استحباب پوشیدن لباس سفید و پاکیزهترین لباسها و کراهت پوشیدن لباس سیاه و چرک و مسائلى دیگر در کتب فقهى بیان شده است. و بدیهى است طهارت و پاکى جسم مرحله ابتدایى و مقدماتى طهارت روح است لذاانسان مسلمان باید از مرحله طهارت جسم گذر کند تا به طهارت روح دست یابد. مسجد مکان افراد پاک و مطهر از لحاظ جسم و روح است، چنانکه در آیه 28 سوره توبه، مشرکان ناپاک محسوب شدهاند و حق ورود به مسجدالحرام از آنان سلب شده است. امام خمینى قدسسره در باره اولویت تطهیر روح بر جسم پس از بیان آیه شریفه: «رجال یحبون ان یتطهروا واللّه یحب المطهرین» مىنویسند: «و سالک روشن ضمیر از دستور شرع مقدس به تطهیر ظاهر در حال نماز متفطن مىگردد که نجاست باطن و آلودگى جان به مراتب بیشتر و شدیدتر از نجاست و آلودگى ظاهر تن است که به فرموده عارف رومى: این نجاست ظاهر، از آبى رود و آن نجاست باطن، افزون مىشود این نجاست بویش آید بیست گام و آن نجاست بویش از رى تا به شام بلکه بویش آسمانها بر رود بر دماغ حور و رضوان به شود پس اعتنا به تطهیر دل و جان بیش از تطهیر تن و لباس کند...». 3 . آراستگى هنگام ورود به مساجد: در آیه 31 سوره اعراف به مسلمانان توصیه شده است که در مساجد همراه با زینت حضور یابند: «خذوا زینتکم عند کل مسجد». «در رفتن به مساجد زینتهاى خود را بردارید». در متون اسلامى به حضور انسان به نحو مناسب در مساجد توصیه شده، چنانکه استفاده از عطر و گلاب و امثالهم سفارش شده است. برخى اظهار داشتهاند که منظور آیه تنها آرایش ظاهرى نیست؛ بل آراستگى معنوى را هم شامل مىشود. علاوه براین، به خوشبو کردن مساجد نیز توصیه شده است. 4 . نهى از انداختن آب دهان در مساجد: از جمله اعمالى که انجام دادن آنها در مسجد مکروه شمرده شده، انداختن آب دهان و بینى و خلط سینه در مسجد است. بدیهى است که این مسأله، در پیشگیرى از انتقال آلودگىهاى ناشى از عوامل عفونى نقشى مهم خواهد داشت. 5 . نهى از تولید سر و صداهاى بلند و آزار دهنده در مساجد: امروزه در جهان مسأله آلودگى صوتى و عوارض آن بر انسان از جمله مسائل شایان توجه است. در متون اسلامى، براى حفظ حرمت و جایگاه والاى مساجد، بانگ و آواز بلند در مساجد ناپسند شمرده شده است. پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله در پاسخ به پرسش «ابوذر» مبنى بر این که چگونه مساجد خدا آباد مىشود؟ فرمودند: «با بلندنکردن صدا، به کارهاى باطل مشغول نشدن، در مسجد خرید و فروش نکردن و ترک کارهاى لغو در آن». و اینها تنها گوشهاى از تعالیم اسلام بود. این گونه موارد، نشان دهنده آن است که اسلام براى حفظ حریم مساجد از جنبههاى گوناگون، از جمله رعایت مسائل بهداشتى اهمیت زیادى قایل است و برایناساس باید در معمارى مساجد به سلامت جسم و روح انسان توجه کامل شود. فصل دوم - برخى از مصادیق رعایت سلامتى در معمارى مسجد به نظر مىرسد در معمارى مساجد باید به موارد زیر توجه شود تا زمینه سلامت جسمى و روانى انسان فراهم شود: مبحث اول - طراحى مکانهاى مناسب براى انجام دادن مقدمات نماز در متون اسلامى توصیه شده است که افراد با طهارت به مساجد وارد شوند. براین اساس ضرورت دارد مکانهاى بهداشتى مناسب براى انجام دادن مقدمات نماز در نظر گرفته شود. ایجاد اماکن مناسب براى تخلى (مستراح)، وضو، استنشاق و مضمضه براى حفظ طهارت روحى و جسمى نمازگزاران ضرورت دارد. با بهرهگیرى از اسلوبهاى صحیح معمارى اینگونه اماکن، مىتوان بناى مسجد را به نحوى طراحى نمود که ضمن کارآمدى مناسب و رفع نیازهاى متداول نمازگزاران، از زیبایى، سادگى و وضعیت بهداشتى مناسب برخوردار باشد و از اسراف، تجملات بیهوده و به هدر رفتن سرمایههاى ملى اجتناب شود. به عنوان مثال، چنان که بعدا نیز اشاره خواهد شد باید ساختار و طراحى سرویسهاى بهداشتى به صورتى باشد که امکان انتقال آلودگىهاى عفونى به حداقل برسد و بهعلاوه در مصرف آب صرفهجویى شود. مبحث دوم - برخوردارى از امکان نظافت و طهارت به نحو شایسته با عنایت به لزوم پاکیزگى مساجد، معمارى ساختمان آن باید بهگونهاى باشد که امکان تمیز کردن، نظافت و طهارت به سهولت فراهم باشد. مصالح ساختمانى مساجد در محلهایى که در معرض شستشو و نظافت است باید از مقاومت و استحکام لازم برخوردار باشد و حتى در مقابل ترکیبات شیمیایى که براى ضدعفونى کردن استعمال مىشوند مقاوم باشد. مبحث سوم - برخوردارى از نور و تهویه مناسب نور و تهویه مناسب بر سلامت جسم و نشاط روحى انسان تأثیر دارد لذا در معمارى مساجد باید به این دو نکته توجه شود. گفتار اول - برخوردارى از نور مناسب در مورد روشنایى مساجد احادیثى بسیار وارد شده است، از جمله: از نبى مکرم اسلام صلىاللهعلیهوآلهروایت شده است: «هرکه درمسجدى از مساجد خدا چراغى برافروزد تا زمانى که روشنایى چراغ درآن مسجد باشدپیوسته ملائکه و حاملان عرش براى او استغفار کنند». مهمترین منبع نور، آفتاب است. ضربالمثلى ایتالیایى مىگوید: «آنجا که آفتاب داخل مىشود پزشک وارد مىگردد». نور جانبخش آفتاب در سلامت انسان تأثیرى مهم دارد. انوار آفتاب از عوامل مهم نابودکننده ویروسهاى عفونتزا است. پرتوهاى آفتاب تعداد گلبولهاى سفید سطحى بدن را افزایش مىدهد و در بهبود دردهاى مفصلى و استخوانى مؤثر است. لذا بهتر است در معمارى مساجد با رعایت نکات زیر امکان بهرهبردارى مناسب از نور خورشید فراهم گردد: ـ با طراحى صحیح ساختمان و با تعبیه پنجرههاى بزرگ در دیوار مساجد مىتوان از نور آفتاب در طول روز براى مدتى طولانى بهره گرفت. ـ در مورد تدارک نور مناسب براى شبها نیز طراحى شایسته به عمل آید تا نور از بالاى سر بتابد؛ زیرا تغییرات ناگهانى در شدت نور موجب جمع شدن و اتساع پىدرپى مردمک مىشود. ـ درخشندگى شدید چشمه نور بر اثر طولانى شدن مدت تطابق، سبب خستگى پىها و عضلات چشم مىگردد. بنابراین چشمه نور مصنوعى باید داراى شدت کافى و ثابت باشد. ـ روشنایى غیرمستقیم و نامرئى براى چشم مناسبتر است. بعد از نور غیرمستقیم، وسیله جانشین مناسب منبع نور ثابت است که به وسیله شیشه مات پوشیده شده باشد. ـ روشنایى باید در حد معقول باشد؛ زیرا چنانچه شدت نور از حد معینى فراتر باشد چشم افراد خیره و خسته مىشود. نور کم هم سبب خستگى چشمها مىشود. جداول ویژهاى براى تعیین مقدار نور مکانهاى گوناگون وجود دارد. ـ در انتخاب منبع نورى مناسب باید با بهرهگیرى از نظریات کارشناسان متعهد و با توجه به توان، مصالح ملى و شرایط اقلیمى عمل نمود. گفتار دوم - تهویه مناسب استفاده از هواى پاکیزه توأم با روشنایى و حرارت مناسب آثار و فوائدى بسیار در سلامت و تندرستى دارد. هواى اطراف به واسطه حرارت، حرکت یا سکون، فشار، رطوبت و حتى بوى خوب، بر اعضاى حسى و عصبى پوست بدن اثر مىگذارد و در تنظیم حرارت، دم زدن، گردش خون وامثالهم اهمیت زیادى دارد. هواى تمیز و تازه سبب تحریک قواى فکرى و نیز تحریک گردش خون در مویرگها مىشود و در نتیجه تهویه در ششها بهتر انجام مىگیرد. بر عکس، هواى نامطبوع موجب احساس ناراحتى، گرفتگى و مریضى مىشود. هواى محل تجمع افراد دائما به واسطه تنفس، تبخیر عرق، تصاعد گازهاى حاصل از سوخت و غیره فاسد مىشود. لذا به نتاسب حجم هوا باید منافذى براى دخول هواى تازه و تمیز وجود داشته باشد تا بتوان هرچه بیشتر هواى داخلى آن را تجدید کرد. و تهویه بهداشتى را فراهم نمود. تهویه بهداشتى عبارت است از فراهم کردن هواى خوب و عارى از میکروب، گازهاى سمى، گرد و غبار و داراى درجه حرارت، رطوبت، فشار و حرکت مناسب. در معمارى مساجد باید به تدارک تهویه مناسب، به ویژه بهرهمندى از هواى پاکیزه طبیعى اهتمام داشت و از ایجاد فضاهاى محبوس و محروم از هواى تازه اجتناب نمود. استفاده از پنجرههاى مناسب مىتواند نور و هواى تازه را به ارمغان آورد. مبحث چهارم - کاهش امکان سرایت بیمارىهاى عفونى در معمارى مساجد باید مسائل پیشگیرى کننده از سرایت بیمارىهاى عفونى نیز مدنظر قرار گیرد چرا که مساجد محل تجمع افراد با سنین متفاوت است و امکان سرایت بیمارىهاى عفونى به طور بالقوه وجود دارد. براى کاهش سرایت بیمارىهاى عفونى مىتوان راههاى زیر را مدنظر قرار داد: ـ به نقش نور خورشید در کاهش انتقال ویروسهاى عفونتزا توجه شود. ـ با توجه به این که در بروز برخى بیمارىها به ویژه بیمارىهاى تنفسى، تراکم جمعیت و فقدان تهویه مناسب نقش شایان توجهى دارد. لذا ایجاد ساختمان به نحوى که از تهویه مناسب برخوردار باشد در کاهش سرایت بیمارىهاى عفونى نقش به سزایى دارد. ـ ساختمان مسجد به ویژه کف ساختمان و نیز وضوخانه و سرویس بهداشتى باید از مواد و مصالحى ساخته شود که در برابر مواد ضدعفونى کننده مقاوم باشد. ـ ساختمان مسجد باید در محل و به شکلى باشد که در معرض کوران هوا نباشد. ـ مساجد باید از آب بهداشتى و سالم بهرهمند باشند. ـ مساجد باید از سیستم فاضلاب و دفع مواد زاید به صورت بهداشتى برخوردار باشند. ـ در وضوخانه مساجد امکان بهرهگیرى از مواد صابونى به ویژه صابون مایع به سهولت فراهم باشد. ـ براى جلوگیرى از نفوذ حشرات و حیوانات موذى و منتقل کننده بیمارىهاى عفونى، پنجرهها از تورى سیمى برخوردار و دیوارهها فاقد منافذ و محلهاى نفوذ حیوانات و حشرات باشد و به راحتى تمیز شود. مبحث پنجم - تدارک محل تغذیه و پذیرایى هرچند اساسا مسجد از اماکن عبادى است، در مواردى اقتضا دارد که از نمازگزاران پذیرایى شود. لذا براى حفظ اصول بهداشتى و نیز حرمت مساجد باید فضاهاى مناسبى به تدارک امورپذیرایى اختصاص یابد و در آن فضاها شرایط بهداشتى مورد لزوم مراعات گردد، از جمله شستشوپذیر بودن کف و دیوارهها (مثلاً کاشى کردن دیوارهها)، آفتابگیر بودن، داشتن هواکش، وجود لوله کشى آب سرد و گرم، داشتن انبار مواد غذایى مناسب، داشتن سکو و میز مناسب. مبحث ششم - رعایت بهداشت روانى و پرهیز از ایجاد تنش محیط زندگى و فضایى که انسان در آن اوقات خود را مىگذراند بر روح و روان تأثیر مىگذارد. به عبارت دیگر، وضعیت فیزیکى محیط، بر جسم و روان آدمى که روان او را نیز تحت تأثیر مىگذارد. درخصوص معمارى مساجد، به منظور ایجاد فضایى مناسب که به آرامش روانى او کمک نماید باید نکات زیر را مدنظر قرار داد: گفتار اول - استفاده از رنگهاى آرامبخش امروزه روانشناسان به تأثیر فراوان رنگها بر روى روان انسان پى بردهاند، لذا در مورد آن تحقیقات بسیارى انجام دادهاند. در قرآن و فرهنگ غنى اسلامى نیز به این مسئله عنایت شده، چنان که داستان قربانى کردن گاو بنىاسرائیل، به رنگ زرد اشاره شده و مىفرماید: «تسر الناظرین». «این رنگ بینندگان را شاد مىکند». در معمارى ادوار اسلامى، غالبا رنگهایى استفاده شده است که آثار محرک و مخرب بر اعصاب ندارد بلکه اثر تسکین دهنده و آرامبخش است، رنگ آبى از جمله آنها است. در واقع آدمى در مواجهه با اینگونه رنگها احساس آرامش خاص مىکند، تماس مداوم بااین رنگها حتى اگر در سطح وسیعى نیز باشد ایجاد خستگى یا آثار سوء دیگر نمىکند. در معمارى مساجد باید این شیوه حسنه همچنان مورد توجه باشد و با بهرهگیرى از روانشناسى رنگها، تعمیق و گسترش یابد. گفتار دوم - همخوانى با طبیعت جهان طبیعت جلوه جمال الهى و نمود قدرت و حکمت یزدانى است. این نمودهاى طبیعى و جلوههاى آفرینش در تعبیرات قرآنى نشانهها و آیات الهى هستند. علاوه بر فواید گوناگون مادى که از قِبَل محیط زیست و جلوههاى طبیعت عاید انسان مىشود، مناظر زیبا، اصوات موزون و نغمههاى طربانگیز موجود در طبیعت براى انسان نشاط روحى ایجاد مىکند. براین اساس، در معمارى مساجد باید به هماهنگى با طبیعت توجه شود و حتىالمقدور از ایجاد ساختمانهاى ناهمگون با بستر طبیعى خوددارى شود. حفظ پوشش سبز علاوه بر زیبایى، در ایجاد هواى معتدل در منطقه نیز مؤثر خواهد بود. گفتار سوم - رعایت شرایط اقلیمى و جغرافیایى انسان براى بهرهبردارى مناسب از محیط طبیعى و زیستگاه خود نیازمند بهرهگیرى از دانش جغرافیاست تا بتواند به کمک آن، به شناخت صحیح شرایط زندگى دست یابد و پس از شناخت از آنها بهره گیرد. آگاهى از شرایط جوى و اوضاع اقلیمى و وضعیت آب و هوا براى ایجاد بناهاى مفید و پایدار ضرورت دارد. لذا در معمارى مساجد باید تنوع شرایط اقلیمى و جغرافیایى و انطباق بنا با آن مدنظر باشد تا در معرض تخریب و عوارض ناشى از ناسازگارى با وضعیت اقلیمى و جغرافیایى کمتر واقع شوند و به طور شایستهترى استفاده شوند. دراین زمینه، موارد دیگرى چون شرایط مناسب از لحاظ صوتى هم مطرح است که قبلاً اشاره شد. یادآور مىشود این مبحث، نه تنها در تعارض با تأثیرات عظیم عبادت در ایجاد آرامش روانى و اطمینان براى انسان نیست؛ بلکه به نوعى مکمل آن است. مبحث هفتم - رعایت فضاى فیزیکى و زیستى جداگانه براى خانمها و آقایان با توجه به حضور گسترده خانمها در مساجد، در معمارى باید فضاهاى مناسبى براى خانمها در نظر گرفته شود تا ضمن رعایت حدود و حریم شرعى، از رفاه و آسودگى نسبى برخوردار باشند. ایجاد فضاى مناسب براى امور عبادى و نیز رفع دیگر نیازهاى ضرورى زنان باید لحاظ شود. مبحث هشتم - توجه به نیازهاى بهداشتى و خدماتى مساجد خاص رفع نیازهاى نمازگزاران در مورد برخى مساجد مانند مسجد جامع شهر، محلبرگزارى نماز جمعه و مساجد بین راه توجه بیشترى مىطلبد. ایجاد سرویسهاى بهداشتى متناسب با نیاز (دستشویى و توالتهاى بهداشتى و ایجاد دوشهاى عمومى)، وجود محلهاى مخصوص براى نگهدارى، استراحت یا بازى اطفال، و استفاده از مساجد در غیر اوقات نماز براى امور فرهنگى و آموزشى متناسب با شؤون مساجد، همچنان که از صدر اسلام در مورد مساجد بزرگ معمول بوده است. و از جمله این موارد است. نتیجه گیری آنچه به اجمال در این مقاله مطرح شد نشانگر آن است که در باره نقش معمارى مساجد در بهداشت جسمى و روحى انسان، زمینههاى بسیارى براى تحقیق و عمل مطرح است و استمداد از احکام الهى و بهرهگیرى از متون دینى در این زمینه بسیار راهگشاست. امید است این مختصر براى علاقهمندان مفید و در ایجاد انگیزه براى تلاشهاى تحقیقى و کاربردى گسترده مؤثر باشد. ان شاء اللّه منابع 1. قرآن کریم 2. امام خمینى قدسسره، پرواز در ملکوت اسرار الصلوة، انتشارات نهضت زنان مسلمان، 1359: ج 1؛ 3. امام خمینى قدسسره، رساله توضیح المسائل، انتشارات وزارت ارشاداسلامى، 1364،مسائل شماره 798 الى 865 . 4. امیدیانى، سیدحسین، نقش موقوفات ایران اسلامى در توسعه علم و دانش، روزنامه اطلاعات، 14و15 تیر1376 5. خرمشاهى، بهاءالدین، روانشناسى رنگ در قرآن، روزنامه جوان، شماره 61، 28/2/1387 . 6. ربانى، محمد، بهرهگیرى شایسته از دانش جغرافیا با الهام از تعالیم اسلام، دهمین کنگره جغرافیاى ایران، دانشگاه امام حسین، مهر 1378 . 7. ربانى، محمد، بهرهگیرى شایسته از محیط زیست با الهام از تعالیم اسلامى، مجموعه مقالات همایش اسلام و محیط زیست،آذر 1378، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست. 8. ربانى، محمد، نگرشى بر صدا و آن بر انسان با استفاده از متون دینى، فصلنامه علمى، آموزشى، تخصصى و تحقیق شنوایىشناسى، شماره 11 و 12 ، بهار و تابستان 1378 . 9. رزاقى، ابوالقاسم، مسجد پایگاه توحید و تقوى، انتشارات حزب جمهورى اسلامى، 1362 . 10. رىشهرى، محمد، میزان الحکمة، المجلد الرابع، مکتب الاعلام الاسلامى، 1362 11. صادقى حسنآبادى، على، کلیات بهداشت عمومى، چاپ هفتم، 1375 ، انتشارات دانشگاه علوم پزشکى شیراز با همکارى انتشارات کوشا مهر 12. صبور اردوبادى، احمد، آئین بهزیستى اسلام، خودآرایى، رنگ پوشاک دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1367: ج 2 13. صبورادوبادى، احمد، آئین بهزیستى اسلام، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ دوم، 1367: ج 1 14. مجلسى، محمدباقر، عین الحیوة، مؤسسه مطبوعاتى امیرکبیر 15. مرتضوى، ناهى، نور و روشنایى مناسب در کتابخانهها، فصلنامه کتاب، بهار 1374 16. مولوى، محمدعلى و ثمر ـ گیتى، بهداشت همگانى، انتشارات چهر، چاپ دوم، 1362 . 17. نجفى، گودرز، راز نیایش، سازمان تبلیغات اسلامى، 1377 منبع: دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز رسیدگی به امورمساجد